Da's prima, maar de hypocrisie is hier enigzins stuitend in mijn optiek. De overheid mag wel aan alle kanten haar burgers in de gaten houden onder het mom van 'als u niks te verbergen heeft dan ...', maar als de burger, of een bedrijf, eens een keer wat foto's of video schiet dan is men er als de kippen bij om over privacy te gaan lopen zeuren.
Wel even bij de les blijven...
IK miep niet over privacy...
SanderFPV zei:
Misschien helpt het als ik je eraan herinner dat de politie niet zelden vraagt aan omstanders of getuigen van een misdrijf om foto's en videos beschikbaar te stellen voor 't onderzoek? Kortom, kennelijk wordt er met twee maten gemeten, de bescherming van iemand's privacy is opeens geen beperkende factor meer als het gaat om 't oplossen van een misdrijf, maar in alle andere gevallen moet mogelijke inbraak erop te vuur en te zwaard bestreden worden? Da's een dubbele moraal en daarmee staat het hele privacy argument op losse schroeven. Want wat nu als zo'n 'vliegtuigje' onbedoeld een opname maakt waarop een vermeende pedofiel zich vergrijpt aan iemand's 8-jarige buurmeisje? Ga je dan nog steeds lopen zeveren over privacy?
Misschien helpt het als ik je meedeel dat heel Nederland volhangen met camera's een vrij kostbare zaak is, die wij (de belastingbetaler) niet willen bekostigen?
Misschien helpt het als ik zeg dat op plekken waar wél zo'n door de overheid geplaatste camera hangt, beelden gemaakt door een mobieltje wellicht "aanvullend bewijsmateriaal" kunnen zijn?
Misschien helpt het als ik je vertel dat er SOP's (Standard Operational Procedures) zijn die voorschrijven hoelang, op welke wijze en onder welke voorwaarden beelden, gemaakt door "overheidscamera's" bewaard worden?
Misschien helpt het als ik je vertel dat, op het moment dat ik zie dat er een misdrijf wordt gepleegd, ik als burger plotseling wat meer mag dan in een normale situatie? Tot en met het "proportioneel" toepassen van geweld aan toe?
Misschien helpt het als ik je nogmaals vertel dat IK niet over privacy loop te "zeveren"?
Sander FPV zei:
Nuance inderdaad, want die 17 miljoen mensen hebben allemaal een multicopter in bezit waar ze met regelmaat mee rondvliegen, toch? Wel even bij de les blijven aub.
Nuance ontbreekt ook in dit argument. Het gaat mij niet om het aantal mensen wat een RPV/UAV in bezit heeft en daarmee vliegt; ik heb dat gegeven totaal niet in de argumentatie betrokken. JIJ slaat daarop aan.
Het gaat mij om het simpele feit dat we hier met z'n allen op een kluitje wonen en we dus rekening met elkaar dienen te houden. Daarvoor is er wat meer en strakkere wet- en regelgeving nodig dan wanneer je, om maar een voorbeeld te noemen, op de Bonneville Flat Salts zou wonen. Helaas voor jou zou het zomaar eens kunnen zijn dat er strakkere wetgeving zou kunnen komen op het gebied van RC-luchtvaartuigen. Niet omdat er 17 miljoen mensen daarmee rondvliegen, maar omdat er 17 miljoen mensen op de grond staan in Nederland.
En ja, jij hebt je zaakjes altijd prima voor elkaar (vind jij), maar er zijn 'tig' lieden die schijt hebben aan hun medemens en egocentrisch hun goddelijke gang gaan. Overigens niet alleen op RC-luchtvaartuig-gebied, maar op welk ander gebied dan ook.
Wel even bij de les blijven a.u.b.; iemand zou je kunnen betichten van "tunnelvisie".