Waar brandstof voor een dieselmotor kopen?

Dank je Bruno ik zal het tzt zeker doorlezen maar ik heb me de afgelopen weken al enorm verdiept in dieselmotoren en het princiepe. Ik ben iemand die kontinu weer nieuwe dingen en uitdagingen wil aangaan vandaar dat ik met behulp van iemand met erg veel kennis en buhulpzaamheid samen een nieuwe kop ga draaien/vrezen.

Maar een tekening was wel makkelijk geweest, ik heb hem foto's gemaild van Franck zijn dieselkop en de volgende dag belde hij me al op en zei dat we dat makkelijk samen kunnen maken. Donderdag gaan we ermee aan de slag en ik zal hier zeker de ervaringen gaan posten.

Brandstof heb ik en aangezien mijn os motor zijn hele leven lang heeft gedraaid op brandstof met niet meer dan 20 % olie dacht ik aan een verhouding van :

-33 % ether
-47 % petroleum
-20 % wonderolie

nu alleen de kop nog :D

Werktekening en foto's van mijn laatste dieselkopje:

Xv63585.jpg

IMG_0729.jpg

IMG_0725.jpg

IMG_0718.jpg

Misschien heb je er iets aan.

Ziet er erg netjes uit hoor :worship:

opvallend aan die van jou vind ik dat you kop uit 2 delen bestaat. verder lijkt ie een erg groot koelend oppervlakte te hebben. Op wat voor motor zit deze?
Die van mij zou op een vliegtuig komen en daarom ipc meer koeling krijgen. Maar voor inspiratie heb ik er zeker wat aan ja, bedankt!

Deze kop is voor een 10cc motor.
Deze is op een voertuig (micropuller) gebouwd en krijgt dus weinig koeling door rijwind. Ook gebruik(te) ik een brandstofmengsel met relatief weinig olie en ether, wat meer vermogen oplevert, maar waar de motor ook veel heter van wordt. Vandaar de grote koelkop.
De koelkop heb ik apart gemaakt, zodat ik kon experimenteren met de afmetingen van de contra-zuiger en de vorm van de verbrandingskamer, zonder iedere keer al die koelvinnen opnieuw te moeten uitsteken.

Vorige week deze gevonden:
Ether voor € 12.- de liter (ex BTW en verzendkosten)
www.docshop.nl
Kijk eens in de webshop:
http://www.docshop.nl/shop/docshop/index.html
categorie huid en wond-middelen, subcategorie reinigingsmiddelen.
Ergens midden op de pagina artikelnummer 205153
Ik heb meteen 2 liter besteld: vrijdagmiddag besteld, vooruit betaald en vandaag (dinsdag) thuis bezorgt.
Het zit netjes in een glazen fles met een goede dop.
Een stuk beter dan de bussen van BUFA waarbij de ether door de dop er uit stinkt.

Precies dezelfde fles als die ik ook heb, komt in een kartonnen doos waar de fles in staat, hoeveel verzendkosten moet jij betalen? Mijn leverancier vertelde dat hij het niet verstuurd omdat dit qua wetgeving nogal lastig schijnd te zijn.

Iets anders: Vandaag hoorde ik van iemand die echt al heel veel met diesels gevlogen heeft dat het geen zin zou hebben om met grotere motoren te gaan dieselen, tot zo'n 5 cc zou het lekker lopen maar daarboven gaf gerandeerd problemen. Wat vinden jullie hiervan? het zou met de spoeling te maken hebben.

De tekening voor de kop van mijn 6,5 osje is klaar, waarschijnlijk komend weekend draaien :)

Kijk even op de site van Davis Diesel, een van de bekendste leveranciers van diesel ombouwkits. Zeker eenderde van de motoren waarvoor zij dieselkoppen maken heeft een inhoud van meer dan 5cc (de grootste is de super Tigre 4500, met een inhoud van 45cc!)

Overigens liep mijn zelfbouw-conversie (10cc) als het welbekende zonnetje :D

Ik heb een bijna fabrieksnieuwe Irvine 6,5 cc diesel die loopt als een zonnetje. Veel vermogen en laat zich goed regelen met de carburatewur. Helaas maar kort in het assortiment van Irvine geweest....

Hans Delemarre

Hallo, gister kreeg ik een telefoontje dat de dieselkop voor mijn .40 os klaar is. :D
Morgen (zaterdag) gaan we hem uitproberen. Na veel gelezen te hebben ook op RCU gaan we het als volgt doen...

Brandstof: 33 % diethyl ether / 47 % petroleum / 20 % wonderolie

Ik heb geen dieselimprover ofzo helaas maar ipc zou dit ook prima moeten kunnen.

Aangezien hij een veel grotere prop moet kunnen draaien dacht er aan om er een 11/7 voor te schroeven, als glow draaide hji het lekkerst met een 10/6 a 10/6,5. (het is een oud beestje he, een huidig os.30 doet dat idd).

Wat ik uit de verhalen op rcu heb begrepen moet ik de contrazuiger ongeveer in het middengebied hebben staan, naald 3 volledige draaien open, brandstof tot aan de carb. aanzuigen, paar druppen in de carb. laten lopen en dan zou die te starten moeten zijn.

als ie loopt: proberen met een zo laag mogelijke compressie lekker te laten draaien, en dan de sproeiernaald terug draaien om hem op toeren te kunnen jagen.

Zit ik een beetje goed of zecht er iemand: "ik zal je 1,5 uur afstellen besparen je kunt beter..."

Groeten Marijn

Marijn van D. zei:
Wat ik uit de verhalen op rcu heb begrepen moet ik de contrazuiger ongeveer in het middengebied hebben staan, naald 3 volledige draaien open, brandstof tot aan de carb. aanzuigen, paar druppen in de carb. laten lopen en dan zou die te starten moeten zijn.

als ie loopt: proberen met een zo laag mogelijke compressie lekker te laten draaien, en dan de sproeiernaald terug draaien om hem op toeren te kunnen jagen.

Zit ik een beetje goed of zegt er iemand: "ik zal je 1,5 uur afstellen besparen je kunt beter..."
Begin met de contrazuiger in de hoogste stand (minste compressie) en de naald dicht. Paar druppels brandstof boven de zuiger en een paar tikken geven, langzaam de compressie opvoeren tot de eerste knallen komen. (tussendoor steeds wat brandstof bijgeven). Compressie langzaam verder verhogen en zodra de motor korte runs begint te maken, naald iets open en kijken of je hem aan het lopen houdt. Naald steeds verder open, tot dit ook werkelijk lukt. Dan compressie een beetje omhoog, en de naald iets verder dicht. Na 1 minuut draaien is de motor op bedrijfstemperatuur en kun je de definitieve afstelling opzoeken:
Compressie opvoeren tot het stotteren verdwijnt, dan de naald zover dicht tot het maximale toerental is bereikt. De motor zal waarschijnlijk weer beginnen te stotteren, dat werk je weer weg door de compressie weer iets op te voeren, daardoor kan de naald weer iets verder dicht, enz.
Uiteindelijk moet compressie zo hoog mogelijk en de naald zover mogelijk dicht. Werk hier wel in kleine stappen naartoe. Let wel op dat je de compressie niet te hoog kiest als de naald nog te ver openstaat. Dan hoor je dat de motor duidelijk in toerental terugloopt en 'zwaar' gaat klinken, dat is erger dan af en toe een hik door te weinig compressie. Oja, dit alles met een volgas afgestelde carburateur. Als alles lijkt te kloppen, dan kun je je wijden aan de stationairafstelling. Maar daarmee heb ik bij diesels geen enkele ervaring....
Als je daarna de motor op nieuw wilt starten alleen de compressie iets terugdraaien, anders krijg je er stevig van langs....

Hee dankje Bruno, tis gelukt we hebben hem aan de praat gekregen. Ging eigenliik nog sneller dan ik verwacht had. Conclussie is wel dan de compressie nog niet hoog genoeg opgeschroefd kan worden dus de kop word nog verder aangepast.

11x6 9200 rpm
12x5 8400 rpm

Maar hij was erg moeilijk te regelen over het hele toeren gebied, en alleen met de naald nog 1,5 draai open haalde hij deze cijvers.
Wel mooi geluid en een mooie werking zo'n dieselmotor, ik hoop dat we hem nu betrouwbaar kunnen krijgen.

Gr. M.

Marijn van D. zei:
Iets anders: Vandaag hoorde ik van iemand die echt al heel veel met diesels gevlogen heeft dat het geen zin zou hebben om met grotere motoren te gaan dieselen, tot zo'n 5 cc zou het lekker lopen maar daarboven gaf gerandeerd problemen. Wat vinden jullie hiervan? Het zou met de spoeling te maken hebben.
Dat heb ik ook altijd geloofd, totdat Tony Eifflander zelf (van PAW) me liet zien dat je met een PAW 49 (~8cc) prima kon vliegen. Dus hij lijkt me degene om raad aan te vragen bij problemen....

Bruno van Hoek zei:
Hij bleef stotteren?

Uhm nee ik zal even wat preciezer zijn, ik kreeg hem wel redelijk op toeren, alhoewel ik denk dat hij meer dan 9000 rpm met een 11x6 moet kunnen , maar dan liep ie mooi en zonder overslaan/stotteren.

Maar hij was niet te regelen over het hele toerengebied, dus als ik gas terug nam ging hij stotteren en haperen, ook daarna oppiken als ik meer gas gaf ging niet lekker. Dit was overigen met de 12x5 precies zo.
Stationair niet onder de 4300 rpm te krijgen terwijl een diesel heel mooi lanzaam moet kunnen draaien toch?

Wat jij omschrijft van stroef lopen heb ik ook een paar gezien maar inderdaat op het moment dat dat gebeurde stond de sproeier ook vrij ver open, ongeveer 1,5 draai. Voor het starten ook eerst de conrazuiger helemaal bovenin en stapje voor stapje (telkens met een paar druppels in de carb, tank leeg) de compressie opgeschroefd. OPVALLEND, hij starte pas toen de contrazuiger op zijn laagste punt stond, er zit een borgje op ter voorkoming van contact met de zuiger.

Dus toen ie eenmaal liep konden we de compressie niet veel hoger meer krijgen (wel een beetje maar hij was al bijna max) Hoeveel de compressie verhouding precies is weten we niet.

Wat misschien ook nog tegen kan werken is dat als de contrazuiger helemaal beneden is er een RINGVORMIGE verbrandingskamer is. Dit gaan we dus veranderen. de kop komt verder in de cilinder te vallen waardoor de compressie soiezo al hoger word en de verbrandingskamer cilindrisch word.

Nou heel verhaal dus, we waren in elk geval al heel erg blij dat we hem binnen 15 min. al aan de praat kregen, stap 1 geslaagd.

De Irvine 6 cc is over het hele toeren gebied prachtig te regelen met gebruik van een gewone carburateur. Alleen de inlaat diameter is kleiner dan bij gloeiplug motoren.

Delcam

Ik ben momenteel bezig met een vervangende dieselkop voor de 2.5cc MVVS gloeimotor.
Deze heeft ABC construktie. De messing kop krijgt een squish afstand van 0.1 +0.05mm, de stalen contrazuiger een diameter van 10mm. Ik ben bij een diesel niet zo bang dat de zuiger tegen de kop gaat lopen vanwege de hoge compressiedruk.
Omdat de motor een aluminium zuiger heeft verwacht ik hoge toerentallen van 14000 tot 22000, en zeker 17,000 met een 7x5 of 8x3 propje.
Ether is besteld by docshop.nl , zie http://www.docshop.nl/shop/docshop/categoriesn?Cat=54
IPN is nog een probleem. 50 euro voor 50ml bij flybywire vind ik een beetje te pittig. Mijn oude motoren liepen allemaal goed op 1;1;1 ether petroleum wonderolie, dus dat probeer ik eerst.

50 euro voor 50 ml IPN bij Fly-by-wire? Paul (Rietbergen) wat maak je ons nou? Ik heb een jaar of wat geleden een cannetje met een halve liter meegenomen van de Engelse Nationals (daar ga ik elk jaar heen, laatste weekend van augustus, zie www.bmfa.org) en daar is zat kant-en-klaar gemengde dieselbrandstof (3 of 4 leveranciers) én de losse ingredienten te koop, waaronder IPN, de tegenwoordig meest gebruikte vervanger van het vroeger gebruikte Amylnitriet en Amylnitraat. Ik geloof dat het cannetje een Engelse maat had en dus geen halve liter is, maar iets van rond de 450 ml. Ik weet niet meer wat ik er voor gegeven heb, maar ik heb daar écht geen 450 euro voor betaald hoor! Nogmaals, ik wil wel een cannetje voor je meenemen, maar als je net als ik met 1,5 en 2,5cc diesels vliegt doe je daar de rest van je leven mee. Voor grotere diesels (6-10cc) zul je natuurlijk meer verstoken. Ik heb er overigens zelf geen ervaring, maar met DII (blijkbaar gewoon te krijgen bij de autozaak), behalen anderen ook goede resultaten. In Nederland blijft het inderdaad vaak lastig om in je eigen woonplaats een leverancier van ether te vinden. Inmiddels levert mijn drogist het niet meer en een apotheek heb ik nog nooit gevraagd, maar voorlopig heb ik nog genoeg ...
Als je voor de lol vliegt hoef je aan de petroleum niet zo'n hoge eisen te stellen. Peut van de bouwmarkt doet het prima, maar kleurloze lampolie schijnt wel het beste te zijn (koop ik vaak als het afgeprijst is), en ik heb ook wel gezuiverde petroleum gebruikt die voor kachels als de Zibro Kamin bedoeld is.
Als olie kún je motorolie gebruiken (bij glows kan dat niet, want die lost niet op in methanol). Toch lijkt wonderolie het beste smeermiddel, niet voor niets wordt het door vrijwel elke dieselvlieger gebruikt en in de meeste gebruiksaanwijzingen gespecificeerd. Wonderolie lost niet op in petroleum, en daarom moet je éérst de olie en de ether mengen en daarna pas de petroleum er bij doen. een mengsel van 1:1:1 voldoet wel, maar met iets meer moeite bij het mengen (minder olie, meer petroleum) heb je een minder vettig model en meer vermogen uit je motor. 1:1:1 wordt alleen door sommigen bij kleine ouderwetse dieseltjes (kleiner dan 1cc) in vrijvliegende sportmodelletjes gebruikt. Die hoeven nauwelijks te presteren.
Ik heb trouwens ook een o,25cc dieseltje met dubbele kogellager(tje)s. De vergummende wonderolie zou het lagertje in de war kunnen sturen, en daarom gebruik ik in de brandstof daarvoor heavy duty motor olie.
Gister nog lekker gevlogen met mijn PAW 2,5cc'tje op een fun-combatje. Wat ruiken je kleren toch lekker daarna!

Ik heb de 2.5 inmiddels wat verder aan de tand gevoeld. Met een 8x3 MA prop draait het 17200 rpm.
Starten met de regelschroef 1 3/4 slag open, daarna 1/2 slag opschroeven. Dit is afhankelijk van de brandstof en hoeveelheid olie/ether. Met meer ether is de compressieinstelling lager.
Ik vind lampolie iets beter lopen dan petroleum, en 25% olie loopt ook beter dan 20%. IPN is niet nodig.

Ik heb gemerkt, dat een ABC cylinderset zoals in mijn ombouw best iets strakker mag zijn dan bij de gloeimotor. Als het echt heet wordt valt in mijn testmotor de compressie een beetje weg. Daarom draait het met meer olie ook beter.

Daarna een oude typhoon 2.5 met zuiger subinduktie laten lopen. Wat een verschil!. De MVVS loopt als een naaimachientje, terwijl de typhoon met zijn gietijzeren zuiger in vergelijking wel een heipaalstamper lijkt, maar wel beter in te regelen.

Back