Walkera 4G6 : 90gram ccpm heli ....

Enfin, zoals de titel al aangeeft een 90gram wegend CP heli'tje. En dan denk je "dat kan niks zijn" ……
Aangezien ik een klein cp'tje wilde voor in de zaal/huis was mij oog al eens gevallen op zijn voorganger/broertje de 4G3. Helaas had deze nog een aparte staartmotor en dat gaat in de praktijk toch niet vaak echt lekker, wat ook wordt bevestigd door de vele postings op andere fora.
Daarom besloot ik maar om deze aan te schaffen.

Wat kan je erover zeggen , het is dus een CP heli, met 3 micro servo's , 120graden aansturing.
De staart wordt aangedreven via een dun koolstof(!) asje en ook bedient door een microservo.
De motor is klein en brushless en draait op 1 lipocel(!) van ca. 500 - 600mAh. Er zit een losse motorregelaar op.
De ontvanger en heading lock (!) gyro zitten in 1 "huisje". De uitslag alswel de gevoeligheid is instelbaar vanaf de zender.

De zender is een WK2801 pro op 2.4GHz. En wat krijg je dan allemaal :
verlicht LCD display
5-punts throttle- en pitchcurves
dual rate, expo, mixers
geheugens voor 8 modellen
3 flightmodes
switches voor dual rate, throttle hold, expo, 3 flightmodes, gyro gain etc.
fail safe
display dat de servouitslag van alle kanalen weergeeft
Helemaal compleet dus ! (Ook zit er een apart vliegtuigmenu in met flapperons etc.)

Na ontvangst alles een beetje gecontroleerd en de accu geladen. Na een half uur de accu in de heli gedaan en de boel aangesloten.
Dat vliegt zo gek nog niet ! Wel gelijk de uitslagen verkleind en wat meer expo aangebracht, anders is zo'n ding in je huiskamer toch wel lastig.

Ik heb nu een 5-tal extra lipotjes gemaakt van de hyperion G3 240mAh, parallel gesoldeerd om 480mAh te krijgen. Weegt nu ca. 14gram per accu (originele = ook 14gram). De connectortjes vervangen door mini deans, de originele gaan heel erg moeilijk uit elkaar, je trekt dan de boel gewoon stuk.
Verder nog de erg grote en stijve connector aan de brushless motor (=servoconnector) vervangen door pinnetjes uit dezelfde servoconnector. Aan de regelaar kant de connectortjes vervangen door het binnenwerk van servoconnector met daaroverheen hele dunne krimpkous.

Ik heb er ook al buiten mee gevlogen en oei, die wordt wel erg snel erg klein ! Dat ding vliegt erg snel dus alle hens aan dek om hem rustig rond te vliegen. Er stond geen zuchtje wind anders wordt het wel heel erg lastig vermoed ik.
Het viel me op hoe goed de staart het houdt, eens kijken hoe dat gaat als je ermee gaat flippen …
Het is wel heel erg leuk en het is een een klein vliegend wondertje als je hem rond ziet zoemen !

Ik heb inmiddels een oranje kapje besteld, want deze zwarte is heel erg moeilijk te zien. De staartvin en staartbuis ga ik ook nog een fel kleurtje geven. Carbon rotorblaadjes komen er ook aan.

Hopelijk binnenkort in een zaal vliegen.

Gisteravond een filpmje in de kamer gemaakt, wel donker maar je hebt een indruk :
Walkera 4G6 on Vimeo

Bas
ps. absoluut ongeschikt als beginners-heli, dit ding is erg zenuwachtig!

Vliegt hij vergelijkbaar met de 4g3? kwa zenuwen? of is hij nog zenuwachtiger?

4g3 was (met enige ervaring met een 400 klasse heli) redelijk snel stabiel te krijgen (wel uitslagen verkleind)

Wat was je voor deze heli nu in totaal kwijt?

De 4G3 ken ik niet maar schijnt toch wel een lastige staart te hebben.

Stabiel is hij zeker ja, maar blijft wel zenuwachtig, maar dat komt gewoon omdat hij erg klein is. Je kunt net zoveel dual rate / expo programmeren als je wilt, dan krijg je hem wel tam natuurlijk.

Heli komt van chinese jade, daar staat de prijs ook vermeld : Walkera 2.4GHz 4G6 CCPM Mini Helicopter

Bas

Leuk filmpje !!

Ik heb hem ook gevlogen maar heb last van tailhunt, daardoor wordt hij nog ietsje zenuwachtiger, ben met de zender bezig geweest maar krijg het hunten er niet uit. Nog even verder puzzelen dus...

Leuk filmpje !!
Ik heb hem ook gevlogen maar heb last van tailhunt, daardoor wordt hij nog ietsje zenuwachtiger, ben met de zender bezig geweest maar krijg het hunten er niet uit. Nog even verder puzzelen dus...

ja, da's wel lastig ja, aanvankelijk heb ik niks veranderd en het blijkt goed te zijn

Bas

Enfin, gisteren in de zaal gevlogen en wat kan ik zeggen; hij vliegt zeer goed, ook de staart blijft erg goed volgen, draait nooit weg.
Je moet wel snelle reflexen hebben. Ongelooflijk hoe goed zo iets kleins kan vliegen !!

Desondanks onverweeg ik de verkoop van deze micro heli vanwege een ander project.
(Geinteresseerden kunnen een pb sturen)

Bas

Hoi Bas,

Ik sta op het punt om ook wat bij Chinese Jade te bestellen, heb dat nog nooit gedaan, altijd bij dealers in nl. Wat is je ervaring met hen? komen er nog extra kosten bij? douane etc? was de levering snel?

Alvast bedankt!

Danny

CB100
HM1#A

Superstrak gevlogen! Wat een fel machientje zeg!
Ik zag dat je bijna even naar de kapper ging...
Heb jij je zender op mod 1 staan? Ik zag je bij het opstarten je rechter stick naar beneden zetten.
Ik hoop ooit ook zo te kunnen vliegen.

Danny

Back