Zuigers in goede stand zetten was mijn eerste gedachte maar is dat nodig bij een drie-cylinder?
Deze triple heeft vanaf de ketel gezien maar 1 cilinder en die heeft twee dode punten.
Staat hij daar op, kan je er stoom opzetten, de schuif staat dicht en er gebeurt niets.
Dan moet je hem zo draaien dat die eerste cilinder (vanaf de ketel gezien) halverwege staat.
Pas dan kan je "opstarten".
Ik warmde de triple van SS Pieterboele voor via de kraan waarmee je stoom op de tweede of de derde cilinder kan zetten.
Als je vindt dat de hele machine warm genoeg is kan je door meer stoom te zetten op de 2de of 3de zuiger de eerste uit het dode punt bewegen.
(Vaak gaat de machine zelf al bewegen als die warm genoeg is)
Dan kan je daarna normaal de machine opgang krijgen.
Die grote machines hebben inderdaad hulpmachines om te tornen, maar het zijn geen start"motoren".
Elke triple gebruikt de stoom uit de eerste cilinder nog een keer in de 2de en daarna nog een keer in de derde.
Hoge druk x klein oppervlak geeft dezelfde kracht als de middendruk met een groter opp x middendruk en de lage druk met een nog groter oppervlak x nog lagere druk.
Zo gebruik je anders dan bij locomotieven de stoom veel efficiënter.
Want dat geblaf uit de schoorsteen is energie die je niet gebruikt.(anders dan als vuur-aanjager)
Oliefilm opbouwen is geheel niet van toepassing.
Er zitten smeerpompen op die geven elke zoveel omwentelingen een drup, dus 4 keer tornen geeft echt geen smering als er geen stoom is om de olie mee te nemen en te verspreiden.
Lier machines en locomotieven hebben krukassen met krukken onder 90˚.
Staat er eentje in het dode punt , staat de ander altijd op slag (halverwege), want die kan je in het geval van een loc niet even een meter duwen om hem te "starten".
Op beide cilinders komt de keteldruk.
http://www.stoommachine.info/3_cilinder_stoommachine.html