walkera cb180d als beginnersheli

• Topicstarter Topicstarter joris188
  • Startdatum Startdatum
J

joris188

Guest
hallo allemaal

ik zou graag beginnen met het "echte" vliegwerk, en ja ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar ik heb toch nog een paar extra vraagjes...
ik heb toen ze pas uitkwamen een gyrotor en picoZ gekocht, en veel mee gevolgen, maar ik heb gelezen dat dit echt speelgoed is en niet te vergelijken met een fp heli.

ik zou echter de stap van een coax willen overslaan en gewoon eerst veel oefenen met een sim , en me dan de Walkera CB180D aanschaffen.

gaat dat lukken, of is dat een te grote stap en ga ik gewoon brokken maken?

Ik heb met op te zoeken over de 180D verschillende topics op meerdere forums tegengekomen waar er geklaagt wordt over de slechte kwaliteit van de brushed motor, en dat het best is om deze te vervangen door een brushless versie.

welke brushless motor moet ik hier dan voor kopen? en is die aanpassing doenbaar voor iemand dat nog geen ervaring heeft met modelbouw?

ik was van plan de heli te bestellen op hobbydaddy.com of ehirobo.com (dat is precies toch dezelfde site), zijn dit goede websites?

en de laatste vraag ;)
wat moet ik allemaal bij de heli kopen? ik dacht aan extra blades, extra motor, 2extra batterijen, trainingkruis en simulator kabel, vergeet ik nog iets?

groeten

Joris

Je zult in ieder geval rekening moeten houden met het feit dat een crash in het begin eerder regel dan uitzondering zal zijn. Koop dus niet de duurste heli die je je kunt veroorloven met het idee dat qualiteit je gaat weerhouden te crashen ofzo, maar zorg dat je geld overhoudt voor reserve onderdelen!! (Ik zou die overigens in de meeste gevallen niet meteen erbij kopen, met misschien uitzondering van houten bladen wanneer jouw heli die heeft. Die balsa bladen willen ook bij zachte crashes nog wel eens zodanig 'breken' dat je eigenlijk alweer nieuwe nodig hebt. Veel webshops leveren hun onderdelen binnen een dag of 3, dus het is niet zo dat je echt lang zult moeten wachten, sommige onderdelen zul je misschien nooit nodig hebben.)

Kijk ook voor de aanschaf ook of reserve onderdelen goed verkijgbaar zijn!! Het is waardeloos onderdelen van een paar euro uit het buitenland te moeten halen o.i.d.

Uiteraard moet je het rustig aan doen en wachten op de goede omstandigheden (zoals weinig wind) en zorgen dat je helicopter goed afgesteld is voordat je gaat vliegen, maar crashen hoort er een beetje bij eigenlijk.

Dat betekent overigens niet dat je ook altijd schade moet vliegen ofzo hoor, begrijp me niet verkeerd, maar in het begin hebben beginners vaak de neiging te veel... te snel.. te willen en zichzelf te overschatten.

Dan doen ze dingen waar ze dus nog niet goed genoeg in zijn en crashen vervolgens.

Ik ga hier overigens uit van het vliegen zonder een mentor. Persoonlijk vind ik dat je het snelste leert door te vallen en weer op te staan, in de plaats van aan de hand genomen te worden door iemand die het al lang kan.

Vliegen op een simulator is leuk, maar zeker in het geval van helicopters moet je op een simulator echt 100% foutloos kunnen vliegen wil je in het echt daar wat aan hebben. Het is vooral handig om 3D stuurtechnieken mee uit te proberen zonder dat je dát geld kost en dat gaat het nog weer alleen om de theorie.

De theorie is wat dat betreft sowieso best gemakkelijk ten op zichte van de praktijk. Vooral het corrigeren van de heli in wind vlagen en constante windstromingen e.d. zul je echt niet van een simulator kunnen leren. Zelfs niet de duurste, het voelt toch net even anders aan in het echt. Hetzelfde geldt voor het gevoel van gas geven en hoe een heli reageert.

De meeste simulators bootsen het gas geven na als iets bijzonder statisch en stabiel, maar in het echt is het vaak echt veel onvoorspelbaarder. Totdat je het onder de knie hebt natuurlijk.

Beste Joris,

Ik heb als biginner ook een CB-180-D gekocht en kan daar nu redelijk mee hooveren en een beetje heen en weer zonder veel brokken.

Buiten vliegen is geen optie en de huiskamer is zeker in het begin veel te klein, dus zorg dat je in een grotere ruimte terecht kunt oftewel dat de muren wat verder bij je vandaan staan.

Reserve onderdelen moet je denken aan staart rotorbladen en hoofd rotorbladen en bijv. een staartmotor.

Trainingskruis heb ik er ook bijgenomen maar eigenlijk niet gebruikt.

Ook een paar lipo accu's extra is geen luxe aangezien het laden wel wat tijd neemt.

Je moet de motoren wat laten afkoelen na een accuwissel dus niet achter elkaar die accu's leegvliegen.

Ik vindt zo'n simulator moeilijk te vergelijken met het vliegen in het echt, misschien is het verstandig om te simmen als je met een CP gaat vliegen maar vier kanaals moet je maar in het echt gaan proberen.

Trouwens op de bijgeleverde zender kan geen simulatorkabel.

Je kunt hem in Hong Kong bestellen maar kijk ook eens bij rcvliegshop.nl die levert hem voor 115 euro.

Vanuit HK heb je kans dat de douane de btw rekent en de inklaring kosten plus dat je langer moet wachtten

Ik heb veel plezier van die 180 en ik denk dat jij dat ook zult hebben.

Frits

bedankt voor de snelle reply's

het is mischien inderdaad handiger om hem te bestellen op rcvliegshop ipv uit hongkong

het is inderdaad ook de bedoeling om alleen te leren vliegen, ik ken namelijk niemand uit mijn directe omgeving dat ook aan rc vliegen doet, en ook vliegclubs zijn er volgens mij niet in mijn buurt.
Daarmee dat ik ook zeker eerst op een simulator wou oefenen om toch de basics in de vingers te krijgen, zodat ik sneller kan reageren wanneer het misgaat.
(ben je 100% zeker dat het onmogelijk is om een simkabel aan te sluiten op die controller? op hobbydaddy staat er nogthans eentje aangeboden speciaal voor dat model...)

het enige wat nog niet beantwoord is , is mijn vraag over de brushless motor, en eventueel een direct drive mod voor de staartmotor.
is dit doenbaar voor een onervaren modelbouwer, en welke motor en onderdelen heb ik hiervoor nodig?

grtz
Joris

nog een vraagje

hoeveel cellen zitten er in de standaard lipo van de 180?
ik heb nog nooit met lipo's gewerkt en lees dat het toch wel belangrijk is een liposaver te grbuiken

grtz
Joris

Laatst bewerkt door een moderator:
Een lipocel doet 3,7 volt, een 180 wil 7,4 volt en heeft dus twee cellen en een 11,1 volt lipo heeft er dus drie.
Bij teveel leegdraaien van een lipo kan deze beschadigen dus die liposaver betaalt zich terug, ook is het belangrijk een goede lader te hebben.
Er zijn veel verhandelingen over lipo's te vinden.
Over dat brushless gebeuren is bijv. te lezen op rcgroups.com en vandaar zijn er wel likjes naar andere site's, chinesejade com is er een die dit kan leveren dacht ik.

Groet,

Frits

ahzo, die lipo's hebben per cel een vast voltage,

bedankt voor de uitleg, als ik lees over voltages en amperes dan geraak ik al snel verward :D

vanavond zal ik de forums van rcgroups eens afschuimen

bedankt!

ok ik heb er dus eentje besteld gehad bij ehirobo op 27/04.
(rcvliegshop was toch een stuk duurder, en daar zijn ze ook uitverkocht momenteel)

volgens de trackingwebsite van hongkong post is hij reeds aangekomen in belgie en staat hij sinds 05/05 als pending customs inspections.

bang afwachten nu...

Joris, ik heb een liposaver in een andere vorm, een smalle plaat met led's en een zoemer, en heb deze aan de zijkant van het batterijvak met een kabelbinder opgehangen.
Ik steek de balanceerstekker door de zijkant van het batterijvak in aan de liposaver.
Ik ken deze saver niet maar je lipo is 7.4 volt oftewel 2 cellen of 2 S dus daarop instellen.
Succes Frits

mijn liposaver moet je instellen op welk voltage per cel hij moet afgaan, dit kan je instellen per 0,1 volt tussen 3 en 4 volt., en het is juist dat dat ik niet goed weet hoeveel het mag zijn.

Onder de 2.5 betekent einde Lipo. Maar zelfs al blijf je daar nog iets boven, dan gaan je accu's toch snel achteruit. 3.3 volt is een mooie veilige waarde. Zie ook dit artikel op internet: Lipo-tips handleiding

Bij 3.3 volt benut je ongeveer 70% van de totale capaciteit, en dan gaan je accu's veel langer mee dan wanneer je ze bijv tot 90% zou leegtrekken.

ok dat was wat ik moest weten, bedankt!

ik denk trouwens de liposaver naast de ontvanger te plaatsen met een stukje dubbelzijdige plakband, en er een verlengstukje op te plaatsen tot aan de batterij

ok nieuw probleem!

1 van men batterijpacks zijn verschil tussen de cellen wordt blijkbaar groter bij het opladen??

ik gebruik de bijgeleverde charger met balancer.
volgens het alarm is er een verschil van 0,011 volt voor het opladen, en 0,020 volt na het opladen??

men andere lipo komt dan weer mooi op bijna 0 verschil na het opladen

na een nieuwe laadbeurt staat de batterij nu al op 0,4 v verschil!

is deze cel defect?? , kan ik dit probleem oplossen?

Prima heli als je een 4ch coax saai begint te vinden.
Het is geen makkelijke rakker en vrij groot voor binnenshuis.

Van deze heli is een update, de CB180Z. Heeft 1 motor (brushless) voor main en tailrotor. Verdere "verbetering" is de 3d gyro, maakt het nog meer een beginnersheli maar zal je al snel uitzetten op een 45 graden fp.

De nieuwe tailrotor is zeker een verbetering, tailrotor van de 180D is zeer kwetsbaar en vrij lastig te vervangen zonder de juiste tools. Brak er gisteren 1 met monteren.

Kortom prima heli om het "echte" heli gevoel mee te ervaren en een goed groeipad naar CP heli.

Het apparaat is vrij crashbestendig voor een heli van dit formaat/gewicht.
Die van mij heeft al in de boom gehangen en van ruim 5 meter naar beneden gedonderd (keuze was gevel/balkon of gas dicht, schade: 1 afgebroken pootje van het landingsgestel).

Eigenwijs toch ermee in de woonkamer oefenen resulteert in meer schade: blades, blades, blades en krassen op het meubilair.

Ben ook al "te pakken" genomen door de heli. Ermee gaan wandelen is geen goed plan als zender en heli aan staan. Trottle stick tegen mijn been gestoten en daar gingen de rondraaiende blades langs mijn arm.

Maar wat een genot als je deze heli door de lucht ziet zoeven :rolleyes:

Aanrader!

Back