Waar vind ik een (tweedehands) F3J-electro?

Discussie in 'F3J' gestart door Bartdr1, 17 apr 2011.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb nog niks gekozen :) Ik heb alleen even gezocht en gezien dat zo'n HoTT module wel betaalbaar is. Het overwegen waard dus.
    Toen keek ik naar de ontvangers, en die vond ik een beetje dik en lelijk.
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Who care's dat ze lelijk zijn...... Je hebt ze ook kleiner.
    Zijn in ieder geval kleiner dan de futaba's de ik heb
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik gebruik voor mijn zwevers bijna alleen GR-16 ontvangers. De GR-12 is kleiner, heeft maar één antenne en geen aparte telemetrie-poort. Als je de telemetrie wilt gebruiken moet je dat via ontvangeruitgang 5 doen - en heb je dus maar 5 kanalen over voor de besturing. In de praktijk blijkt overigens dat die GR-12 ook prima werkt hoor maar in grotere zwevers zit bij mij altijd een 16. In de Parkmaster en Rookie gebruik ik wel een GR-12.
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hott ontvangers

    Zo! Die ontvangers zijn wel prijzig.

    De GR-16 (€ 76,90)
    [​IMG]

    De GR-12 HoTT (€ 59,90)
    [​IMG]

    De GR-12 SC+ HoTT (€ 25,90)
    [​IMG]
    Beetje onhandige configuratie van de stekkers.

    De GR-12 SH+ HoTT (€ 26,90)
    [​IMG]
    Ook niet echt een handige indeling.

    Ach, op 35 Mhz gaat het ook nog ;)
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    de algemeen heersende opvatting is dat HoTT ontvangers juist goedkoop zijn....maar het maakt inderdaad wel uit waar je ze dan mee vergelijkt.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die Weatronic ontvangers die ik gebruik zijn 1,5 tot 2x zo duur. :( :mad:
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ook Graupner 35MHz ontvangers zijn véél duurder.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En futaba ook
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik vlieg futaba, en die zijn inderdaad vele malen duurder! Echter vlieg ik sinds een poos ook met FRsky (die overigens ook prima Futaba FASST kloon ontvangertjes bouwen!). En dat systeem is technisch volgens mij een kloon of soortgelijk aan FASST. Echt niet normaal wat een top systeempje dat is! We hebben er al heel wat mee getest en gedaan en ik zit er nu serieus over te denken om helemaal over te stappen. Het FRsky systeem beschikt ook over telemetrie op een display, welliswaar niet zo mooi als HOTT, maar het kost dan ook maar een fractie! Wat mij betreft een ECHTE aanrader, waar ik zonder twijfel nu mijn duurste kisten aan hang.

    De zender is uitgerust met de volgende module:
    FrSky DHT 8ch DIY Telemetry Compatible Transmitter Module

    De zender is vervolgens uitgerust met dit display:
    FrSky FLD-02 Telemetry Display Screen

    Als toprange/dure kist ontvanger gebruik ik deze:
    FrSky D8R-II PLUS 2.4Ghz 8CH Receiver with Telemetery

    De ontvanger geeft standaard al signaalsterkte terug naar de zender zonder dat je iets extra's hoeft te kopen. Vervolgens kun je op die ontvanger direct, of middels een hub allerlei sensoren naar wens aansluiten.

    Kijk ook eens naar dit filmpje:


    Laat je niet afschrikken door de prijs, dit is echt geen brakke troep!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Prijzen HoTT ontvangers.

    Het is inderdaad wat je als referentie gebruikt.

    Ik heb onlangs mijn MX-12 omgebouwd met een Assan module naar 2,4 Ghz. De elegant kleine ontvangers (6 kanaals) doen het prima en kosten € 19,-. Daarmee vergeleken is een HoTT ontvanger van € 56,- duur. Maar dat is misschien geen eerlijke vergelijking.

    De FrSky modules klinken wel heel aantrekkelijk. Ook qua prijs.
    Eerst maar even op de 35 Mhz de Eraser vliegen. Dan gaan we eens van de winter kijken hoe we op de 2.4 Ghz over gaan. Geen haast.

    Overigens stond er in onze agenda thuis al een afspraak op de 20e :( Die is nu verzet. Ik ben er dus in Hoeven/Oudenbosch :)
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dus dat wordt vliegen dan! Leuk.

    Lyckele
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik wil zeker even vliegen. Maar meedoen met de F5J wedstrijd met een nieuwe kist en een nieuwe zender :confused:
     
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Moet kunnen Wubbe
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ach, ik ga proberen een rondje mee te vliegen. Eerste ronde sla ik dan even over.
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Niks moet, maar als je er even mee kan sturen is het al gaaf toch!
    Miss een eigen draadje maken met al je ervaringen en foto's :D
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Het is een idee :)
     
  17. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ach ik had voor swalmen ook nog maar 1x gevlogen met mijn kist en ook een nieuwe zender


    ge woon doen
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    En gedaan :)
    Alleen de laatste 2 ronden maar het was de moeite waard. Bedankt iedereen: Gerben, Gert Jan, Lyckele, Robert, Arjan en Raymond.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En .....
    HOE VLOOG HIJ ????
    Lekker? Moeilijk/makkelijk?
    Ben je blij met de keuze, of valt hij tegen?

    Verlos ons! ;-)
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hoe vloog hij?

    De omstandigheden waren ideaal. Nauwelijks wind en allerlei behulpzame deskundigen om je heen. Ideaal!

    Ik had nog het een en ander te doen voordat ik kon vliegen. De MX-16 van Gert Jan in ontvangst nemen, daar de Eraser in programmeren en dan testen. Raymond en Arjan hebben het programmeerwerk voor hun rekening genomen. Na de eerste hobbels (verkeerde ontvanger) kon ik dan eindelijk een handstartje doen. Alles prima. Dan de lucht in. Dat ging ook goed. Ik kon meedoen met een ronde!

    Door een vreemde manier van bedrading werkte de logger niet. Ik mocht van de jury een keer zonder logger meedoen. Later heb ik wel met een logger kunnen vliegen.

    Hoe vliegt hij? Hij vliegt heerlijk langzaam. Ik moet nog wel wat met instellingen spelen, maar dit ging al heel lekker. Nadeel is dat je om de motor en ontvanger uit te schakelen de neuspunt er uit moet schuiven. En dat gaat niet zo makkelijk. Daar moet ik nog wat aan doen. Is het trouwens slecht voor de LiPo's als ik alleen de ontvanger en regelaar stroomloos maak?

    Ben ik blij met mijn keuze? Ja. Achteraf heb ik een hele goede keuze gemaakt. Doordat de romp een soort van deelbaar is, is de pakmaat ook wat kleiner. De meegeleverde transportkist past precies in mijn auto. Raymond reed met mij mee en stopte nietsvermoedend de transportksist van zijn Fantasy in mijn auto. Die stak 15 cm uit! Ik dacht dat ik een redelijk grote auto had :(. De losse onderdelen van de Fantasy pasten wel in de auto dus dat probleem was opgelost, maar bewees wel dat de Eraser precies de goede maat is :)

    Opvallend was dat ik, als enige op op de 35 Mhz vliegend, last van storing had. Tijdens de vlucht zag je een van de remkleppen even naar beneden gaan, en ook ging de motor even aan. Dat gebeurde ook aan de grond, niet alleen als ik ver weg vloog. Vreemd. Later heb ik een SPCM ontvanger geplaatst. Dat ging een stuk beter. Ik heb eerder nooit echt storing op de 35 Mhz ondervonden. Toch naar 2.4 GHz? Daar gaan we komende winter uitgebreid over nadenken.

    Al met al een succesvolle maiden. Zoals velen al zeiden: Hier ga ik veel plezier van hebben :)

    Ik ben natuurlijk wel als laatste geëindigd. Dat gaat veranderen! Ik ben ook enthousiast geworden voor het F5J gebeuren. Volgend jaar doe ik weer mee, en de resultaten zullen dan beter zijn!
     

Deel Deze Pagina