J
jeroen1971
Guest
Gelukkig is dit al opgelost bij de "moderne" turbo props, hier wordt het Prop toerental geregeld door de PEC EEC combinatie, of tegenwordig zelfs FADEC.- Een turboprop is wat lastiger te bedienen omdat je 2 handles per motor hebt: een power lever (regelt de torque=koppel) en een condition lever (regelt het toerental). De combinatie van torque en toerental geeft je een bepaald vermogen. Bij een jet heb je alleen de thrust lever die het toerental van de motor regelen en daarmee de thrust=stuwkracht.
(PEC Propellor Electronic Control, EEC Engine Electronic Control, FADEC Full Authority Digital Engine Control.)
Lang leve de PEC weer, deze regelt het toerental van de props op een zeer zuiver niveau waardoor je gelukkig geen last meer hebt van het irritante rondzingen.- Bij een turboprop luistert het synchroniseren van de motoren een stuk nauwer. Als het toerental van de propellers net niet hetzelfde is krijg je een irritant resonerend geluid. Bij een jet is die resonantie veel minder.
Veel Fokker 50's hebben daarbij ook nog een systeem wat Blade Matching heet, hiermee wordt tijdens het synchroniseren de prop in alle 6 de standen t.o.v. de andere prop "getest" om te meten welke stand het minste vibraties geeft.
Overigens werken deze modes alleen tijdens de Cruise of Climb power settings, hierbij draaien de props op 85% t.o.v. 100% tijdens Take-of etc.
Wordt door Crew ook vaak als voordeel gezien, de props fungeren hierdoor op dezelfde manier als Speedbrakes/Liftdumpers bij een jet, snel stevig op de poten staan geeft je ook meer controlle over de kist.- De landingstechniek is anders. Als je een turboprop ineens dichttrekt tijdens de landing gaan de propellers remmen. Daarbij verlies je ook nog eens een stuk slipstream van de propeller over de vleugel en de lift verminderd daardoor ineens sterk. Dit leidt tot stevig doorzakken van het vliegtuig en vaak in een harde landing. Het is dus zaak een turboprop langzaam dicht te trekken, evt met een beetje gas erop landen. Een jet kun je gewoon dichttrekken. De motor decelereert langzaam en je hebt geen verlies aan slipstream, dus het vliegtuig zakt niet door.
Langdradig ouwehoeren lukt mij ook wel hoor Fotor
