Packard,
Je slaat de nagel redelijk op zijn kop, ook voor wat betreft het mengen. Ether breekt de wonderoliemoleculen in stukken, zodat het daarna met petrolie mengt.
Ik heb deze diskussie geamuseerd gevolgd. Mijn jeugdervaring bestaat namelijk puur uit diesels van 0.5cc t/m 2.5cc, natuurlijk aan de lijn, en de brandstof altijd zelf gemengd. Altijd een 1/1/1 mix van Ether, petroleum en wonderolie, zonder verdere toevoegingen.
Ether is nog steeds via de apotheek te krijgen per liter (vraag om di-ethyl ether)
Wonderolie via de modelzaken
Peroleum bij sommige benzinepompen. (reukloze lampolie werkt ook goed)
Petroleum/lampolie verdampt schoon, zonder dikke troep of as achter te laten. Dit is niet het geval bij auto-diesel of HBO, hoewel de motor wel loopt als het in de mix gebruikt wordt. De motor vervuilt dan snel. Wasbenzine werkt ook, maar verdampt te snel, waardoor explosieve, nagelende verbranding ontstaat, zie hieronder.
De Ether verdampt reeds bij lage temperaturen bijzonder gemakkelijk, en heeft een dusdanig lage zelfontbrandingstemperatuur. Dit gecombineerd met bijzonder wijde ontstekingsgrenzenzorgt ervoor, dat in onze kleine motoren ook bij redelijk lage compressies reeds een lage-energie voor-ontbranding ontstaat. Hierdoor verhoogt de druk en temperatuur, waardoor de petroleum (paraffin oil!) die als aerosol (zeer kleine druppels) aanwezig is kan verdampen, en verbranden. De tijd die nodig is voor dit proces verhindert een explosieve verbranding van alles tegelijk, waardoor de motor soepel en zonder te nagelen loopt. Met wasbenzine is alles op het einde van de compressieslag al verdampt, zodat nu de laatste verbranding wel degelijk explosief verloopt. Dit is niet goed voor de motor.
De verbranding met petroleum verloopt dus redelijk gelijkmatig door het gehele mengsel. Door de toch wel hoge compressieverhouding, en de grote enerhieinhoud van petroleum wordt de verbrandingstemperatuur erg hoog, zodat alleen wonderolie of SAE50 minerale olie het uithoudt.
Na een korte tijd is de verbranding echt volledig afgelopen, en volgt een ruime gas-expansie, waardoor de warmte nagenoeg volledig in arbeid omgezet wordt.
Dit resulteert in lage uitlaatgastemperaturen, laag brandstofverbruik, en een redelijk laag geluidsniveau. Dat laatste is relatief ten opzichte van methanol motoren op te vatten.
Niet alle diesels kunnen met een uitlaat of carburateur overweg. Dit heeft te maken met het feit, dat bij de oude diesels de zuigeronderkant de uitlaatpoort vrijgeeft (sub-inductie), zodat hier lucht, of uitlaatgas aangezogen wordt. Vroeger waren de carburateurs nog niet zo goed.
De moderne diesels hebben een langere zuiger, waardooe inductie nog alleen maar mogelijk is door de inlaat, Daardoor werken ze zeer goed met de carburateur vermogensregeling. Na even stationair, moet hij wel weer even goed op temperatuur komen.
Omdat een diesel heter mag draaien, is hij tevreden met relatief weinig koeling. Dit kan een voordeel zijn bij schaalmodellen.
Minerale olie als petroleum etc gaat niet samen met siliconenslang. Dat materiaal zwelt, en wordt kort. benzineslang of "surgical tubing" werkt wel, maar wordt vrij snel hard door de ether.
Indien geen ontstekingsverbeteraars als amylnitraat, IPN DII etc gebruikt worden, is after-run niet nodig, omdat geen corrosieve verbrandingsproducten gevormd worden, en de wonderolie redelijk goed buffert. Wel leg ik de motor weg met flink wat automatische transmissieolie erin. Dat gaat het uitharden van de wonderolie tegen.
Racen met diesels:
Nu wordt IPN wel belangrijk. Het vervangt een groot gedeelte van de ether waardoor meer hoog-energiedragende petroleum in de brandstof kan, maar dit neigt er ook toe om de motor te "bakken". In dit geval zal dus wel degelijk voor zeer goede koeling gezorgd moeten worden.
Ook het olieaandeel wordt vaak verkleind, zodat per eenheid van volume meer petroleum in de brandstof aanwezig kan zijn. Ik denk echter, dat het laatste meer te maken heeft met de teamrace regel, dat er maar 10cc brandstof mee mag. Dit kan een pitstop verschil uitmaken. Met meer olie lopen motoren gewoon beter, en gaan ook langer mee.
Zo, Dat was het wel zo'n beetje. Succes! en een gezellige jaarwisseling.