Waar vind ik informatie over brushless motoren

Ik zoek al geruime tijd naar informatie over brushless motoren. Bij de diverse fabrikanten staat vaak wel hoeveel stroom en vermogen ze hebben maar niet welk toepassing (motor, zwever, parkflyer of shockflyer).
Concreet is de vraag: waar kan ik informatie vinden welk merk/type motor heb ik nodig in mijn geval voor een zwever van 2 tot 2,5 meter (1,5 kg), en wat voor toerental en prop is nodig. Het hoeft niet verticaal omhoog maar een beetje power mag wel.

In dit draadje "Kwaliteit en mogelijkheden Mega ACN 22/30/4" zitten al wat adviesen .....

Motor vermogen minimaal 100W/Kg = dus ca. 150W (bruto vermogen)...

verder moet de combinatie motor/accu/prop voldoende snelheid opleveren ..... ((toeren x spoed in meters): 60) geeft m/sec aan trek hier nog eens 30% vanaf aan verlies op de prop en je hebt bij benadering de ware vliegsnelheid .....

Voorbeeld motor geeft 10.000 toeren aan een 9"x6" prop:
  • (10.000 x 0,15):60 = 25 x 0,70 = 17.5 m/sec x 3600 = 63 Km/uur ...

De vliegsneheid die je werkelijk nodig hebt, is afhankelijk van de vleugelbelasting (en het ontwerp) van de zwever ....

Zie ook de modelbouw FAQ's "-> Modelvliegen -> Electromotoren" ...

Beide bedankt voor de reactie, en voor alle mensen die zoeken naar de zelfde gegevens als ik, kan ik de link van Ron van harte aanbevelen.
Dit is precies waar ik naar op zoek was.
Ga naar de great electric motor test van http://www.flyingmodels.org/index_en.htm en de gegevens van de meeste bekende brushless motoren zijn zelfs als pdf file te downloaden. Een grote aanrader.

Back