Waarvoor luchtfilter in de olie

In de gouden regels staat dat je altijd met een droog, in geolied luchtfilter moet rijden.

Wat gebeurt er als dit luchtfilter niet is geolied, maar er wel op zit. (Gaat over onroad 1:10). Kan ik dan ook beter niet starten ivm schade? (Ik heb geen speciale olie, maar wil graag proberen te starten)

De vettigheid en de plakkerigheid van de olie zorgt dat het vuil niet verder het luchtfilter ingetrokken wordt met het risico er doorheen de motor in.

Een truuk wat sommige merken aangeeft is om gewoon wat brandstof in het filter te spuiten en in te kneden, de methanol verdampt wel en de olie blijft achter. Ik zelf gebruik meestal afterrun olie als filterolie

Olie in een luchtfilter zit er zodat de vuil eraan blijft plakken, geen olie betekend dat de vuil steeds verder en verder in het filter wordt gezogen en zo uiteindelijk in je motor en met olie duurt dit proces veel langer(daarom moet je hem ook om de zoveel tijd/ritjes schoonmaken).

Je kan wel even starten, maar ga er niet mee rijden, en als je de filter gaat oliën goed schoonmaken of vervangen.

Edit: Roelof was me voor.

Mhh WD40 verdampt op een gegeven moment wel iets.
Het zal wel werken denk ik. Maar als ik mocht kiezen zou ik motorolie gebruiken (niet teveel overigens). Dat is naar mijn idee iets plakkeriger.

Gewoon druppeltje olie op het schuim v/h filter en tussen je vingers rollen zodat er overal voldoende zit.

Zo'n klein flesje filter olie gaat wel hard. Kan je een grote fles kopen bij een motor shop en kan je het voor RC gebruiken?

Zo'n klein flesje filter olie gaat wel hard. Kan je een grote fles kopen bij een motor shop en kan je het voor RC gebruiken?

Yup.... Gewoon naar een motorzaak gaan, en Putoline "Action Fluid" kopen. Liter kost meen ik 15 Euro, en als je HEEL veel rijd, gaat zo'n fles een jaartje of wat mee (als je de uitgeknepen olie tenminste weer terug in de fles doet, anders gaat het heel hard....). Als je gewoon zo nu en dan wat basht, krijg je die fles niet op voordat je oud en krom bent :D

Wel handschoenen aan bij het inkneden, en de filters niet in huis laten drogen, want het is heel goede filterolie, maar niet erg goed voor je gezondheid.

Motorolie, synthetische modelbrandstof-olie of WD40 werken lang zo goed niet, zijn lang zo plakkerig niet, en veel moeilijker uit te wassen. Dat is nou net de hele truuk van die filterolie: het zorgt er voor dat het vuil A) niet te ver in het filter dringt waarna je het er nooit meer uitkrijgt, en B) de olie is goed uitwasbaar, en neemt het vuil dan mee.

WD40 neemt het vuil minder goed mee terug naar buiten bij het uitwassen, motorolie plakt niet of nauwelijks, en modelbrandstof gebruiken werkt alleen goed als er wonderolie in zit, maar dat is weer lastig uitwasbaar.

Groet, Bert

Makkelijkste is een paar filters in een zakje, olie erbij en kneden tot je een homogene kleur hebt.

Voor het monteren het filtertje nog eens uitkneden in een stukje keukenpapier.

Bedankt Bert! Morgen ff langs. Ben een basher dus zal lang meegaan. Het uitkneden in een stukje keukenpapier had ik geleerd ja tijdens de introductie dag in Purmerend ;)

Back