Waarom duurt balanceren zo lang?

Hallo, Ik heb een Turnigy Accucell-6 lader.
Nu ga ik een Accu laden voor mijn heli ( 2200mAh 3cell ).
4 Ampere gaat ie dan tot ie vol zit 12,60 volt
Nu gaat ie balanceren en dat duurt erg lang,
als ik pijltje rechts druk zie ik dat alle cellen op 4,20 volt staan.
Waarom word er nu nog doorgebalanceerd? dit kan soms wel een half uur duren.
Meestal druk ik gewoon stop.
Je zou tog zeggen dat als alle cellen op 4,20 staan het laden moet stoppen.?
Soms gaat ie nog een half uur door en vervolgens stopt ie met het eindvoltage 12,59.
Kan iemand mij uitleggen waarom het fout is om stop te drukken?
alvast bedankt

Als de accu's bijna vol zijn is het normaal dat ze al 4.20 aangeven, dit is immers de spanning onder laadtoestand maw, de lader is nog aan het bijsteken. Als je dan op stop drukt, valt kort daarna de spanning terug naar 4.19 à 4.18.

Indien al je cellen simultaan laden, en het balancen duurt toch lang, dan ligt het volgens mij gewoon aan je lader...

Heb je ook gekeken of de cellen een gelijk voltage hadden bij aanvang van het laden?

Stel cell 1= 3v en cell 2= 3.4v

Dan zal hij er langer over doen dan dat ze b.v bijde al 3.4v zijn.

Dit verschil kan optreden als je er een slechtere cell tussen hebt zitten.

De simpele reden dat het lang duurt is omdat de lader maar met een heel beperkte stroom kan balanceren. Max 300mAh voor veel laders. Als er dus wat afwijking is tussen de cellen is er maar een beperkt vermogen voor de lader om te balanceren. Daarom duurt het gewoon wat langer dan het eerste stuk.

Vergelijk het met het vullen van een emmer. Als je dit doet met een brandslang (snelladen) dan krijg je de emmer bijna vol. Tegen het einde moet je echter minder en minder druk geven om niets te morsen. Het laatste stukje moet je erbij druppelen om echt tot het randje te komen. En dat over verschillende emmers.

Iets simpele voorstelling maar goed begrijpbaar.

Is het echt nodig of is het slecht om te stoppen voor het balanceren klaar is? Als de cellen bijna gelijk zijn dan is het niet zo erg om eerder te stoppen. Als de cellen uit de pas gaan lopen kan het schadelijk zijn bij het ontladen omdat een cel die een lagere spanning heeft nog verder ontladen wordt doordat een eventuele afslag of beveiliging over het hele pack wordt gemeten.

Persoonlijk laad ik altijd met balancer. Als je op het veld bent en gewoon wil vliegen kun je best de accu eerder van de lader halen om weer een rondje te maken.

Als je haast hebt, kun je ook lipo charge kiezen in plaats van lipo balance.

Daarna weer wel balanceer modus kiezen natuurlijkl.

Goed, komt-ie dan. Een eigenschap van balancerende laders is dat ze de spanning van alle cellen gelijk willen hebben op de ingesteld celspanning, in dit geval 4,20V/cel. De lader gaat laden en zorgt ervoor dat tijdens het laden de celspanning niet hoger dan de ingestelde celspanning komt. Tijdens het laden lijkt dat geen probleem.

Echter... Om de paar minuten zal de lader even stoppen met laden en een klein beetje ontladen via de balanceeraansluiting. Op dat moment wordt de werkelijke celspanning gemeten. In tegenstelling tot de spanning bij het laadproces, kan bij de controle wel degelijk een verschil in spanning per cel optreden (ook al is dat maar een paar 1/10). De lader constateert dat en besluit dus braaf weer verder te laden om het later nogmaals te proberen. Dit laatste beetje van een paar 1/10 Volt kan inderdaad een eeuwigheid duren.

Zo komt dat. Als je geen zin hebt om te wachten, dan gewoon loshalen en gebruiken. Die paar 1/10 Volt zul je niet gaan merken. ;)

Bij druk gebruik fast laden (2c tot 4c [sls, hyperion]),
waarbij de balanceerstekker is aangesloten voor de veiligheid,
niet voor het balancen.

1x per week thuis savonds eens rustig een keer balancen met 1C

Bedankt voor alle reacties, tijdens het laadprocess zijn alle cellen ongeveer gelijk ( geen achtergebleven cellen )
Stop drukken is wel OK dus!

Het rare vind ik dat als de cellen allemaal 4,20 volt zijn dat ie weer gaat ontladen,
uiteindelijk is die klaar met laden biep biep biep : 1 cell 4,20 : 2 cellen 4,19 volt
Als ik nou presies stop druk als alle cellen 4,20 zijn is dat zelfs beter!!!
Ik zie het nut dus niet in van doorgaan met balanceren.
Tog zal ik eens in de week rustig alles op 1C laden en alles laten balanceren op Nieks advies, alleen begrijp ik de reden erachter niet.
zolang mn huis maar niet afbrand en mijn heli maar vliegt vind ik alles best.
groeten

Ik zie het nut dus niet in van doorgaan met balanceren.
groeten
Als de lipo bijna vol is valt er niets meer te balanceren.
De maximum waarde van 4.2V op iedere cel is berijkt en de lader mag niet hoger gaan.
Het enigste wat de lader dan nog doen kan is deze situatie een tijdje handhaven door zo snel(per cel)door te laden als nodig is om de spanningen op 4.2V te houden.
Er lopen dan nog stromen per cel die gelijdelijk dichter bij nul komen.
Het proces is dus nog steeds bezig.
Deze stromen hoeven niet helemaal nul te worden maar de lader zal op een bepaalde waarde dit interpreteren als vol en zal dan uit schakelen.
Na het uit schakelen zullen alle cellen weer iets zakken in spanning.;)

Back