Waar ga ik aan beginnen.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Rik.85, 22 jan 2023.

  1. Rik.85

    Rik.85

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wezep
    Beste forumleden,

    Vandaag heb ik me dan toch echt aangemeld. Al jaren zit ik in dubio. Wel, niet, wel, niet. Waar begin ik aan? Is dit niet iets voor als ik over 30 jaar met pensioen ga? Ben ik hier te jong voor. Heb ik hier wel geduld voor?

    Mijn doel is om als beginner de Batavia van Kolderstok te willen gaan bouwen. Meteen beginnen met mijn ultieme jongensdroom. Maar is dit te doen? Ik ben zeker handig, creatief en een doorzetter maar waar begin ik aan? Heeft er iemand tips? Hoeveel uren zou een beginner met zo'n project als de Baravia bezig zijn?

    Alvast bedankt!
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Rik, Welkom op het Forum. Ga eens te rade bij de bouwers van historische schepen. Daarvoor is een aparte afdeling. Zelf heb ik een aantal moderne schepen gebouwd en aan de laatste 1,5 jaar gewerkt. Elke dag wel iets, maar heb de uren niet geteld. Raad je aan om eerst eens een simpeler model te bouwen om te kijken of het wel je ding is. Buiten het bouwen zit er een hoop zoekwerk in hoe de tuigage in elkaar stak. Niet bij elke bouwdoos wordt een goede beschrijving geleverd. Kijk maar eens bij de bouwverslagen. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen-historische-schepen.170/
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zo.....
    Ik zal eens iets over mijn vader vertellen.
    Toen ik ooit als jonge jongen begon met dergelijke frutsels ( om het zo maar te noemen ) was mijn vader rond jouw leeftijd en vertelde mij eens dat hij ooit eens graag een zeilboot wilde bouwen.
    En weet je, hij is nu bijna 90 en kan nagenoeg weinig meer met zijn handen.
    De gedachte van mijn vader van vroeger van ooit eens werd simpelweg .......
    ......nooit eens.
     
  4. Rik.85

    Rik.85

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wezep
    Bedankt voor jullie reacties! Zoals je kan zien op de foto heb ik eerst een goedkoop pakketje gekocht om eens te kijken of het wat is alvorens de Batavia te bouwen. Het betreft een Halcon schooner 1:100. 20230126_231449.jpg
     
    Peter58, Fokko 66, Bert V en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Rik.85

    Rik.85

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wezep
    Het begin van mijn 1ste modelbouw ervaringen. Ik vind het leuker dan verwacht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Fokko 66 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  6. Rik.85

    Rik.85

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wezep
    Wat vinden jullie van mijn vorderingen?
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je gaat plamuren en schilderen is het prima,
    Mocht je opteren om het te vernissen , moet je iets meer aandacht besteden aan het minimaliseren van de kieren.
    Maar het is je eerste schip dacht ik ,opteer dan voor plamuren en doe wat ervaring op hoe het hout zich gedraagt bij het plooien voor je optie 2 uitvoert.
    goed bezig dus volgens mij.:yes:
     
  8. Rik.85

    Rik.85

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wezep
    De romp zit ondertussen dicht. Ik kan geen kieren ontdekken, wellicht leek dat op de vorige foto's zo omdat je toen nog de donkere randen van het lazersnijwerk zag. Kan dit er mee door zo?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    gaat inderdaad gezichtsbedrog geweest zijn ,als ik nu wat beter kijk kan ik me voorstellen dat het inderdaad de zwarte zijkanten kunnen zijn van de laser.
    Dat is dan op zich wel weer jammer want die moet je eigenlijk ook wegschuren, daar er anders geen lijm hecht op de zijkanten van de planken.
    Maar je bent hier om te leren dacht ik dus vertel ik het maar want die dingen staan meestal niet in de handleiding en moet je meestal horen als het te laat is... :).
    Wat de beplanking betreft op je laatste foto, die ziet er echt wel behoorlijk uit, Goed bezig :yes:
     
  10. Rik.85

    Rik.85

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wezep
    Bedankt voor de tips! 1. Ik wist niet dat de lazercut geschuurd diende te worden en dat de zijkanten van de plankjes ook gelijmd moesten worden. Ik ben wel erg blij met het resultaat van mijn eerste romp beplanking. Het is een erg klein en goedkoop bouwpakketje en dit geeft me steeds meer moed om de Kolderstok Batavia aan te schaffen en te bouwen.
     

Deel Deze Pagina