Waar brandstof voor een dieselmotor kopen?

Mijn grootste diesel is een Irvine 3,5cc. Hij loopt als het bekende naaimachientje. De motor is over het hele toeren gebied prima te regelen maar het maximum toerental ligt niet zo hoog. Het is dan ook een langeslag motor. Met een 10x4 APC prop draait hij maximaal 10.000 á 11.000 toeren en hij is heel erg zuinig met de brandstof. Mijn record staat op dit moment op een vlucht van 42 minuten op een tankje van 120cc. De tank was nog niet leeg toen ik landde. Er zat nog zeker voor een extra 10 minuten in. Helaas moest ik wel landen omdat het te donker werd en ik het vliegtuig nauwelijks nog kon zien.
Overigens is het een sprookje dat grotere diesel motoren niet goed zouden kunnen draaien. De grootste model diesel motor die ik ooit heb zie draaien en ook vliegen een 10cc viertakt (ja echt een viertakt!) geweest. Die motor liep gewoon fantastiesch maar helaas was de belangstelling ervoor te gering en is hij niet in productie genomen. Verder heb ik ook andere diesel motoren tot zo'n 8cc zien vliegen, allemaal zonder problemen mits goed afgesteld. Dit waren dan wel `echte` diesel motoren en geen omgebouwde gloeimotoren. Al die motoren waren langeslag motoren die relatief langzaam draaien. Zeker de grote motoren draaien allemaal ruim onder de 10.000 toeren maar slingeren wel een hele grote prop rond. Misschien dat daar het verschil zit.

waar kan ik de petroliem/kerosiene vinden ik heb overal gezocht en ik kan het niet vinden

ether daarin thegen kan ik per liter kopen.

wie kan me helpen

bij ons gewoon aan de pomp, en anders bij een fourage handel, waar ze veevoer verkopen, en landbouwmateriaal, mechanisatiebedrijf, kachel boer (zibro kamin)

Back