Walkera 4, welke FET is van de hoofdmotor?

• Topicstarter Topicstarter boss
  • Startdatum Startdatum
boss zei:
... Overigens, het solderen van de FET was te doen, al hoewel het loshalen van de schulze FET lastig gin, maar ik ben weer blij! ...
Tinzuiglitze gebruiken. Elektronicazaak. Handig om hiervoor een zwaardere soldeerbout gebruiken omdat het tinzuiglitze veel warmte afvoerd tijdens het desolderen.

:lol: Mooi, dat het gelukt is :lol: .

Smd-componenten uitsolderen valt inderdaad niet mee. Maar goed, dit is dus gelukt.

Een zekering toevoegen zal niet zo gek veel helpen. Als regel is de elektronica al stuk voordat deze eruit klapt. Er gewoon voor zorgen, dat de motor niet kan blokkeren en dat het gas direkt af is bij een crash. Overigens doet zo'n SI4430 (23A) er wat langer over om stuk te gaan dan een SI4410 (10A).

Hmmm, ik wist ook niet zeker of het zou helpen, maar je weet maar nooit! Ik zal proberen de volgende keer meteen het gas eraf te gooien, maar ik beloof niets :).

Luuk

De regelaar van mijn walkera 4 is al een tijdje defect. Hij maakt niet meer genoeg toeren op de staartrotor. Ik meet ook niet meer de maximale batterij spanning over de polen van de motor. Nu had ik deze twee FET's al een tijdje in de smizen maar ik kon nog de moed niet vinden om ze te vervangen. (helaas heeft hij zichzelf niet gedesoldeerd). Denk dat ik toch maar eens een poging ga wagen, bedankt!

Ik zou toch eerst eens kijken of het probleem niet bij de accu gezocht moet worden. Fets zijn namelijk zelden 'een beetje stuk'. Als ze dat wel zijn, worden ze 'loei-snoei'-heet en dat ruik je onmiddellijk.

Zo lang je nog normaal toeren kunt regelen en zolang je de motor ook nog stop kunt zetten is de fet in orde.

Bij het meten van de spanning niet alleen over de polen van de motor meten, maar ook direkt op de accu (terwijl de motor draait). Je ziet dan vanzelf of er een echt spectaculair verschil is.

dacht inderdaad dat daar behoorlijk verschil in zat, maar is al weer even geleden. Ontvanger ligt al een tijdje in de keukenla om na te kijken. Heb vandaag in Farnell gekeken en hebben daar enkel de SI4410.
kan evt eens meten op de FET zelf, maar ik geloof nooit zo in een draad breuk probleem. Toch heb ik dit laatst wel gezien!

tussenresultaat: lijkt erop dat een van de twee zich gedeeltelijk heeft losgesoldeerd. Motoren liepen helemaal niet meer totdat ik de FET aandrukte. Zal hem even nalopen met een boutje en kijken of er iets veranderd is.

Back