Waarom zijn lithium cellen zo duur??

Satoer

Forum veteraan
Wat is het met die lithium cellen, waarom is dat zo duur?
AdLB.jpg

Voor een 10 Ah 14,4V pakket betaal je gewoon dik 300€ (dat is ruim 661 gulden!)
Wat maakt een dergelijk pakket dan zo duur?
Is het materiaal zo duur??? Het is gewoon een zakje met wat chemicaliën.
Zijn de research kosten zo duur? De Lipo cel is nu ondertussen toch wel een tijd in omloop dacht ik zo.
Is de uitval hoog per cel?
Zitten er dure patenten op de Lithium polymeer uitvinding?
Of heb je ontzettend dure machines nodig om een celletje te fabriceren?
Is de afzetmarkt te klein?
Is er te weinig concurrentie??
Of wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden tussen de fabrikanten?

Even een greep uit de grote lijst lipo-merken voor modelbouw:
- Polyquest
- Tarabat
- Kokam
- Thunderpower
- Flightpower
- Etech
- Multiplex
- Konions
- Apogee
- Tanic

…concurrentie zat dus. Of komt stiekem een groot deel van de cellen gewoon bij dezelfde fabrikant vandaan… :?
Al deze merken richten zich op de modelbouw. Kijken wij als modelbouwer dan niet ver genoeg. Zijn er geen andere fabrikanten die industriële Lipo cellen met flinke vermogen en capaciteit? Modelbouw is toch niet de enige tak die veel eist uit een accu?

Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Electro rijders/vaarders zijn de enige (te) kleine niche markt die te veel ijst van accu's, daar waren we al tig jaar geleden bekend om met de good old NiCds.

En de product aanspraakelijk heid is stuk toegenomen, die in de fik geraakte amerikaanse lexussen moeten nog afbetaald worden hoor!

mmm is er niet iemand die de cellen kan vergelijken ????
ik bedoel het uiterlijk dan.
en ik las ergens dat tanic en irate hetzelfde is als Polyquest ???
o ja dit staat in de nieuwe FMT 2e pagina,bij poly-quest accu,s .
en ja de prijs duur, maar dan heb je ook wat.
en het blijft natuurlijk wat de gek er voor geeft. als wij blijven betalen ???
na ja mijn 2 cent
groeten wiebe

kijk is naar de chemicalien en kijk is of je die ergens los zou kunnen krijgen, stel dat maar 1 fabriek die kan maken.... dan kan die de prijs flink omhoog gooien...

daarnaast.. is het niet de productiekosten, want lipo's lijken me moeilijk te maken, het is klein, als het fout gaat vliegt 't in de fik.. hoe maken ze lipo's eigenlijk?!

Omgerekend naar capaciteit valt de prijs nog wel mee, voor dat voorbeeld pakket van 10 Ah zou je tenslotte wel 3 pakketten betaande uit 3300 mAh NiMH cellen moeten aanschaffen voor dezelfde vliegtijd....

Peter

Satoer zei:
Even een greep uit de grote lijst lipo-merken voor modelbouw:
- Polyquest
- Tarabat
- Kokam
- Thunderpower
- Flightpower
- Etech
- Multiplex
- Konions
- Apogee
- Tanic

…concurrentie zat dus. Of komt stiekem een groot deel van de cellen gewoon bij dezelfde fabrikant vandaan… :?

Ja de meeste cellen komen inderdaad van dezelfde fabrikant, APL uit Malasia meen ik. Die de cellen weer onder licentie maken voor een fabrikant uit Korea. Op meerdere forum's is hier het een en ander over te vinden, waarbij dan pakket-leveranciers beginnen te roepen dat dat niet klopt want zij hebben cellen volgens eigen specifieke specificatie en zijn dus veel beter dan Merk X,Y,Z.

Rick

Hrmz, het lijkt me meer een soort van prijsafspraak. Pas als een van de fabrikanten de prijs durft te dumpen gaat de rest erachteraan denk. En te kleine afzetmarkt? Ik denk niet dat de lipo'tjes die wij gebruiken exclusief voor onze doeleinden te gebruiken zijn. En dan nog; dankzij onze eisen (Hoge ontlaging bijvoorbeeld) worden fabrikanten gestimuleerd om door te ontwikkelen... Zie de NiCD's/NiMH's. Nee, ik denk dat het een typisch gevalletje hobbyistje melken is...

Mijn 0.02 Euro

Ton.

Niek zei:
Electro rijders/vaarders zijn de enige (te) kleine niche markt die te veel ijst van accu's

Maar als je ziet welk een interesse er is voor snoerloze machines :Boormachines,wipzagen,nu zelfs al afkortzagen...vervoersmiddelen deze hebben veel stroom nodig en dit maakt de markt groter.

Modelbouwwinkels kunnen alleen rechtstreeks kopen bij modelbouwwinkels als ze heel groot in kopen. Dat durven ze vaak zelf niet en dus zitten er handelaren tussen (Ik ken er eentje hier uit de buurt). Geen idee wat voor marge die er tussen zetten, maar die zal flink zijn.

groet,
Alex

Cooper, ik denk niet dat de GSM cellen dezelfde eigenschappen hebben als de onze, daarbij komt dat bvb Nokia wel een gigantisch groot contract zal hebben waardoor de prijs een fractie is van wat wij betalen, hoe kunnen ze je anders een GSM aanbieden voor niet eens 100€, en dat is dan inclusief de marges van alle tussenpersonen...
de ontlaadcyclus van de batterij in een GSM loopt over dagen, die van onze toepassing over minuten...

Kris

De redelijk goedkope li-cellen zijn de konions, deze worden door sony gemaakt, die ze eigenlijk maakt voor in de video-camera's. Echter verkocht sony de cellen ook los op de modelbouwmarkt, via kontronic. Dat is nu opgehouden, niet meer leverbaar.
waarom toch nog 10€ voor 1 celletje? geen idee. Lijkt wel of ze het hoge voltage per cel in vergelijking met nicad/nimh willen compenseren met een hogere prijs. :cry:

verschillende zaken spelen een belangrijke rol:
1) er zijn veel minder fabrikanten van (dus kleiner aanbod), de oude produktielijnen stoppen echt niet zomaar, waaromz ouden ze? er is nog vraag.
2)De batterijen zijn moeilijker in gebruik, bij commerciëel gebruik MOET je ze voorzien van de nodige elektronica tegen over- en diep- ontladen, wij zijn hobbyisten, da's iets anders. Dat maakt het geheel duurder en complexer
3)er zijn grote voorraden andere types, die drukken de marktprijs van de klassieke (vergelijk het olievoorraden)

Dus zolang niet overal de vraag naar stroom explosief toeneemt in draadloze telefoons tandenborstels ...(zoals het geval is bij laptops, dremels en modelvliegen) zal het maar traagjes gaan.

Iets gelijkaardigs speelt zich af op de CRT/LCD/plasma markt.

1. Het is nieuw, zeker als dit is wat je zoekt. Je koopt het toch wel. Alle rede de prijs kunstmatig hoog te houden.
2. Risico, brand/explosiegevaar. Je zult tot een goede schikking kunnen komen. Altans je weet nu zeker dat het zij kunnen betalen.
3. Goud, Platina of misschien wel radio-actief wie zal het zeggen.

hallo

als je nu kijkt naar de gewone niMh cellen in de modelshop of in een speciaalle winkel die niets anders doet dan batterijen
een 3.3 kost oin de model winkel een eurie of 2 duurder dan in de batterij shop
ik laat mijn pakketen in de shop maken
ze leveren ze met krimpkous en al er rond alleen de draden moet ik er nog aan solderen en de stekker
dus ik kom ongeveer een dikke 10 eurie goedkoper uit per pak zonder de stekker
want ik heb toch allemaal goud kontakten
van een origineel pak moet ik ook de stekker er af knippen (meestal tamya stekker er aan)

het is volgens mij inderdaad de tussen persoon waar hun bij aankopen die de zaken duurder maakt
en of dat die 2 eurie rechtvaardigd is ook maar de vraag

voor mijn race cellen koop ik wel in duitsland bij hopf betaal ik 50 eurie voor 7 losse cellen
wel gepushed gematched en de hele mikmak

groetjes raf

Back