Waarom neem je vol GFK (als ook styro-abachi verkrijgbaar is)?

Waarom kost bijvoorbeeld een PAF Opus 1100 euro en koop je hetzelfde model uit Tjechie voor 400 euro?
En waarom kost een bepaald model in China om te bouwen nog geen 300 euro en wordt dan in Duitsland er 1900 voor gevraagd.

Zou dat misschien kunnen komen omdat arbeidsloon in Tsjechië en in China een pietsje lager ligt dan in de EU?

...die bij een balsa vleugel dan de neuslijst indeukt wat je met een injectiespuit met water en een folieboutje zo weer hebt hersteld

Deze techniek ken ik helemaal niet... waarvoor dient die injectiespuit met water??

Rick, als je in China gaat rondvragen kan je heel goed modellen kopen.
En dat zijn dan modellen die wat bouwwijze best goed zijn.
Ik heb bij een fabrikant nagevraagd of ze een Avionic B12 konden kopieren.
Geen probleem en een Avionic komt dan op zo'n 400-600 euro en dan staat ie in Nederland.
Dat prijsverschil zit in het aantal en de manier van transport.
Een echte Avionic kost 1200 (ok, voordat ie hier staat is ie 1400 Euro)

De firma Air C Race laat zijn modellen in China bouwen.
En daar kan een europese fabrikant niet aan tippen.
Een kist kost 300 euro om te bouwen (ook door het lage loon) maar wordt dan wel met duitse harsen en weefsels gebouwd.
En komt hier op de markt voor 1900 of meer.
Deze modellen zijn zo duur omdat er weinig verkocht worden (4 per jaar) en de beste man ook belasting moet betalen.

Ik weet toevallig wat een RCRCM Typhoon kost in China bij de fabriek en dat is minder dan de helft wat EMC er voor vraagt.
Dus ze bouwen zo'n ding voor onder de 200 euro.
Een Hawk F5B kost 100 Euro in China.
Maar al vragen ze er het 4 voudige voor, het wordt toch wel verkocht, dus waarom zouden ze het goedkoop op de markt zetten?
Mensen en vooral duitse modelbouwers denken dat als het duur is het goed is.
De YGE regelaars worden gewoon in China gebouwd, de 150 A kost daar vanaf de lopende band 35 dollar, YGE vraagt er 200 voor.
En iedereen denkt, ohh, dat is duits en duur, dan is het goed,
Idem dito met Hacker, ook china motoren maar er zit een ander plakkertje op en het is duur.
Dus dan verkoopt het.

GJ

Er zijn een aantal verschillen.
Ten eerste spreek je over kopiëren. Door niet of niet veel zelf te ontwikkelen kan je kosten reduceren, je laat het maken in een lage lonen land. Je jat de software of malt een bestaande kist af. Vele modelbouwers doen dit ook voor vrienden, in de hoop dat ze vrienden blijven.
Sommige van deze producenten leveren (in het begin) soms goed spul, maar op den duur kost het jaren voor er echte kwaliteit geleverd wordt.
Kijk maar naar de Japanse industrie van vlak na de oorlog. Het heeft decennia geduurd voor hun kwaliteit op orde was, en daarmee hun prijzen weer op EU niveau.

De Chineese spullen zijn vaak best goed, en met de gesubsidieerde vervoerskosten ook in Nederland relatief goedkoop, maar als je weer BTW en invoerrechten betaald plus after-sale service zijn de verschillen al weer veel minder.

Ik ken een aantal MKB's en BV's die hun midden- en hoogwaardige productie weer uit China terughalen omdat de uiteindelijke kosten om tot een hoogwaardig product te komen hoger liggen dan bij EU zaken doen.

Rick

...
Alle goede F3X/F5X wedstrijdmodellen worden in de mal gemaakt, waarbij de opbouw redelijk simpel kan zijn zoals bij de Pace's, Alleen een dragende huid, zonder vacuüm anders wordt de huid te slap, roving hand lay-up liggers, vertikaal balsa webbing zonder glas, maar wel lekker breed.
...

Rick

Hoi Rick,
Waarom wordt de huid te slap door vacuüm?

Lesky gebruikt geen sandwich maar dikke (160 gr) koolstof weefsel.
Dat heeft een bepaalde dikte waar hij de sterkte uithaalt.
Denk aan papier, een 100 grams velletje is slapper dan een 200 grams velletje.
Als je gaat vacumeren dan wordt je dikte minder.
Een normale manier van bouwen is een sandwich.
Dan kan je dun weefsel gebruiken met een middel dat afstand tussen de 2 lagen houdt.
Soms balsa en soms rohacell of airex.

GJ

Hoi Rick,
Waarom wordt de huid te slap door vacuüm?

Als je alleen maar een carbon huid hebt en je zuigt geen vacuüm blijft de opbouw wat dikker, met ook wat meer hars.
Door de grotere dikte wordt de huid wat stijver dan wanneer je hem door vacuüm dunner zou maken.
Zonder vacuüm krijg je als het ware een sandwich constructie met de vezels wat verder van elkaar dan met. Het is natuurlijk geen efficiënte sandwich, maar als de vleugel niet echt licht hoeft, omdat je toch bijna altijd met ballast vliegt is het best OK.

Rick

Lesky gebruikt geen sandwich maar dikke (160 gr) koolstof weefsel.
Dat heeft een bepaalde dikte waar hij de sterkte uithaalt.
Denk aan papier, een 100 grams velletje is slapper dan een 200 grams velletje.
Als je gaat vacumeren dan wordt je dikte minder.
Een normale manier van bouwen is een sandwich.
Dan kan je dun weefsel gebruiken met een middel dat afstand tussen de 2 lagen houdt.
Soms balsa en soms rohacell of airex.

GJ

Dit is de opbouw van de Pace VXH

Vleugelhuid totaal tip 600 gr/m2
Glas 70 gr/m2
Carbon 160 gr/m2
Epoxy 370 gr/m2 62%

Vleugelhuid totaal Midden tot 640 mm 935 gr/m2
Glas 70 gr/m2
Carbon 2x 160 = 320 gr/m2
Epoxy 545 gr/m2 58%

Dus relatief veel epoxy.

Rick

Ik heb hem jaren geleden, toen ie net begon, eens gevraagd waarom ie geen Blutrille gebruikte in zijn mal (een gootje waar overvloedig hars in weg kan lopen).
Toen vertelde hij dat ie niet vacumeerde, met veel epoxy werkte en goedkoop weefsel.
Beetje vreemde manier van bouwen want de verhouding weefsel/hars is normaal 50/50 of zelfs iets minder maar op de een of andere manier werkt het bij hem.
Ik heb nog nooit een model van hem in mijn handen gehad.
Zitten er dan geen luchblaasjes in de huid ingesloten?
Als ie met 70 gr/m2 begint, normaal zou je 25 of 49 grams nemen.

GJ

Een beetje lompe manier om het plooien van de huid te voorkomen. Het zal ook wel helpen om de impactsterkte te vergroten. Materiaaleigenschappen van carbon wordt dan niet optimaal benut maar dat wordt opgelost door iets dikker carbon tegenaan te gooien. Het is alleen niet zo gunstig voor de gewichtsverdeling van de vleugel maar voor de rest, waarom niet?

Ik vraag me wel af hoe hij zonder vacuüm de vezels in de mal drukt en ervoor zorgt dat de epoxy goed verdeeld wordt. En, hoe hij de toplaag zo mooi krijgt?

Voor iedereen die zweert bij GFK heb ik 1 naam: Tangent Modellbau. Supermooie styro abachi vleugels met allerlei versterkingen erin. Makkelijker te repareren dan GFK ook als er wat kapot is....

@Papahotel, @GJVO,

Hij begint met een toplaag hars in de mal en daarin het 70 gram glas, waarschijnlijk laat hij dat (wat) uitharden om dan zijn 1 of 2 lagen 160 gram (voor de Pace VX) en alle ander versterkingen te lamineren.
Er zitten vrijwel géén luchtbellen in de huid.

De vleugels (en rompen) zijn héél sterk ook op de rotsen, mogelijk omdat naast de relatief dikke kool huid, deze toch iets meer meegeeft dan een fragiele sandwich.

Daniel Lesky's bouwmethode is relatief zwaar.
Mijn lichte VXL2 weegt met zijn 2.5 meter vliegklaar met 5 servo's en 4 Eneloop, 1800 gram. Mijn VXH woog 2200 gram.
Er zijn lichte F3B modellen die met 3 meter ook de 1800 gram halen, de meeste F3F modellen van 3 m zijn 2200 gram vliegklaar en de double carbon versies 2400 - 2600 gr.

Door de relatief zware vleugels van de VXH vloog die, alhoewel het tegenstrijdig lijkt, veel lekkerder met vol ballast. Met ballast in het midden van de vleugel is de traagheidsstraal om alle assen kleiner.

Rick

@Rick,

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad wat meer kan hebben dan een droge, dunne laminaat waneer het te intiem wordt met de rotsen. Epoxy is taai/flexibel.

Zonder ballast rolt het waarschijnlijk als een bommenwerper door de massa van de vleugels. Met flink wat ballast in het midden zal het weer lekker reageren. Massaverdeling wordt dan beter en de rolroeren effectiever.

Mooie kisten zijn dat en dus ook goed geoptimaliseerd voor de betere hellingen.

Sinan

Ik dacht meer aan zoiets...:D
060424-F-7792W-020.jpg

@Papahotel, @GJVO,

Hij begint met een toplaag hars in de mal en daarin het 70 gram glas, waarschijnlijk laat hij dat (wat) uitharden om dan zijn 1 of 2 lagen 160 gram (voor de Pace VX) en alle ander versterkingen te lamineren.
Er zitten vrijwel géén luchtbellen in de huid.

De vleugels (en rompen) zijn héél sterk ook op de rotsen, mogelijk omdat naast de relatief dikke kool huid, deze toch iets meer meegeeft dan een fragiele sandwich.

Daniel Lesky's bouwmethode is relatief zwaar.
Mijn lichte VXL2 weegt met zijn 2.5 meter vliegklaar met 5 servo's en 4 Eneloop, 1800 gram. Mijn VXH woog 2200 gram.
Er zijn lichte F3B modellen die met 3 meter ook de 1800 gram halen, de meeste F3F modellen van 3 m zijn 2200 gram vliegklaar en de double carbon versies 2400 - 2600 gr.

Door de relatief zware vleugels van de VXH vloog die, alhoewel het tegenstrijdig lijkt, veel lekkerder met vol ballast. Met ballast in het midden van de vleugel is de traagheidsstraal om alle assen kleiner.

Rick

Interessant! Weer wat geleerd.

Heb je ook enig idee hoe de vleugels van Volker Klemm's Flyings Special serie gemaakt worden?

Back