Waar grote props kopen ?

• Topicstarter Topicstarter BigBoat
  • Startdatum Startdatum
B

BigBoat

Guest
Waar kan ik een kunststof prop kopen met de maat 21x8" of 21x10" ?
Fox modelbouw heeft ze niet op voorraad en Muco Alkmaar is falliet.

Mvg, Rob

Lynx Modelbouw heeft wel wat grotere props. Veel maten van Menx.
Zit nog redelijk in de buurt. Fox Modelbouw kan ook nog.

Groet,
Gerben

In Belgie hebben ze de Franken 1:1 omgezet naar euro's denk ik.
Bij Lynx Modelbouw hebben ze geen grote props, het zijn nl cm maten die erbij staan.
18x10 = 18cm doorsnede en geen 18", 2,54 x 18 = 46cm

BTW, het moet kunststof (nylon / fiber) zijn ivm het water wat door de prop heen kan gaan.
Hout gaat bij het minste geringste stuk en vliegen de stukken je om de oren.

Edit: Fox had ik vanmiddag al gebeld, maar die heeft niets op de plank liggen.

Lynx had altijd een collectie Menz props, ook grotere maten. Misschien dat hij ze nog heeft maar niet op de website. Kunsstof heeft hij dacht ik niet, maar een belletje is zo gepleegd.

Groet,
Gerben

'e' props zijn idd voor electro
t verschil zit hem in t gewicht en massa
een brandstofprop heeft meer massa (vliegwiel efect) voor een mooier rondloop motor
bij een electro is dat niet nodig en zijn de props lichter
een brandstof motor met een e prop vliegt niet goed en kans dat hij uitslaat bij lagen toeren(zelf ervaren)
en electromotor met een brandstof prop kan wel maar weet niet of t nadelig is voor de motor
mischien dat daar een ander ervaring mee heeft

Als het voor 'elektro' staat (waarschijnlijk), kun/mag je prop niet gebruiken op brandstofmotoren. Onveilig.

Ik denk dat het eerder andersom is ivm de toerentallen die veel hoger zijn bij electromotoren.

In het antwoord van Vinni kan ik me meer vinden, het gewicht en de uitvoering die belangrijk zijn.
Een benzinemotor heeft over het algemeen een veel dikker uitgaande as dan een electromotor.
De prop moet bij een benzinemotor het vliegwiel vervangen en heeft dus massa nodig wat je bij electro niet nodig hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Brandstofmotoren lopen ook met houten props, elke kunsstof prop van eenzelfde maat, zal zwaarder zijn.
Elektromotoren geven geen 'klappen', brandstofmotoren wel. En e-toerentallen zijn niet hoger.

APC en dan heb je een super prop en geen china troep:
APC- 21*10

ps: als het voor een air-boot is dan zou een houten prop nog niet zo slecht zijn denk ik. Die zijn stijver en hebben meer efficientie op kleinere snelheden, altans zo is het toch bij de kleinere maten. Ze kunnen volgens mij ook gerust tegen wat water, die hebben een berschermlaag.

Laatst bewerkt:
De houtenprop die ik erop had vloog in 10 stukken uiteen.
Nu kwam dit doordat de prop tegen de kooi aan kwam, maar de prop was ook gesneuveld als er bv een stukje ijs door de prop was gegaan.
Vandaar ook mijn vraag voor kunststof, nylon oid en geen polyester, want je wilt geen ongelukken doordat er een stuk hout van de prop in iemands gezicht knalt.

HPIM0168.JPG

@Bigboat: Een APC prop is dus een goede oplossing en dan heb je iets van degelijke kwaliteit.
Die zullen niet "zomaar" uit elkaar vliegen.

Naar mijn mening is een houten prop trouwens veel veiliger, maar dat is weer een andere discussie.

De houtenprop die ik erop had vloog in 10 stukken uiteen.
Nu kwam dit doordat de prop tegen de kooi aan kwam, maar de prop was ook gesneuveld als er bv een stukje ijs door de prop was gegaan.
Vandaar ook mijn vraag voor kunststof, nylon oid en geen polyester, want je wilt geen ongelukken doordat er een stuk hout van de prop in iemands gezicht knalt.

HPIM0168.JPG

denk zelf in dat geval dat een apc ook uit elkaar spat
daarbij is een apc die breek bij hogentoeren net een zwaard/mes die geworpen wordt
voor de veiligheid zou ik wel een houten nemen
maar denk zelf dat in geen van je genoemde gevallen er een prop is die er tegen bestemd is
als bij mij vliegtuigen de prop een iets geraakt heeft bij een draaiende motor
gaat hij er af en gebruik ik heb niet meer (zeker als hij daarbij al licht beschadigd is)
heb 1 keer gehad dat een prop uit elkaar spatten das niet prettig
geen risico nemen met een beschadigde prop
een houten prop kan goed tegen vocht
moet uiteraad niet onder water staan of beschadegingen hebben

denk zelf in dat geval dat een apc ook uit elkaar spat
daarbij is een apc die breek bij hogentoeren net een zwaard/mes die geworpen wordt
voor de veiligheid zou ik wel een houten nemen

Inderdaad, de mensen van HigherPlaneProductions bv die professioneel modelbouw filmen, gebruiken nu ook steeds houten props als ze gevaarlijke situaties moeten filmen (ze filmen soms vliegtuigen die juist naast een boot vliegen waarop ze staan etc) voor bovenstaande reden.

Ik denk dat een nylon prop wel een stootje kan hebben.
Bedenk dat een aitboot een sloot water door de prop kan duwen als het mis gaat.
Hout of polyester is dan zeker stuk, met nylon hoop ik iets langer van de prop te genieten.

Wat versta jij onder "kunststof"? Een carbon prop is in 99% van de gevallen lichter dan een houten prop met dezelfde afmetingen.
En zelfs met die lichtere carbonprops lopen motoren goed. Dus massa is niet de reden om kunststof, al dan niet vezelversterkt, te gebruiken zoals Vinnie dacht.

Back