Zo, jullie weten er echt veel van.
Alles is te vinden op 't internet, lang leve 't net.
Met wat vor een heli ben je eigenlijk bezig?
Gr.Tino
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo, jullie weten er echt veel van.
Ik zie dat ik niet helemaal volledig ben geweest in mijn verhaal.
Wat ik bedoel is dat de rotordrift meer geneutraliseerd wordt naar mate de staartrotor dichter bij 't nivo van de hoofdrotorkop komt. Dat is dus 't hoogteverschilverschil wat ik aan geef met 't in 't midden van de staartvin en dus lager dan de hoofdrotorkop of bovenop diezelfde staartvin en dan weer dichter bij 't nivo van de hoofdrotorkop.
Sommige (echte) heli's zijn getrimd om dit effect tegen te gaan, zou je dus ook bij een modelheli kunnen doen.
Door een offset in de rotormastoplijning (door offset in de stuurorganen)zou je dit voorelkaar kunnen krijgen.
't monteren van de staartrotor op de vin zie je vaak bij grotere heli's om die rol naar links of naar rechts te neutraliseren.
Er zijn dan alleen weer extra tandwielen en assen nodig waar door alles nog complexer word dan 't al was.
Daarom wordt dit bij de kleine heli's niet gedaan en wordt 't compenseren van 't effect maar aan de piloot overgelaten die maar moet leren om er mee om te gaan......
Alles is te vinden op 't internet, lang leve 't net.
Met wat vor een heli ben je eigenlijk bezig?
Gr.Tino
Sorry, maar.... Nee dat is dus niet zo.... de kracht die nodig is om het tegenmoment op te wekken, DIE bepaalt de rotordrift, en die is puur afhankelijk van drie factoren: Rotorvermogen, rotortoerental en effectieve lengte staartboom
Helaas, ook niet.... voor het compenseren van de rotordrift is GEEN trim nodig, theoretisch niet, en in de praktijk slechts een HEEL klein beetje: Om de rotordrift te compenseren is een statische dwarshelling nodig, en voor een statische helling is nu eenmaal geen continue stuuruitslag nodig. Offset in de stuurorganen kan helen bij FFF, offset in de rotormast opstelling lijkt me niet een gezond idee
Helaas, ook deze zit er naast: de hooggeplaatste hekrotor heeft als hoofdreden, het vergroten van de afstand tussen grond en hekrotor om A) grondpersoneel wat meer veiligheid te bieden en B) de hekrotor wat minder schadegevoelig te maken. A telt niet in onze hobby, B des te meer!
Het rolmoment speelt wel een klein beetje mee, maar maar heel marginaal: een laag geplaatste hekrotor wil niet de heli doen rollen, maar achterover doen komen.... (kantelend moment, 90 graden met de draairichting van de hoofdrotor mee verdraaid is het gyroscopische effect van een kantelend moment.... zou je moeten weten vanuit je instrumententheorie). Gevolg is dat een heli met lage hekrotor iets meer voorover getrimd moet worden.
De enige rolmomenten die er op een heli inwerken (tijdens FFF) worden veroorzaakt door het snelheidsverschil tussen voorwaarts en achterwaarts draaiend blad (nick-up neiging) en door de verticale snelheidsverdeling over de rotordisc ten gevolge van de voorwaartse snelheid (rolneiging tegen de draairichting van de rotor in).
Groet, Bert
Bert,
Deze bassisprincipes hebben betrekking op de werking en de besturing van een (echte) Robinson R22 Beta.
Misschien tegen de auteurs van 't geheel toch maar eens vertellen dat 't niet waar is wat ze allemaal op hebben geschreven......
Gr.Tino
Een Nine Eagles Solo Pro I. Het speelgoed heli'tje van 3 tientjes beheers ik als de beste, dit is even andere koek....
En ik maar denken dat ik uniek ben, blijk ik toch te behoren tot hele volksstammen die ...... Weet je nog dat vrijwel iedereen denkt dat een heli in FFF met de draairichting van de rotor mee rolt ten gevolge van het snelheidsverschil tussen voor en achterwaarts draaiend blad? Dream on, het ding rolt exact de andere kant uit, en dat heeft nog een andere oorzaak ook dan dat snelheidsverschil..... gewoon een voorbeeld van de vele misverstanden. ...
Mooi toch, kan je net zoveel plezier aan beleven hoor!
Gr.Tino
Zo. Ik ben al een stuk verder. Eerst de tuin opgezocht maar dat was geen succes, het gras draait zich eerder in de wieken dan de heli weg is
Even later belandde 'ie in de tuin van een paar huizen verder en was het landingsgestel op 3 plaatsen gebroken. Ik heb spare parts gekocht dus dat was even aanklooien maar wel gefixed.
Toen eens gekeken wat ie met het nieuwe landingsgestel binnen deed en hij vloog meteen al een stuk beter dan de afgelopen week. Ik heb nu begrepen dat de heli met een ruk dient op te stijgen en dat je hem dan meteen in balans brengt met een kleine bijsturing.
En zo stijg ik nu moeiteloos op. Het enige wat ik echt nog even moet leren is dat je met de linker stick zowel stuurt als gas geeft. En dat rechts naast voor -en achteruit ook zwenken kan. Dat is even een graadje moeilijker dan de speelgoed heli![]()
PS ik denk trouwens dat die 120 SR meer geschikt is voor het dragen van de dice cam...goed excuus om es te kijken naar zo'n type![]()
Thanks HappyGC!
Is er trouwens een mogelijkheid om de standaard bijgeleverde zender van de Solo Pro te vervangen door een wat meer volwassen type? Ik vind het zo'n speelgoed ding...
Mijn speeltje is binnengekomen: De HD dice cam die foto, video en geluid kan opnemen. Ik denk alleen dat ie wat zwaar is voor de Solo Pro maar dat zoeken we wel uitEerst een manier vinden om hem simpel te bevestigen en te ontkoppelen, ik dacht aan een stukje klitteband.
Wat gaaf dat je zomaar de sporthal van je werk kunt gebruiken. Ideale omgeving zeg, dan kun je echt wat meer de grenzen opzoeken. Ik heb al gemerkt dat zo'n klein ding als de Solo Pro vrij snel kan stijgen, ben benieuwd wat z'n max is
Trouwens die Blade 120 SR is een interessante machine....zijn er voordelen tov de Solo Pro? Als ik deze niet had gekocht dan was ik wellicht gegaan voor de Blade...kun je er echt mee buiten vliegen? Hij is dus een dikke 10cm langer dan de Solo Pro als ik het goed heb?