Precies, dat is ook meteen de reden dat de huidige meting die de meeste club's hanteren ontoereikend is. Het gaat er uiteindelijk om of geluid dragelijk is of niet.
Of geluid dragelijk is, daar zijn verschillende varianten in.
Ik noem er 2.
Dragelijk de beleving of dragelijk tot er net geen gehoorschade optreed.
De huidige meting is meer dan toereikend tijdens het starten van een motor, het taxiën en het op laten stijgen.
Zonder aan de omstanders gehoorbescherming te verstrekken.
Bij een turbine, zoals ik hier in dit draadje zie, statisch een geluidsdruk van 120dB(A) produceert volgens dezelfde meetopstelling als bij een zuigermotor.
Dan wordt het de rekenmachine pakken om uit te rekenen op welke minimum afstand t.o.v. een clubgenoot of toevallige bezoeker de motor gestart mag worden.
En op welke minimum afstand het gevaarte de lucht in gestuurd mag worden en ook met het lowpass overvliegen wat daar de minimum afstand t.o.v de mens moet zien en of in welke tijd (seconden) het gevaarte voorbij moet zijn.
Zonder de omstanders verplicht te wijzen op het gebruiken van gehoorbescherming.
En de middelen moeten dan ook nog verstrekt worden.
Dit is de andere kant van de mediale, de statische meting is dus niet alleen voor de wijde omgeving.
Maar ook voor vlak in de buurt van de geluidsbron.