Waar brandstof voor een dieselmotor kopen?

ron van sommeren zei:
Helaas Igwe, ik heb nog geen bijdrage van jou gezien die de kwalificatie 'stupid' rechtvaardigt. Ik geef de moed niet op ;)
Helaas zegt ie... :evil: :wink:
Voor diesel van de pomp is een hogedruk verstuiver/injectie systeem nodig. Te complex/duur voor modelmotoren.
Ah oke, bedankt. :D

@Bruno ik had dat recept van de ex lijnvlieger van wie het webra1.5 cctje geweest was zo oude webra waar geen demper op kan 8)
m.v.g Marijn

Je had het al begrepen zeker? Er kan wel een demper op. Zal je wel eens laten zien hoe dat gaat.
Webra Rekord? Maak je 'm niet stuk.... Er worden geen nieuwe meer van gemaakt.
Ex-lijnvlieger? Die bestaan niet. :D

webra_record_1964.jpg

Het is exact deze alleen dan 1.5 cc
m.v.g Marijn

Zo een ligt er ook nog bij ons op de club. Alleen zit hij compleet moervast, en is de regelnaald/spraybar weg. En hij is een beetje mishandeld met een tang om het 'carterdeksel' er af te krijgen.

Destijds waren er verschillende motoren in gebruik, 1,5CC Webra Rekort, 2,5CC Webra Komet en de 3,5CC Webra Bully. Zo te zien is het afgebeelde exemplaar een Webra Rekort. Als ik het mij goed herinner was er ook nog een Picolo, maar daar weet ik de inhoud niet van.

@ Bruno.

Het is nog nooit iemand gelukt om zwarte rook uit een model motor te krijgen en auto diesel gaat uitstekend, zonder ontkolen, want de rook uit de uitlaat is wit! Wel moet je na gebruik de motor even goed op temperatuur laten komen, zeg maar heet draaien, om te voorkomen dat er resten van zuren of condensvocht in achter blijven, en daardoor corrosie veroorzaken.

Groetjes Hans.

We dwalen erg af van de oorspronkelijke vraag: waar koop je brandstof voor diesel motoren of waar krijg je tegen een betaalbare prijs ether en amylnitraat. Dit laatste middel is een "start versneller" en voor de uiteindelijke loop niet echt nodig. Apotheken die zelf nog gif mengen zullen het wel hebben. Het werd vroeger gebruikt om kransslagaderkramp (hartklachten) mee te bestrijden. Ik heb een 6,5 cc diesel van irvine (zo'n nieuwe die een paar jaar geleden te koop was gedurende een korte periode. gekocht uit nostalgische overwegingen en de geur als ze eenmaal lopen) maar schrok van de prijs van ether. 20- 30 euro per liter! Ik heb lang gebprobeerd ether in grotere hoeveelheden te kopen en dat kan ook want ik heb een adres gevonden. Het probleem is alleen dat ik dan met 20 of 30 liter blijf zitten..... Voortdurend vragen bij Q te P leverde uiteindelijk drie flesjes diesel brandstof op waar de moter goed op loopt maar het kost 20 euro per liter. Een beslist onaantrekkelijke prijs, ook al loopt een diesel extreem zuinig (bijna 45 minuten op 400 cc) en kan de diesel een veel grotere prop draaien dan een glow!
Ik blijf ook rondzoeken naar ether een hoeveelheden van 1-5 liter. Wie weet wat?

Hans Delemarre

Model Technics D2000 is een in de UK normaal verkrijgbare diesel, en ook nog eens redelijk betaalbaar. Hoe krijg je dat hier ? Keertje heen en weer rijden, of gewoon veel liters bestellen en een transporteur het mee laten nemen?

Ik heb een aantal jaren geleden een pint (473cc) isopropynitraat gekocht in Engeland. Het stond zo te koop in de winkel, zonder enig probleem. Isopropynitraat wordt toegevoegd om de brandstof makkelijker en sneller te ontsteken. De motor start sneller en loopt gelijkmatiger. Ook draaien ze met een lagere compressie waardoor de belasting van de krukas en aanverwante onderdelen minder is.

Volgens mij heben we dus (met elkaar :) ) alles bijeen om een hoeveelheid diesel te mengen ! Misschien moeten we maar maar eens voorinschrijven ? In heb sowieso wel zin in minimaal 10 liter.

Misschien wat overdreven ja :oops: . (enthousiasme enzo)

Ik heb inmiddels twee liter ether . 10,- euro p/l bij de apotheek gekocht. DII, (Diesel Ignition Improver )verkopen ze gewoon in de autospeciaalzaak om de hoek (100 ml) . Olie en petroleum is gewoon verkrijgbaarvoor een paar euro. Met twee liter ether heb je dan al gauw 6,88 (repetent) liter brandstof.

Vraag me alleen af of CA dieselbestendig is...(balsa tank)

Franck zei:
DII, (Diesel Ignition Improver )verkopen ze gewoon in de autospeciaalzaak om de hoek (100 ml) .
Maar het is vast geen Isopropyl- of amylnitraat en dat heb je nodig.....

Franck zei:
Mij is nog nooit iets vreemds opgevallen, maar voor de zekerheid de tank even spoelen met G4 - wel zorgen dat je toe- en afvoer niet dicht komen te zitten...

G4 is één component pu geloof ik ?

Wat betreft de DII, al is het geen Isopropyl- of amylnitraat, mijn diesel start en loopt inmiddels voorbeeldig. Op flybywire postte al iemand dat ook hij goede resultaten boekt met een dergelijk middel. (Een beetje van m'n autodealer gekregen, en er zit oa. Iso...dinges in heb ik me laten vertellen)

Ik heb nog niet gemeten maar wel gestart, mijn magnum 46 draait een 13*6 met gemak rond.

Ik lees trouwens dat je ook Methyl-Ethyl-Ketone-Peroxide (MEKP) kan gebruiken. Dit is verkrijgbaar in sommige verfwinkels. Wordt oa gebruikt voor uitharden van harsen.

(edit) Wat me opvalt na en paar keer proefdraaien :

*het "ruikt" anders
*zeer laag stationair, tuf...tuf....tuf....
*twee keer flippen met de prop en hij loopt (wel oppassen, de motor is altijd "live".....heb alweer een jaap in mn vinger zitten)
*meer rook uit uitlaat (kan door de petroleum komen, wel leuk)
*veeel meer power! 13*6 volgas is calmato echt iets steviger beetpakken dan 12*4 met methanol :) Heb zelfs het idee dat 14*4 ook wel gaat.

IK heb eens nagevraagd bij de verfwinkel. MEKP wordt bijvoorbeeld geleverd door IJssel chemie, alleen onder een andere productnaam.
200 ml voor ca. 10 euro.

Ik heb een paar ml. meegnomen en een tankje gemixed (met lampolie) , loopt prima.

Franck zei:
Mij is nog nooit iets vreemds opgevallen, maar voor de zekerheid de tank even spoelen met G4 - wel zorgen dat je toe- en afvoer niet dicht komen te zitten...[/quote]

HEb het antwoord gevonden. Op de pagina van de wakkermansjes (waar de beschrijving staat van het "hoe een balsatank bouwen") staat "hoe een balsatank voor diesel te bouwen".

Ik moet beter lezen :oops:

Back