Waar zit kanaal 9 op een ff9?

Satoer

Forum veteraan
Zoals de titel zegt.

Ik kan kanaal 9 nergens vinden. Weet iemand hoe ik deze aan een schakelaar kan toewijzen (weet al dat die niet proportioneel is) in een heli menu? Kan die dan tussen 2 zelf bepaalde waarden schakelen?

Die moet ergens te vinden zijn in aux-ch als de zender in pcm gemoduleerd staat.

Het 9e (en 10e) kanaal is uitsluitend digitaal uitgevoerd. Servouitslagen zijn dus niet in te stellen, alleen servo-reverse is mogelijk. Het 10e kanaal is in de hardware van de FF9 niet opgenomen, maar de microprocessor zal dit kanaal ongetwijfeld ook aan boord hebben.

Alle Futaba pcm-ontvangers hebben in ieder geval 10 kanalen aan boord. Hoeveel er daarvan op de stekerlijst aanwezig zijn is afhankelijk van het type.

Corrien zei:
Alle Futaba pcm-ontvangers hebben in ieder geval 10 kanalen aan boord. Hoeveel er daarvan op de stekerlijst aanwezig zijn is afhankelijk van het type.

Toevallig "iets" meer informatie hier over? :P
En dan liefst met name de R-149DP.

Enne... als we dan toch bezig zijn.
Ik heb wat extra schakel-kanalen nodig op mijn FF8-U zender.
Maar zo'n multiswitch gaat hier niet zeker?
Het is bedoeld voor een zwever en daar liggen bijna alle soorten (mix)functie vast. Voor zover ik weet zijn er geen schakelaars meer toe te wijzen.

Dus ik moet wat gaan hobbyen. :wink:

Ach stiekem hoop je gewoon dat het niet mogelijk is en je ook zo'n mooi zendertje met mooi displaytje mag kopen :twisted:

Voorlopig koop ik geen nieuwe. 8)
Wacht wel een jaartje of twee, dan is de ..14.. vast wel voor ca €500,-- te krijgen.

Nee als het echt niet lukt met de FF8-U, dan heb ik hier nog een oude F-16 liggen.
Niks geen display, niks geen microproccessor (nog niet :P ), maar wel veel ruimte om zelf schakelaars toe te voegen.
En ruimte plenty om printjes in te stouwen.
(al is het niet handig om daar je servo's mee te reversen, want dat heeft al eens een model gekost :oops: )

PS morgen middag vliegen?

Hoe het 10e kanaal in een R149DP gemonteerd moet worden zal wel ergens op het net te vinden zijn. Aangezien zo'n ombouw het bruto-inkomen van de servicedienst weer wat ophoogt, krijg je van mij die informatie niet :| .

Een multiswitch in een FF8 levert in ieder geval mechanische problemen. Waar laat je de print en de schakelaars? Elektronisch past deze natuurlijk ook niet. Behalve een impedantieaanpassing moet er ook nog een synchronisatiesignaal geknutseld worden.

Nu je het zegt.....
money_eyes.gif
money_eyes.gif
money_eyes.gif
. Tenslotte krijg ik die FX40 straks ook niet gratis!

Nu ja, dit draadje is toch al gekaapt.
En omdat Michel er nu toch al uit is. :lol:

Het gaat er om een zwever te besturen.

Een aantal kanalen liggen al vast.
2 kanalen voor de ailerons en 2 kanalen voor de welfkleppen (dit heeft alles te maken met een mix van sturen, trimmen en remmen)
1 kanaal voor de spoilers (om dit gedosseerd te doen moet dit proportioneel zijn)
1 kanaal voor rudder & 1 kanaal voor hoogte.

Hiermee liggen 7 proportionele kanalen vast (de FF8 kent alle benodigde mix-functies, naar keuze)

Maar ik heb nu nog maar 1 kannaal over!
En het volgende moet nog mogelijk worden:

Er komt een, uitklapbare elektro-motor in.
Hiervoor moeten luiken open gaan, de motor uitklappen, luiken sluiten & de motor starten (zo-wie-zo vertraagd, liefst prportioneel regelbaar).
UIteraard moet het ook weer visa versa waarbij controle of de prop wel in de goede stand staat.

Er komt een uitklapbaar neuswiel in.
Luiken open, wiel uitklappen, remmen (liefst proportioneel)

En natuurlijk een (tweevoudige)sleep(ont)koppeling.
8O :wink:

Op dit moment hoop ik via kanaal-8 de zwever te kunnen "vertellen" wat ik van haar verwacht.
Bijvoorbeeld mbv een 3-standen-schakelaar: Opstijgen, Vliegen & Landen.
Waarna de ingebouwde "intelligentie" besluit wat er moet gaan gebeuren, al of niet proportioneel.

En anders moet ik mijn F-16 maar wat gaan uitbreiden. 8)

Ach ... Jan?
Als ik er niet uit kom, moet er toch vast nog wel een plafonnetje gewit worden? :wink:

Allereerst vraag ik me bij dit soort ambitieuze projecten altijd af of het niet slimmer is om eerst een extra rechterarm + -hand te laten monteren door een erkend chirurg. Hoe bedien je dat allemaal???
Vervolgens weet ik zeker, dat de benodigde constructies wel enkele jaren zullen vergen en dan is het probleem al automatisch opgelost: 2 jaar lobbyen voor een T14MZ levert (naar ervaring) gegarandeerd succes, al is het alleen maar om van het ellenlange gezeur af te zijn.

En serieus: is reparatie van een goot ook een optie :roll: ? Uiteraard heb ik hier nog wel printjes liggen (2,5 bij 1,5 cm), waarmee je uit een pulstrein een sync. signaal kan destilleren (eigen merk 8) ) en benodigde aansluitgegevens zijn natuurlijk wel m.b.v. het schema te vinden. Vervolgens wordt het dan zelfwerkzaamheid...Er blijven echter 2 problemen: waar laat je in vredesnaam alle schakelaars en/of potmeters op zo'n FF8 en welke multi-toestand kun je het beste aanschaffen??? Een 12 + 2 multiswitch/prop (2 servo's/12 schakelfuncties) of een 8-voudige multiprop (8 servo's).

Eventueel is het natuurlijk ook een optie om de F16 in te richten met extra functies, een 2e ontvanger in te bouwen in het model en Michel in te huren om e.e.a. te bedienen. Zelf 2 zenders aan een riempje om de nek hangen is geen optie, dat wordt (ook weer naar ervaring) helemaal niets. Op mijn eigen zender zitten bijvoorbeeld 4 kruisknuppels en 20 schakelaars (zelfbouwvergunning) en dat lukt ook al niet om dat allemaal tegelijkertijd en foutloos te bedienen.

Back