Waar zekeringen plaatsen

Nog een laatste vraag aan de specialisten hier.

dit is het elektrisch schema van de Santisima.

imgcnk.jpg



Waar kan ik nu het best een zekering plaatsen.

1. Een zekering van 10A tussen de 12V batterij en de pomp.
2. Een zekering van 2A tussen de 6V batterij en de lamp.

3. Wel of geen zekering tussen de ontvanger en de ontvangerbatterij.
( bij een vliegtuig gebeurt dit niet, bij een boot???)

4. Moet ik de servo's ook apart afzekeren.

5. Denken jullie dat de 6Volt 4300mah batterij zwaar genoeg is voor de 3 zware zeilwinches of kan ik beter een bec plaatsen en de 12v 10Ah gebruiken




Alvast bedankt voor de moeite

mvg Luc
 
Merci NPS, ik heb het eventjes doorgelezen en dit slaat vooral op een vaarregelaar.

Ik heb er geen.

De pomp moet werken of niet werken. Ik vermoed dat als ze 7A trekt in normale werking en ik steek 10A , de batterij beschermd is tegen kortsluiting moest de pomp vuiligheid trekken en vast komen te zitten.

Of ben ik ergens verkeerd. (ben een totale leek op rc-gebied)
 
Luc, heb je het verbruik ( A ) van de pomp al gemeten, bij normale werking en geblokkeert ?
Een pomp die bij normale werking 7 A trekt gaat bij het starten meer trekken, kan je met de product nr de data van de producent niet achterhalen. Als je een merk en type nr hebt wil dat voor jouw ook wel nakijken ;)
 
Kijk ook even naar het aansluiten van de binnenverlichting. Je stroomvoorziening bestaat uit twee 6 volt accu's in serie (of een 12 volt accu met een middenaftakking). De binnenverlichting staat nu op 6 volt. Hiermee ontlaadt je beide accu(delen) asymmetrisch. Als je twee lampjes is serie schakelt, dan kan je die op 12 volt aansluiten. Elk lampje brandt dan op 6 volt. Het effect blijft hetzelfde, maar de accu wordt symmetrisch ontladen. Kies als je dezelfde lichtsterkte wilt hebben, voor twee lampjes van 5 watt.
 
Kijk ook even naar het aansluiten van de binnenverlichting. Je stroomvoorziening bestaat uit twee 6 volt accu's in serie (of een 12 volt accu met een middenaftakking). De binnenverlichting staat nu op 6 volt. Hiermee ontlaadt je beide accu(delen) asymmetrisch

nog niet aan gedacht ,bedankt
 
Of zou ik de lampjes op 12v laten branden en in de kring van de pomp zetten.

dan heb ik een visuele aanduiding als de pomp draait.

alleen zal "op sommige momenten" de pomp dikwijls aan uit gestuurd worden .
zullen de lampjes dan niet springen.
 
ik denk best het lampje parallel zetten ipv in serie met de pomp.

De link werkt bij mij wel, snap het niet

t'is een comet-pomp type : GEO-DUPLO-PLUS
Artikel: 1800.77.00
Tauchpumpe GEO-DUPLO-PLUS 12V
 
Een lampje mag je niet in serie zetten met je motor, lampje gaat de stroom beperken en je motor gaat zeer langzaam of zelf bij een klein lampje BV fiets lampje helemaal niet draaien.
80 W / 12 V = 6,66 A dus 7 A bij normaal gebruik is realistisch .
 
mogelijk kun je voor de verlichting ook kiezen voor een kleine 6V accu
zoals eerder gezegd kun je inderdaad de pomp het beste voorzien van een zekering.
verder lijkt het me toch verstandig om de zeilwinches ook te voorzien van een zekering, bij een blokkade kan de stroom best wel op gaan lopen en is het jammer als daardoor een winch defect zou gaan. kies de waarde niet te krap. mogelijkheid is om eens de stroom te meten terwijl je de winch met de hand tegenhoud.
 
Back
Top