Waar liggen kansen voor Heli fabrikanten?

Is denk ik een leuk project om diegenen die denken dat ze het allemaal beter kunnen zelf een heli te laten ontwerpen en te produceren. Weet bijna zeker dat de prijs minimaal 5x zo hoog is en dat er geen vernieuwende ontwerp features in zitten. En een 5x zo hoge prijs heeft maar een klein groepje voor over. Betekent weinig omzet en dus einde.

Na een brainstorm sessie op een regenachtige zaterdag hebben we toch al wat vernieuwende concepten voor bijvoorbeeld de tail aansturing.
Ok ze zijn niet allemaal even realistisch ( dubbele riem met differentieel :) ) Maar een paar ideen zijn toch echt wel zinnig en in zekere mate onconventioneel maar wel een duidelijke verbetering.
Daarnaast gaat het mij er ook niet perse om dat er nieuwe dingen bedacht worden. Huidige concepten perfectioneren vanuit het oogpunt van productie, montage, slijtage zou ook al een hele vooruitgang zijn voor sommige helis.

Als het ooit zover komt dat er 1 heli gebouwd gaat worden die door ons zelf is ontworpen dan zijn de kosten daarvan (tot op zekere hoogte) irrelevant en zou ook niet direct voor verkoop bedoeld zijn. Heb ook weleens voor 300euro nieuwe dropouts laten fabriceren voor mijn mountainbike :) heb je wel een echte unieke fiets.

dropoutdisc2lj6.jpg

23082008058uz7.jpg

Is inderdaad een beetje boute opmerking van Djin...
Volgens mij is dit toch echt een MODELBOUW forum mensen.
Je hebt schroevers en modelbouwers.
Heb je zelf niet de mogelijkheden in huis om iets daadwerkelijk te maken, dan betekend dat niet automatisch dat we moeten stoppen met nadenken over onze hobby.
De modellen die je vliegt zijn namelijk allemaal op deze manier tot stand gekomen.
Technici die beroepsmatig met onze hobby bezig zijn, zijn waarschijnlijk allemaal begonnen als hobbyist.

En mischien word je idee wel opgepikt door een bestaande fabriekant.
Google translator Nederlands - Chinees, en ze lezen rustig mee.

Zo loop ik al lang met het idee rond, om net als de canopy, achter ook iets ertegen aan te kunnen drukken, zodat de heli gelijk een soort F3C romp heeft, zonder in te hoeven bouwen.
Het zal vast wel te gammel worden ofzo, anders hadden bestaande fabriekanten dit tog allang gemaakt ?, of is mijn idee nou echt zo uniek ?

En mischien word je idee wel opgepikt door een bestaande fabriekant.
Google translator Nederlands - Chinees, en ze lezen rustig mee.

Zo loop ik al lang met het idee rond, om net als de canopy, achter ook iets ertegen aan te kunnen drukken, zodat de heli gelijk een soort F3C romp heeft, zonder in te hoeven bouwen.
Het zal vast wel te gammel worden ofzo, anders hadden bestaande fabriekanten dit tog allang gemaakt ?, of is mijn idee nou echt zo uniek ?

Nee hoor, zoek de oude Graupner catlogussen van rond 1980, 1985 maar op.... en dan daarin de bell trainer en de bell 222 van HB. Die hadden dat al.... En inderdaad, dat was op zijn zachtst gezegd, wat gammel....
Maar de heli werd er toendertijd wel een stuk sneller van als je het achterste rompdeel (los te koop, jaja :yes:) er op zette. Het zag er alleen tijdens rondvliegen niet echt uit want de onderkant was gewoon open....

Groet, Bert

Ok ze zijn niet allemaal even realistisch ( dubbele riem met differentieel :) ) Maar een paar ideen zijn toch echt wel zinnig en in zekere mate onconventioneel maar wel een duidelijke verbetering.

Ben er overigens al aan uit hoe we enkele riem kunnen gebruiken en het niet veel complexer is dan de bestaande layout.
Ik ga alvast de lego van zolder halen :)

Tja, een open source heli zal moeilijk zijn. Engineers kunnen eigenwijs zijn.
Maar goed, we brainstormen nog wat verder op de club en misschien dat het toch nog een open source project kan worden.

Is inderdaad een beetje boute opmerking van Djin...
Volgens mij is dit toch echt een MODELBOUW forum mensen.
Je hebt schroevers en modelbouwers.
Heb je zelf niet de mogelijkheden in huis om iets daadwerkelijk te maken, dan betekend dat niet automatisch dat we moeten stoppen met nadenken over onze hobby.
De modellen die je vliegt zijn namelijk allemaal op deze manier tot stand gekomen.
Technici die beroepsmatig met onze hobby bezig zijn, zijn waarschijnlijk allemaal begonnen als hobbyist.

Misschien is het wat bruut overgekomen. Wat ik wilde zeggen is dat de fabrikanten het denk ik echt wel beter kunnen maar dat ivm produktiekosten ze gedwongen zijn soms met wat mindere ontwerpen te komen omdat dit de produktiekosten drukt.
Maar als geld geen rol speelt dan kan er veel. Als je kijkt naar de nieuwe Compass 7HV dan zitten er heel veel doordachte features in.
Het is altijd makkelijk een ontwerp af te kraken maar als je het zelf gaat doen dan zul je zien dat het niet zo makkleijk is en ik spreek uit ervaring als mechanical engineer.
Maar laten we het positief houden :yes: en alle ideeen verzamelen en kijken of we tot een nieuw eindontwerp kunnen komen.
Idee van mijn kant geveerde landingsskids.

Volgens mij hebben we nog niets afgekraakt hoor, ga ik ook echt niet doen ;)
De 7HV heeft inderdaad een aantal mooi uitgevoerde details.
Maar ik weet ook dat "out of the box" denken best moeilijk is, maar toch soms leuke verassingen kan opleveren.
Ben benieuwd Danny.

Engineering begint met Lego he.
Ok laten we nu alvast wat ruzie maken over hoe klein de heli word. :)

Haha, wordt voor mij toch minimaal een 700size (600 mag ook nog wel)

Maar laten we het positief houden :yes: en alle ideeen verzamelen en kijken of we tot een nieuw eindontwerp kunnen komen.
Idee van mijn kant geveerde landingsskids.
Bedoel je dan echt geveerd met staalveren oid? Ik zou eerder dmv materiaalkeuze en design een bepaalde flexibiliteit willen hebben net als bij de MSH protos. Veren en dergelijke zijn mijn inziens alleen maar onnodig gewicht. Of evt het landingsgestel met breekbouten bevestigen of een ander breekpunt introduceren zodat deze de impact voor het frame vermindert.

Iemand anders nog bepaalde ideeen of aandachtspunten?

Hoe denken anderen over de aandrijving?
Persoonlijk zie ik het meest in een belt drive voor de staart. Voor de motor naar hoofdas en staart zou het een combinatie van belt en tandwielen kunnen zijn. Meest slijtvast en onderhoudsvrij is een riem.

Laatst bewerkt:
Meest slijtvast en onderhoudsvrij is een riem.

En hoe maak je die riem dan ?
Bestel je die per hoeveel ? , en in welke maten / aantal tanden zijn deze te verkrijgen ?

Ik zag staan op een riem van mijn HK450 : Pioneer belt, vast uit een dj cd speler.
Ik ben hier benieuwd na hoe je deze anders laat maken, prijzen, en waar je deze riemen anders vandaan haalt.
Volgens mij kiezen alle fabriekanten uit een bepaalde riem, en is het niet op maat gemaakt.

En hoe maak je die riem dan ?
Bestel je die per hoeveel ? , en in welke maten / aantal tanden zijn deze te verkrijgen ?

Ik zag staan op een riem van mijn HK450 : Pioneer belt, vast uit een dj cd speler.
Ik ben hier benieuwd na hoe je deze anders laat maken, prijzen, en waar je deze riemen anders vandaan haalt.
Volgens mij kiezen alle fabriekanten uit een bepaalde riem, en is het niet op maat gemaakt.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen ergens begrepen te hebben, dat het productieproces van die riemen zodanig is dat je vanaf een bepaalde minimum maat riemen per tand kunt laten produceren (mits je een voldoende grote productierun afneemt) en dat zou betekenen dat die riemen dus wel op maat gemaakt worden. Helemaal zeker weet ik dat niet, maar het is een feit dat ik als ik timing-belts voor mijn Ducati's moet hebben, ik die voor veel geld bij de Ducati Dealer kan halen, maar ook gewoon naar een transmissie bedrijf kan gaan en met de juiste vertanding en het juiste aantal tanden een riem kan bestellen. Niet dat ze dan zo'n riem speciaal voor me maken, maar het schijnt dus gewoon per tand verschil leverbaar te zijn. Kan me voorstellen dat dit voor dit soort riemen (die in véél meer toepassingen te vinden zijn) ook het geval is....

Groet, Bert

Het voordeel van zelf iets uitwerken is ook dat je kan zoeken naar geschikte handelsmaten en daar omheen ontwerpt.
Net als lagers en bevestigings middelen.

Back