Ik kan helemaal niets met een 3D-printer hoor
Je had me voor de gek kunnen houden, want ik zou, gezien de vorm en kleurstelling, gezworen hebben dat "blub" een 3D geprint bootje was...
Ik heb géén idee hoe kritisch het profiel van een fishtail roer is, maar het vlakke stukje berkentriplex lijkt mij de stroming nogal te verstoren: Het water "botst" twee keer, bij het aanstromen van het vlakke stuk en bij het aanstromen van de fishtail. Ikzelf heb juist bewust daarom (ben nu eenmaal een beetje autistisch) het roer uit vol materiaal in vorm geschuurd. Was wel een hoop werk.
Als ik het nog een keer zou doen, zou ik WEL jouw construtiemethode (berken kern met balsa vulling aan de zijden) gebruiken, maar toch de volle vorm schuren. Want eigenlijk is naar mijn smaak vooral het vleugelprofiel nog wat aan de dunne kant. In het echie zijn die roeren behoorlijk dik, dikker dan normale spaderoeren...
Maar dit:
(Na deze foto heb ik goed gekeken of hij echt zo asymmetrisch is als hij hier lijkt maar dat moet door de hoek komen want in het echt is hij vrijwel gelijk)
had ik ook... op de foto's lijkt mijn roer vreselijk krom, scheef en asymetrisch, maar in werkelijkheid valt dat reuze mee. Wel iets want het is en blijft handwerk en "schaal 1

og" maar met laagjes tellen en vergelijken kan het niet anders dan dat hij vrij aardig symetrisch is.
En een koelwaterpick-up moet ik niet helemaal uitsluiten hoor; er zit nu een 30mm 3 blads plastic schroefje op maar de motor kan ook een 45mm 3blads raboesch hebben.
OK? het "oogt" op de video allemaal wat groter als ik naar het schroefwater tijdens de sleepproefjes kijk... Maar dat zal dan wel komen omdat jij als niet-Duc rijder gebruik maakt van hoogtoerige motoren

(geintje....

)
De regelaar heeft koelwateraansluitingen dus als ik hem echt belachelijk hard wil kunnen laten trekken zal ik zoiets er nog bij kunnen klussen
Vermoedelijk zal de koeling van een regelaar volkomen onkritisch zijn. Maar voor het geval dat: ik heb leuk ge-expirimenteerd met de vorm van zo'n koelwater-pickup, en dat was heel interessant... Staat ook in het draadje waar ik naartoe linkte, iets verderop.
Overigens: qua "merkbaar meer roerdruk"... Ik heb nog niet met dit roer gevaren. Waar ik het aan zie, is dat als de boot met draaiende machine in de badkuip ligt, ontstaat er in de badkuip een forse stroming, die de boot tegen de zijkant van het bad drukt, en daar "vastplakt". Met het originele roer (roerhoek zal minstens 40 graden zijn geweest) kwam de boot maar moeizaam uit die zuiging los. Als je geen roer aan boord houdt, valt ze onmiddelijk weer terug tegen de zijkant.
Met het fishtailroer komt de boot op zich niet sneller los (de draaisnelheid is noiet echt veel groter), maar wel veel beter controleerbaar. Valt niet onmiddelijk terug als je het roer iets terug laat komen, voelt een beetje aan als het verschil tussen een snelle maar niet erg sterke servo, en een trage maar krachtige servo. Moeilijk uit te leggen.
Ook, als je het voor elkaar krijgt de boot recht midden in de badkuip te houden, heb je veel minder roeruitslag nodig om de boot recht te houden, en houd je hem veel makkelijker recht. Met het originele roer had je véél meer roeruitslag nodig om hem in het midden te houden en was de boel ook veel onrustiger.
Of het beter vaart, geen idee. Met het originele roer voer de boot in open water prima en stuurde ook goed.
Het stuurgedrag was ook niet de reden voor een fishtail. Ik wilde met minder roeruitslag kunnen sturen omdat de boot naar mijn smaak érg veel snelheid verloor in de volle draaiing en ik hoop dat wat te verminderen door met minder roerhoek te kunnen varen. Want de werking van mijn condenser hangt af van de vaarsnelheid...
Maar ik denk dat, gezien wat ik in de badkuip observeer, dat voor jouw toepassing de winst van een fishtail wel eens heel goed uit zou kunnen pakken.