Walkera CB100

Je moet de knuppeltjes niet korter maar juist langer maken. Dan kun je gevoeliger sturen.

Ik werd vanavond geconfronteerd met een staartrotor die plotseling in tweeën brak. Waarschijnlijk van de week ergens een tik gehad. Hij ging wel steeds slechter vliegen in die zin dat de achterkant steeds onrustiger werd, maar dan denk je niet gelijk aan een scheurtje in de staartrotor. Maar toen ik de reserve rotor er op gezet had vloog hij weer als vanouds.
Als je dus ooit constateert dat de gyro het niet meer bij lijkt te kunnen houden, kijk dan ook eens naar het staartje. Daar zit dan mogelijk de oorzaak.

Willem.

Klopt Willem, ze moeten juist langer:worship: zender op de grond leggen dus en met 1m lange sticks proberen van de grond te raken:cool:

De staartrotors zijn binnen en ben dus weer aan vliegen/trimmen toe. Het wil niet zo goed lukken, staartmotor start slecht op en hij/zij?? wijkt serieus naar links uit:confused: ik trim me een ongeluk maar kom amper van de grond af, iemand een oplossing??

Rudi

Trekt de staart naar links of de neus?
In het eerste geval moet je naar links bijtrimmen. je gaat altijd van de neus van de heli uit. Als de staart naar linkt trekt, gaat de neus dus naar rechts en moet je naar links bijtrimmen. Als de neus naar links trekt moet je dus naar rechts trimmen.
Heb je de staartrotor er goed op zitten? Zet je rudder trim in het midden, laat de heli rustig opstarten en kijk, voordat hij opkomt, welke kant hij op wil. Hou er wel rekening mee dat bij het los komen de heli altijd wat naar links voor wegtrekt. Dat zit in de constructie van de heli zelf en heeft elke single rotor heli.
Ging het met de vorige staartrotor wel goed?

Willem.

De staartrotor én motor ( nieuwe is in bestelling )zitten goed maar voor hij van de grond komt sleept hij al naar links over de grond, ik moet dan bijsturen naar rechts en zie de heli dan kantelen en gaat hij naar rechts. Meer lift geven heeft geen zin want dan gaat hij gewoon nog harder de kant in.:mad:
Ik moet hem gewoon eerst beter getrimd krijgen voor ik hoogte kan maken.:help:
Ben nu de staart aan het lijmen want dat buisje is opengescheurd, komt wel weer goed met wat secondenlijm en krimpkous;)

Rudi

Een single rotor heli zal bij loskomen altijd naar links voor trekken. Dit moet je zodanig corrigeren dat hij nog op de grond ongeveer stil blijft staan. Als hij op jouw correctie naar rechts kantelt, corrigeer je te veel. Minder corrigeren voorkomt dat hij kantelt. Als je de heli, terwijl hij nog op de grond staat, ongeveer stil hebt, kun je iets meer toeren geven, zodat hij los komt. Dan zou hij ongeveer recht omhoog moeten gaan. Hou er wel rekening mee dat hij de eerste halve meter veel last heeft van zijn eigen wind die terug komt van de grond. Eenmaal op een meter hoogte heb je daar minder last van.

Willem.

Bedankt Willem, hij gaat nog steeds niet recht omhoog maar het begint te beteren;) Vandaag ondanks de wind buiten wat geoefend, wat meer ruimte geeft toch een wat meer moed.
Ik heb er nog helemaal geen vertrouwen in zo binnen in huis:p, ik heb wel de gyro wat gevoeliger gezet. Iemand een idee hoever deze instelbaar is want nu heb ik er zéker 7 tot 8 toertjes bijgedraaid, een stop zit er precies niet op alhoewel dat toch logisch zou zijn. Het blijft tenslotte een potmetertje nietwaar:confused:

Morgenavond kan ik gratis een zaaltje hebben van 10X8 meter, zou dus weer wat wijzer moeten worden of het nog wat wordt met mijn 'vliegcarriere':rolleyes:

Rudi

Ik wil deze winter een beetje oefenen binnen en dan in het voorjaar naar buiten met een nieuwe iets grotere heli. Is dit dan een goede optie??

waar kan ik deze heli het beste kopen/bestellen??

Thanks Ronald

Een CB100 is een echte indoor heli. Je kunt er wel buiten mee vliegen maar bij het minste zuchtje wind ben je 'm kwijt. Dat wordt veroorzaakt door zijn lichte gewicht, maar ook door het gegeven dat het een fixed pitch is.
Geen goede keus dus voor buiten.

Willem.

Klopt Willem, ze moeten juist langer:worship: zender op de grond leggen dus en met 1m lange sticks proberen van de grond te raken:cool:

De staartrotors zijn binnen en ben dus weer aan vliegen/trimmen toe. Het wil niet zo goed lukken, staartmotor start slecht op en hij/zij?? wijkt serieus naar links uit:confused: ik trim me een ongeluk maar kom amper van de grond af, iemand een oplossing??

Rudi

Een andere optie is om eens te kijken of te staartrotor wel recht staat. Dat had ik in het begin. Het blad moet evenwijdig lopen aan je hoofdas van je rotor. Staat dit uit lijn dan gaat de druk naar beneden of naar boven ipv naar links (vanachter gekeken) de tail moet dan extra werken en heb je ander gedrag.

Danny

klopt Danny,

Na elke crash, groot of klein, check ik de staartrotor en soms staat hij wat schuin.
Maar toch krijg ik hem niet uitgetrimt, hij blijft in het rond zwiepen. Als mooi in balans zou hangen kan ik beginnen rondvliegen.
Buiten, waar ik wat meer plaats heb lukt het beter ( lees, waar ik minder kans heb op de muur te knallen ) maar daar is het dan weer bijsturen in de wind:mad:

Maar we blijven stug doorgaan, de aanhouder wint........hoop ik:rolleyes:

Rudi

klopt Danny,

Na elke crash, groot of klein, check ik de staartrotor en soms staat hij wat schuin.
Maar toch krijg ik hem niet uitgetrimt, hij blijft in het rond zwiepen. Als mooi in balans zou hangen kan ik beginnen rondvliegen.
Buiten, waar ik wat meer plaats heb lukt het beter ( lees, waar ik minder kans heb op de muur te knallen ) maar daar is het dan weer bijsturen in de wind:mad:

Rudi

Kijk even of de swash echt rechtstaat.. bij mij werd hij ook onrustiger maar na afstellen swashplaatje ging het weer helemaal goed..
Ik heb ook nog aan de sensitieve schroefje gedraaid op het board.
Mss hielp dat ook wel.
Succes

klopt Danny,

Rudi

Hoi Rudi,

Er moet wat mis zijn! Ik vlieg die van mij (nou ja vliegen... tail in en een beetje side in) in een vak van 2 x 2 m en ik kan, als ik hem een halve / een meter boven de grond heb. stil laten hangen zonder de zender aan te raken. Ik moet wel bij elke volgende batterij, een klikje trimmen maar dan is ie weer stil. Ben je wel hoog genoeg? Als ik in een hoek van de garage vlieg, dan zwiept ie zomaar een kant op. Dat is door de wind die hij weerkaatst tegen de muur... Hoe lang vlieg jij eigenlijk op een 500ma lipo?

Danny

M`n cb 100 doethet weer :) Mijn staartmotortje was kapot...heb een 4#3B brusless motortje besteld en hij gaat weer als vanouds..
Ook heb ik de blade MSR binnen want ik heb echt lol met die kleine dingen :rolling:
Wat mij opvalt is dat de blade veel stabieler is en iets meer crashbestendig. Ook erg leuk.. Hij gaat ook wat sneller in de "profi"setting.
Maar toch... de cb100 is meer een "echte" heli en je moet er toch iets meer mee doen om hem te krijgen waar je wilt.Dat geeft toch meer het vlieggevoel.En en mooi staaltje techniek..
Dus voor snel en makkelijk de blade en voor de touch en uiterlijk de cb100.
Als ik echt moet kiezen..toch de cb100 :thumbsup:

Hi,

Gisteren heb een avondje kunnen oefenen in mijn 'indoor airbase' van 10x8m en heb toch wat verbeteringen kunnen aanbrengen:cool: niet gehinderd door meubelen en wind ging het vlotter.

Vlotter in de zin van hem bijna een minuut in de lucht houden al lijkt het dikwijls op bijcorrigeren want echt stabiel of hands off vliegen doet ie nog niet:mad: MAAR, er is vooruitgang geboekt.

Eerste verbetering was de ESC van de staartrotor tussen de hoofdas en servo steken, hierdoor kwam het CG beter uit:cool:.
Tweede was het veertje onder de swashplate verwijderen en vervangen door een plastic buisje over de as te schuiven, ik denk dat het veertje iets te hard op de swashplate duwden en dat de servotjes het niet redden:D
De swashplate zit nu iets losser en hij vliegt idd beter. Bij MIA verkopen ze daar een alu buisje met stelschroef voor aan 7 Dollar maar dit werkt net zo goed;)

Derde, de hele rotorkop ingespoten met Siliconespray, even laten trekken, afvegen en voila, beter als nieuw. Vooral de flybar loopt een stuk soepeler nu:mrgreen:

De batterijhouder was ondertussen aan gort gevlogen en werd voorlopig opgelost door velcro, een aluminiumhoudertje is in de maak. Die gram extra maakt me niet uit:rolleyes:

Danny, hoe lang ik vlieg op een 500Mah??? Your guess is as good as mine:confused: Ik moet 'm eerst lang genoeg in de lucht zien te houden.

Jan, mijn staartmotor begint ook rare kuren te krijgen, heeft een tijdje goed gevlogen maar nu start hij weer slecht op. Ik denk dat het de die dunne draadjes zit, ik deze binnenkort vervangen door servodraad, iets dikker maar stroomtoevoer verzekerd.

Tot de volgende, Rudi

Laatst bewerkt:
@ Jandeman ..

Waar heb jij nog een tail motortje weten te bemachtigen..Die van mij is ook kapot..Nouja, op het hart van de motor, waar de drie draden helemaal uit de spindels komen, is de rode afgebroken. No way dat je dit weet te solderen.

Ben nu dis haastig opzoek naar een tail motor, brushless..
Kan jij me helpen waar ze hem op voorraad hebben. Mijn leverancier heeft hem niet op voorraad.

Thanks,

@ Jandeman ..

Waar heb jij nog een tail motortje weten te bemachtigen..Die van mij is ook kapot..Nouja, op het hart van de motor, waar de drie draden helemaal uit de spindels komen, is de rode afgebroken. No way dat je dit weet te solderen.

Ben nu dis haastig opzoek naar een tail motor, brushless..
Kan jij me helpen waar ze hem op voorraad hebben. Mijn leverancier heeft hem niet op voorraad.

Thanks,

Gewoon bij "hellevoet" geloof een 4#3B brusless motortje..die zijn gewoon identiek.. ff solderen en vliegen maar :)

Top !

Was alleen aan het zoeken op cb 100 brushless motor..

Maar heb hem gevonden en besteld!. Kan mijn birdie ook weer het luchtruim in.

Pas, komen er 3 zwarte draden uit, of ook rood, zwart en wit/geel ?

Back