Wagelende Zagi

Mijn Wolf K10 vliegt eindelijk netjes en is goed te gooien.
Maar hij blijft waggelen, vooral op lage snelheid.
Landingen zijn een eitje, al komt ie erg hard binnen. Wat met 64 cm span en 600 gram ook niet echt vreemd is.

Voor mezelf kunnen het nog twee dingen zijn.

De winglets steken niet ver genoeg naar achter uit. Ze komen tot aan het begin van de roeren.

Of het zwaartepunt moet toch nog verder naar voren. En dit ligt al op 18% MAC. (berekend via die link van Theo)

Gaarne jullie ervaringen / meningen.

Voor mijn gevoel moet ik een paar langere winglets maken.

64cm span of 164cm span?

rond welke as gaat hij waggelen?
Als het rond de top-as is(dan lijkt het dus op gieren), zouden grotere winglets wel kunnen helpen.

64cm..

Het waggelen lijkt om de top as idd.
Maar dat is erg lastig te zien, het zou net zo makelijk rollen kunnen zijn. Het ding is zo klein en snel dat het lastig te zien is.

600gram is echt absurd veel voor een wing met een span van 64cm. Ik zou eerst het probleem daar maar opzoeken. Hoe haal je die 600gram? Heb je er een 6,5cc brandstof motor op gezet ofzo??? ;)

om het waggelen te voorkomen kan je ook wat spelen met het CG en/of grotere tips.

Typhoon 6-15 met een 2200 Mah lipo. 160 watt op 600 gram. erg grappig....
Ik vermoef dat ie wel zo snel gaat als een Calamto met ene 6.5cc...

Maar ik zal van het weekend die tips eens vervangen, en kijken wat ie dan doet...

In de titel staat dat het over een zagi gaat maar in de inleiding praat je over een wolf k10.
Heb zelf een wolf k10 van 70 cm liggen die bijna vliegklaar is. Als het hier om de wolf k10 gaat,
dan vraag ik mij af hoe je aan een 64cm versie komt want die is niet te kopen bij eppshop?
600 gram is wel veel voor 64 cm toestel maar je zit er ook weer zo aan. Merk het bij de wolf van mij,
ik verwacht dat hij zo rond de 500-600 gram gaat worden(hoop net 500 of minder) en dan zal het
met mijn brushless(BM2409-12A Brushless Outrunner 1570KV) en prop(APC 8x4) zo'n 400 watt/kilo
zijn :lol:

Als je wat aan de winglets verandert maak ze dan niet langer, maar vooral hoger en zo ver mogelijk aan de achterkant.

Flying Davy zei:
In de titel staat dat het over een zagi gaat maar in de inleiding praat je over een wolf k10.
Heb zelf een wolf k10 van 70 cm liggen die bijna vliegklaar is. Als het hier om de wolf k10 gaat,
dan vraag ik mij af hoe je aan een 64cm versie komt want die is niet te kopen bij eppshop?
600 gram is wel veel voor 64 cm toestel maar je zit er ook weer zo aan. Merk het bij de wolf van mij,
ik verwacht dat hij zo rond de 500-600 gram gaat worden(hoop net 500 of minder) en dan zal het
met mijn brushless(BM2409-12A Brushless Outrunner 1570KV) en prop(APC 8x4) zo'n 400 watt/kilo
zijn :lol:

Voor mij is de wolf een zagi kloon.
En tja, dat ie maar 64 cm is daar kan ik ook niets aan doen. zo kreeg ik hem van EPP shop toen ik een 70cm motor versie kocht. Ik kwam er ook pas achter toen ie al in elkaar zat. En veel lichter kan ik hem ook niet maken. De motor ligt al een flink stuk naar voren, ik heb flink wat uitgesneden. Alhoewel ik nu een lichter motorsteuntje zou kunnen maken, wat zou betekenen dat er wat lood uit zou hunnen. Maar om het zwaartepunt goed te krijgen zit er dus al lood in.

@ Harold.

Waarom niet langer?
Als ik ze zelf opnieuwt zou moeten maken zou ik ze van de vleugel voorrand tot aan het einde van de roeren maken. En ook wat hoger als de originele.

Frank.

Owkeey weet ik dat weer. Ga ik gelijk mijn wolf even nameten. De zagi en wolf lijken inderdaad veel op elkaar,
daar moet ik je gelijk in geven. Zwaartepunt bij die dingen is altijd een moeilijk iets bij de zagi had ik dat ook al
(volgens mij kwamen de vleugeldelen bij jou vandaan, kreeg ze van mijn broer), waardoor er vaak lood bij moet
om het zwaartepunt goed te krijgen wat hem natuurlijk weer onnodig zwaar maakt. Wat dus ook bij jou zo is, is
jammer maarja wat doe je eraan??

Het is mogelijk om wat meer pijlstelling toe te passen, dat maakt het alweer wat beter, volgens mij.
Moet ik nog eens gaan proberen, als ik weer eens wat tijd heb om nog een setje te snijden.

En ik heb nu een zagi (0.9 meter span) in aanbouw waar de accu in een podje onder de vleugel komt. Ik hoop hiermee geen lood nodig te hebben. De accu ligt nu in de lengte, en begint meteen onder de neus van de zagi. Het podje steekt hier dus wat voor uit. Corroflex en epp voor een zo goed als onverwoestbare neus.
Nu nog een regelaar binnenkrijgen en wat tijd hebben om het ding af te maken. Hopelijk vliegt dit volgend weekend. Deze hoop ik lichter te houden dan de Wolf K10. En dat met een identieke aandrijving en grotere afmetingen..

sanka zei:
@ Harold.

Waarom niet langer?
Als ik ze zelf opnieuwt zou moeten maken zou ik ze van de vleugel voorrand tot aan het einde van de roeren maken. En ook wat hoger als de originele.
.

Ja, In ieder geval tot de rolroeren doortrekken.

Als je echter meer effect wilt hebben moet je de punt hager maken.
Het heeft niet zoveel effect als je dezelfde lijn nog verder naar achtere trekt.
Bij hetzelfde oppervlakte werkt een hoge winglet beter dan een lange lage platte.

reden: De winglet is eigenelijk een vleugeltje (kijk naar de naam). Al te plat en het heeft geen "slankheid" meer. Het vleugeltje werkt dan alleen bij grote hoeken, dus zal niet snel genoeg corrigeren.

Dan zal ik eens wat depron gaan snijden van het weekend. Wat hoger en wat langer als de originele. En eens kijken wat dat doet.

Met de langere en grotere winglets vliegt ie als op rails.
De winglets hebben nu meer als het dubbele oppervlak van degene die ik erbij gekregen had.

Snel en klein is niet echt de makkelijkste combo af en toe, maar leuk is het wel....

Heren allemaal bedankt voor het meedenken.

Back