Waarom gebruikt iedereen schuifschakelaars ipv tuimel?

Tadango

Forum veteraan
Vraagje van mijn vader die een groot schaal model bouwt :

Waarom gebruikt iedereen schuifschakelaars ipv tuimel? Die zijn qua kwaliteit veel beter.

Hij zet in zijn model ook tuimel schakelaars.

Wat ik kan bedenken :
- Als het buiten het vliegtuig komt kan je er niet perongeluk tegen aan stoten

Dat was het... Iemand een zinnige uitleg?

IK gebruik wel tuimelschakelaars en gewone schakelaars los door elkaar.

Ik vermoed dat de kosten, voor het vervaardigen van een tuimelschakelaar en gelet op de constructie, hoger liggen dan bij gewone schakelaars wat niet onbelangrijk is voor de fabrikanten/handelaars van dergelijke zaken.

Stevo

Als ontvangeraccuschakelaar :) Bij een schaal model werk je toch alles weg in de romp. Dus je kan dan net zo goed tuimel gebruiken door de hogere betrouwbaarheid. Toch?

Tuimel is toch met zo'n hendeltje??

Mijn gevoel zegt dan.. dat is een soort hefboom..
in een modelvliegtuig heb je daar ook nog eens trillingen bij.. is het dan toch niet verstandiger om een schuifschakelaar te gebruiken?

Peter

Bij de auto´s wordt dit al veel toegepast. Ze worden dan veelal netjes in de accuhouder weggewerkt en zijn zeker niet gevoelig voor trillingen etc.

Ik zelf schuif gewoon stekkertjes in elkaar wat mij tot nu toe het beste werkt.

12-L.E.D's,%20quartz%20halogen%20lamp,%20switch.jpg

als het zon schakelaar is dan zou ik het niet doen dit schakeld veel lichter dan een shuifschakelaar ik zou het niet aandurfen op mijn schaal model
m.v.g Marijn[/list]

Zit jij tijdens het vliegen dan met je handen bij die schakelaars? Tuurlijk schakelt het lichter maar vanzelf omslaan lijkt me niet. Ze hebben een veel hogere contact druk waardoor ze minder inbranden en beter gelijden / minder kans op storing / uitval edg..

ik heb het ook niet over aanzitten maar het trilt verschikkelijk in zon vliegtuig maar goed ik zou het niet aandurfen....
m.v.g Marijn

Koop dan eens 1 met een kort tuimeltje of haal er een stuk van af, het zal je dan tegenvallen hoe soepel het dan nog gaat :)

Bij tuimelschakelaars komen de contacten op elkaar, waardoor corrosie opstapeld tussen de contacten.
Bij schuifschakelaars (let op de naam) schuiven de contacten langs elkaar, waardoor een reinigende werking.
Omdat er met gelijkspanning gewerkt wordt is dit geen overbodige luxe
Alhoewel mechanisch wat zwakker, electrisch toch betrouwbaarder.

Tuimelschakelaars kan je ook dubbel of drie dubbel geschakeld krijgen :) Dus betrouwbaar zijn ze echt wel.

In de beginperiode van de radiobesturing (zo lang doe ik dit al....) werd altijd geadviseerd om schuivende schakelaars te gebruiken waarbij de contacten aan weerskanten langs een middencontact schoven om een zelfreinigende werking te hebben EN omdat altijd gezegd werd dat door trillingen een tuimelschakelaar en een "erover glijdende schuifschakelaar" af en toe konden openen en daarmee de spanning onderbreken. Ik heb altijd schuif- en tuimelschakelaars van goede kwaliteit door elkaar gebruikt en daar nooit een probleem mee gehad. Tegenwoordig gebruik ik bijna uitsluitend tuimelschakelaars omdat die zo makkelijk inbouwen en zo klein kunnen zijn terwijl er toch ruim voldoende stroom kan lopen. Bij mijn geregelde schakelaars gebruik ik een klein oortelefoon contactje met een stifje wat zeer klein is. Openen van de schakelaar zet daarbij het systeem aan zodat schakelaar gebreken geen enkele invloed meer hebben.

Hans Delemarre

Back