WAARSCHUWING!!! Vliegen op EX vliegbasis Soesterberg NIET TOEGESTAAN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een waarschuwing voor de rest van de modelvliegers in Nederland!

Ik heb vandaag met een maat van mij op het voormalige vliegbasis Soesterberg gevlogen met een modelbouwvliegtuig.
Maar na een korte tijd werden wij onderbroken door twee parkwachters die mij gelijk een bekeuring gaf voor vliegen op een niet toegestaan terrein of vliegen in de buurt van het zweefvliegveld op het terrein (hij moest nog uitzoeken welke het zou worden).

Het is dus niet toegestaan om te vliegen op voormalig vliegbasis Soesterberg.

Dat de komende personen dit maar weten en geen onverwachte bekeuring krijgen zoals ik.

Mvg,
Thom

Thom,
Hebben ze wel de bevoegdheid om een bekeuring uit te delen? Waren het boa's? Als ik je goed begrijp heb je nu nog geen bekeuring? Heeft hij zich gelegitimeerd? Wil je de bon naar mij mailen of online zetten? Hebben ze je niet eerst gewaarschuwd? Welke model had je mee en was het FPV?

Prettig dat je waarschuwt maar wel een beetje overbodig. De Regeling Modelvliegen (artikel 2K) zegt namelijk dat je met een modelvliegtuig niet mag vliegen "binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt,...", tenzij je met de beheerder van het vliegtuig afspraken hebt gemaakt. Zoals de modelvliegclub daar in de buurt heeft gedaan.
Je had dus zelf kunnen bedenken dat je daar niet mag vliegen.

Arjan,

Ik heb met de veronderstelling dat vliegbasis Soesterberg niet meer actief is en nu een natuurpark is geworden gevlogen met een Twinstar aan het einde van de baan gevlogen.
Ik heb wel enig idee van de wetgeving, maar ik ga niet elke keer voordat ik ga vliegen de wet doorlezen.
Ik vlieg zeker niet in de buurt van actieve vliegvelden om dit soort confrontaties te vermijden.
Ik wist met recht niet dat het niet toegestaan dat het verboden is om te vliegen op de ex vliegbasis, ik heb zelfs vanaf de opening van het park mensen zien vliegen met drones of vliegtuigen. hieruit dacht ik dat het toegestaan was.

Dus nogmaals een waarschuwing voor iedereen die er wil vliegen en al gevlogen heeft, DOE HET NIET!

Thom,
Hebben ze wel de bevoegdheid om een bekeuring uit te delen? Waren het boa's? Als ik je goed begrijp heb je nu nog geen bekeuring? Heeft hij zich gelegitimeerd? Wil je de bon naar mij mailen of online zetten? Hebben ze je niet eerst gewaarschuwd? Welke model had je mee en was het FPV?

Ik was aan het vliegen met een 2.2m zwever en werd gepakt toen ik aan het vliegen was met m'n Twinstar. De personen die ons een bekeuring wilde geven waren mensen in een groen pakje met pepperspray aan de riem en een kladblokje voor notities waarop ze m'n gegevens hebben genoteerd. En ze hebben ze zichzelf niet gelegitimeerd.

Punt is, dat veel natuurgebieden in beheer zijn gegeven van een instantie. zij bepalen dan welke "huisregels" er in het door hun te controleren gebied gelden.

De club waar ik vlieg zit ook in een soort natuurgebied, onder beheer van een instantie.
hun regels vermelden dat er GEEN op afstand bestuurbaar materiaal gebruikt mag worden in hun gebied. geen boot, auto, vliegtuig.. niets.
Onze club heeft een uitzondering, vanwege de afspraken.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft de instantie waardoor jij beboet/gewaarschuwd bent, dit ook in de regels staan.
Je hebt geen afspraak met ze, dus heb je een probleem.
En dit is in principe overal zo.. heb je geen toestemming, kun je een boete krijgen.
Gebeurt alleen zelden dat men de boete ook geeft..

dat men toch vliegt, en geen boete krijgen is dan meer geluk dan wijsheid.
in het kader dat wanneer iedereen 100 km /uur rijd in een woonerf, dat iedereen dat wel mag.
Het zal je misschien wel een paar keer lukken. Maar er komt een keer dat je er voor gepakt wordt.
Misschien zijn er afspraken te maken met de beheerder van het gebied?

Ik vlieg zeker niet in de buurt van actieve vliegvelden om dit soort confrontaties te vermijden.
.......
Ik wist met recht niet dat het niet toegestaan dat het verboden is om te vliegen op de ex vliegbasis,
okay je mist het punt.
Op de voormalige vliegbasis zit een zweefvliegveld. Daar moet je 3km vandaan blijven. Het natuurpark of de ex-vliegbasis heeft daar helemaal niks mee te maken.
Zie bijvoorbeeld dit kaartje.
soesterberg.jpg

maar ik ga niet elke keer voordat ik ga vliegen de wet doorlezen.
Dat hoeft ook niet, de regeling modelvliegen bestaat al jaren en één keer goed lezen is voldoende.

okay je mist het punt.
Op de voormalige vliegbasis zit een zweefvliegveld. Daar moet je 3km vandaan blijven. Het natuurpark of de ex-vliegbasis heeft daar helemaal niks mee te maken.
Zie bijvoorbeeld dit kaartje.
soesterberg.jpg

Dat hoeft ook niet, de regeling modelvliegen bestaat al jaren en één keer goed lezen is voldoende.
De toezichthouder(waardoor wij zijn aangehouden) wist ons te vertellen dat dit 300m is. En niet 3km. En waar wij vlogen was toch echt 300m van die baan af. Echter heeft hij de gegevens alleen genoteerd op een notitieblokje. En heeft niks naar ons uitgeschreven. Kan hij ons dan wel beboeten? We waren overigens ook de eerste die de boete kregen vertelde die. Terwijl ik er regelmatig mensen zie vliegen(opa en oma wonen er in principe naast). Vind het dus erg raar dat ze na een maand nog niemand hebben aangehouden.

Ook de handhaving moet af en toe wel eens bijgeschoold worden ;-)

De meeste staan naast je, en vinden het leuk.
er zijn er maar weinig die weten dat het niet overal mag.
en nog minder die weten dat ze er een bon voor uit kunnen schrijven.

toch komen de handhavers met verstand van zaken wel..

Beetje jammer, de brute handhavers hier komen meteen met de standaard vragen:

* Hoe hoog kan ie
* Hoe ver weg kan ie
* Kan je ook over de kop

Of ze zwaaien vriendelijk ( altijd terug zwaaien natuurlijk )

Had je er net nu een paar getroffen die er niet op mochten thuis , pech.

Ik was aan het vliegen met een 2.2m zwever en werd gepakt toen ik aan het vliegen was met m'n Twinstar. De personen die ons een bekeuring wilde geven waren mensen in een groen pakje met pepperspray aan de riem en een kladblokje voor notities waarop ze m'n gegevens hebben genoteerd. En ze hebben ze zichzelf niet gelegitimeerd.

Dan hoef je niet zo bang te zijn voor een bekeuring. Opsporingsambtenaren (ook BOA's = Bijzonder Opsporings Ambtenaar) dienen zich namelijk ALTIJD te legitimeren als ze iemand "staande houden" en bovendien moet jij als "verbaliseerde" een kopie krijgen van de "prent" die ze hebben uitgeschreven. Denk maar aan het gehate "briefje onder de ruitenwisser" als je ergens hebt geparkeerd waar het niet is toegestaan.

Anders kan namelijk elke boerenkinkel zich voordoen als BOA en tegen jou zeggen dat je 100 euro contant moet dokken óf de duurdere variant (200 euro) moet betalen als je het "via het bureau" laat lopen. Deze vorm van oplichting komt vaak voor in ex - oostbloklanden.

En ook ik draag wel eens een groen pak, maar op het mijne zitten vlekken. Bruine, gele en zwarte...:eek:

Los daarvan is het bijzonder aan te raden om de regeling modelvliegen GOED door te nemen en eventueel uitgeprint bij je te hebben als je gaat (wild-)vliegen.

Denk maar aan het gehate "briefje onder de ruitenwisser" als je ergens hebt geparkeerd waar het niet is toegestaan.
.

ook dat hoeft schijnbaar niet meer aangezien in Amsterdam ze nu per auto elektronisch controleren. autos scannen en automatisch bon op de mat als verassing.
niets meer achter het raam als reminder

het kan dus zijn dat die regelgeving is veranderd.

sorry voor het offtopic

Tja, moraal van het verhaal is gewoon niet vliegen op of in de buurt van ex vliegbasis Soesterberg.
Nee, niet binnen een straal van 3km van een zweefvliegveld.
Het grote verschil met vliegen op iemands terrein zonder toestemming te vragen, of in een natuurgebied vliegen, is dat je dicht bij een zweefvliegveld mensenlevens in gevaar brengt. Dat risico is niet denkbeeldig, is in het verleden bij Terlet ook gebeurd (net niet met dodelijke afloop).
Binnen die 3km zitten zweefvliegtuigen gewoon heel laag en ze zien jouw model niet aankomen. Ook een 2,2m zwever of een Twinstar kan ernstige schade aanrichten bij een zweefvliegtuig.

Verder vind ik de discussie over vervelende opsporingsambtenaren totaal niet relevant in dit geval. Blijf gewoon uit de buurt van zweefvliegvelden, er zijn plekken genoeg waar je kunt vliegen. Dank,

Arjan (vader van een zweefvliegende zoon en zelf zeer fanatiek modelvlieger)

de groene jasjes mannen zijn beheerders van de natuurgebieden. de zgn boswachters.

die zijn niet bevoegd te bekeuren.

echter hebben die wel direct contact met boas of agenten die dat wel mogen.

eieren voir je geld kiezen en wegblijven.
zoek gewoon een normasl modelvliegclubke op.

Boswachter kunnen ook boa zijn, afhankelijk van de bevoegdheden gegeven door de instantie, natuurmonumenten c.q. Staatsbosbeheer.

Hoeven geen aankondiging meer achter te laten, in geval van staande houding moet men wel legitimeren en een duidelijk overtreding aangeven. Waarschuwing had ook kunnen volstaan.

Men kan hooguit nog spreken van een vliegbasis ivm de veiligheid van het gedeelte aan de kant van den Dolder.

Ben nieuwsgierig waar je sec feitelijk ben staande gehouden. Op het fietspad of daar buiten ?

Het simpel stellen van het vliegen in een straal van 3 km van een vliegbasis of veld is wel kort door de bocht! Niet dat ik het goedkeur en dat er gezien de ligging een verhoogde kans op problemen zijn. Vorige week heb ik zelf de vliegbasis bezocht, lag het asfalt van de taxibaan eruit en een fietspad over de hoofdbaan 07/24. Ik neem aan dat niet elke vliegbasis een fietspad over de hoofdbaan heeft lopen en voetgangers toelaat......
Als de bekeuring binnen is hoor ik het graag!

Afgezien van het bovenstaande begrijp je zelf ook wel dat het niet handig was of voor herhaling vatbaar. Wij als vliegers moeten alle twijfel of kans op problemen en gevaar altijd vermijden en zien te voorkomen.

Wanneer de boete binnenkomt zullen we het je laten weten. We stonden aan het begin aan de kant van den dolder. (bosch en duin).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back