waggelen

Hoi Mensen,

Ik heb ervaring genoeg met heli's maar krijg mijn staat niet stabiel met een gy401 op een Trex esp 600.

Gain op de GY401 zelf staat op 0

zender mix act, mode gy, switch F

rate up nor 31%
Down avc 60%

Ik heb de waardes veranderd maar het gedrag verandert niet.

Alle trims op 0 ook de subtrims

Iemand suggesties? Kan de gyro kapot zijn door wellicht een vroegere crash? Of doet ie dan niets meer.

abco

Laatst bewerkt:
Een staart die niet beter wil worden met afstellingen van de gyro, dat ligt meestal aan de staart zelf, en niet aan de gyro.

Zoek dan eerst maar eens GOED in de heli naar speling, zwaar lopende aansturingen, en controleer ook de lagers van de hekrotor bladhouders...

Niet een beetje aan trekken om belasting te simuleren, maar gewoon even helemaal demonteren en de lagers kritisch bekijken.

Test je servo op grijze plekken op de potmeter, en voldoende trekkracht (wil ook wel eens verminderen in de loop der tijd), kijk of de slider soepel over de as beweegt, etc etc.

hoi brutus, ik ontdek net weer dat je een heli moet aanzetten terwijl de zender in avc staat. doe je dat niet dat blijft de giro knipperen. hij lijkt dan wel te reageren bij het omschakelen met switch 6. Maar start ik hem opnieuw op met de zender op avc aan dan brandt er wel een lampje continu bij het schakelen naar avc en gaat uit bij het schakelen naar normaal. Kan dit er iets mee te maken hebben?

ja.
als ik mij niet vergis, moet een 401 in heading hold opstarten, anders gaat heading hold niet werken.
lang geleden, maar dacht dat het zoiets was.

zorg wel dat je toerental redelijk gelijk is, een continu wisselend toerental (normal vliegmodus, lineaire gascurve) blijft de staart altijd wel wat aan het rommelen.
zware aansturing
speling
verkeerde servo
wegknikken van de aansturing

zelfs tot trilling in de gyro zelf.. bij mij heeft het verplaatsen van de gyro wel eens nut gehad..

op mijn 600 nitro T Rex heb ik de GY401 met een futaba servo ... 9252 of zo ...
goede combinatie, staart houd top, en geen waggelen,
i.v.m. een lichte 3D vliegstyle moest ik wel de gain omhoog zetten naar 70 tot 75,

in rate mode heb je 30, da moet die goed met zijn,
is te vergelijken met 70 in HH mode,
ik trouwens heb de zender in STD (standaard) staan,
is voor mij overzichtelijker,
maar let op, als je deze functie verandert,
gaan die gains weer in 50 / 50 !!!!!!!!!!!!!!!

suc6, Uwe

Ze zeggen het, maar ik zou het niet weten, want ik gebruik ze allemaal uitsluitend in rate mode....

volgens mij deed hij het ook alleen in normal wanneer je niet hh opstart..
voor jou geen probleem dus ;-)

Ja, maar dat is dus het gekke: ik heb in het verleden ook wel zonder Revo-curve gevlogen, en omgeschakeld... en dan was het OOK geen enkel probleem...

Maar het schijnt iets te maken te hebben, met dat bij opstarten in HH de servo naar zijn middenstand loopt als deel van het calibratieproces. Dat voorkomt dat je hekrotor in de hoek staat omdat de gyro denkt dat de heli achterstevoren hoort te staan, en je bij het opstijgen de schrik van je leven krijgt....
Je schijnt hetzelfde te bereiken als je, na een vluchtje in Rate, tijdens een vlotte tussenlanding bijvoorbeeld, binnen één seconde 3 x heen en weer schakelt tussen HH en Rate, om dan in HH te eindigen.... Dan centreert de hekrotorservo weer en kun je probleemloos weer verder in HH.

Als je de Revo-curve koppelt aan de gain schakelaar (Revo actief bij Ratemode, inactief bij HH) dan kun je de functies gewoon probleemloos door elkaar gebruiken, en maakt het bij mijn weten ook niet meer uit hoe je opstart.

probleem gefixt. in de zender moest ik bij giro instellingen geen GY gebruiken maar STD, dit ondanks dat het een futaba giro betreft.....iemand een verklaring hiervoor?

Nee.... zelfs de instelling GY en Std zeggen me niks....

nee.

volgens mij(als ik de goede instelling voor me heb) is dst alleen of je wilt werken met gain van 0 tot 50, en 51 tot 100..
of -100 tot0 en 1 tot 100.

als je gewoon je gain opzoekt zoals het hoort, dus instellen, uitproberen en weer verstellen tot het goed is, mag dit geen klap uitmaken.
ook het merk gyro trouwens niet, ook dat maakt geen klap uit.

wat wel kan, is dat je misschien 30 gain hebt ingevult, en dat je diezelfde 30 hebt laten staan na de wissel.
dan is je effectieve gain in het echt, dus op de gyro x2 gegaan, of juist gehalveerd.

ALS die instelling de enigste verandering is geweest, was de gain dus je originele probleem.
verder opschroeven of terugschroeven voortaan als de problemen blijven.

probleem gefixt. in de zender moest ik bij giro instellingen geen GY gebruiken maar STD, dit ondanks dat het een futaba giro betreft.....iemand een verklaring hiervoor?

het ene betekend "gyro" , dat andere "standaard" (heb ik verder boven geschreven)
verschil is dat spectrum waar je instelt (zie @Student: in post 11)
nadat ik aan de begin ook wat onzeker was met de GY401,
heb ik alles op standaard gezet, en het werkt (let op, bij veranderen van STD naar GY gaat alles op 50/50)

0-50 rate mode en 50-100 HH mode
wil ik wisselen tussen rate en HH zo is b.v. 80 in HH te vergelijken met 20 in Rate
maar let op, dat je fine-tuning alleen in Rate mag doen, en dat je opstart alleen in HH

Back