Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb via een omweg eindelijk een goede tekening van de Walter V80 gekregen, de schaal gaat 1:22 worden, lengte van het model wordt dan 1 meter.
    Affijn Foto's

    [​IMG]



    [​IMG]

    Dit is een foto van een model dat ik eind jaren 80 heb gezien, van wat ik er nog van weet was deze 50 cm lang en werd bestuurd door een Duitse jongen of een Belg, wat ik wel weet dat het een zeer snelle boot was.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Uiteraard heb ik nog wat foto's gekregen om het model goed na te bouwen.
    [​IMG]

    Dit was de originele tekening die ik heb laten uitvergroten naar de grootte die ik wil gaan bouwen.
    En hier wat foto's van the real thing.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik hoop ook nog wat extra info te krijgen van wat andere delen van de boot, maar voorlopig heb ik genoeg om met de bouw van een romp te gaan beginnen.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo mpanfred

    in modell werft heeft ooit eens een bouwbeschrijving van deze boot gestaan
    welk nummer weet ik niet meer

    groetjes raf
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik heb al een paar filmpjes op youtube gevonden van onze duitse collega's met varende modellen, het zijn ietwat kleine modellen, die dynamisch onder blijven, zelf wilde ik wat groter gaan bouwen, heb je meteen wat meer plek om alles te kunnen inbouwen wat het grote exemplaar ook had.

    Hein,

    Bedankt voor je Pb, ik ga zeker even mailen of er nog meer info is die ik kan gebruiken.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier nog een mooie foto
    [​IMG]

    groetjes raf
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Weer een foto voor de verzameling, er waren zo te zien twee uitvoeringen van het bovendek, de een vloeiend met de romp en deze andere met die spitse snuit.
    Heb daar trouwens foto's van met die rare voorkant van het bovendek, vers gekregen van een duitse modelbouwer, zal ze vanavond even erop zetten.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik denk dat die spitse boeg er daarna is opgekomen om wat meer de golven te breken

    groetjes raf
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik denk dat je daarin gelijk hebt, op deze wijze wordt de boeggolf opzij gedrukt door die spitse constructie.

    [​IMG]

    Hier een foto van de echte boot, het heeft er dus echt opgezeten.

    [​IMG]

    Nog een mooie van de achterkant.

    [​IMG]

    Eentje van afgemeerd in een of andere bunker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En wat actiefoto's van de boot, ik heb deze foto's gekregen van Stefan Schmitz, met wie ik in contact ben gebracht door Hein, waarvoor dank.
    Hoop deze week de vorderingen aan de romp te kunnen laten zien, het is veel omrekenwerk en geteken om de juiste spanten te reconstrueren.
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    heeft hij ook nog tekeningen voor je?

    Hein
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Hein,

    Hij gebruikt dezelfde tekening die ik al had, wel heeft hij nog iets in CAD, ik wacht het wel af of ik die ook kan krijgen.
    Volgens Stefan zal ik net als hem de spanten moeten reconstrueren, daar ben ik aardig mee op weg, foto's van de V80 zijn aardig zeldzaam dus ik was al blij dat hij er een aantal had die ik nog niet kon.
    Hoop deze week toch wel met de romp te kunnen beginnen, ik wil eerst een plug bouwen waarvan ik dan een mal kan maken, wellicht handig voor in de toekomst.
    Het is wel wat meer werk maar ik kan dan ook extra details zoals lasnaden en klinknagels vooruit op de plug maken, scheelt weer gepruts aan de uiteindelijke romp.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ga je de plug ook in styrodure maken zoals ik mijn rompen maak
    [​IMG]
    met klinknagels zou ik oppassen om die op de plug aan te brengen
    ikzelf heb ook hinder om de plug te ontmallen gevonden bij de toren van de skipjack
    de deurtjes laten zich heel moeilijk uit de mal wrikken
    lasnaden zouden nog gaan maar klinknagels gezen zeker problemen

    groetjes raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Manfred,
    als Stefan je dat belooft krijg je dat ook wel van hem.
    Hij heeft ook artikelen geschreven voor het blad Sonar.
    Waarschijnlijk is hij in Westerstede of Witmund op het treffen.
    Westerstede ligt bij Oldenburg, Noord Duitsland.
    Ik ga er ook naar toe.
    Hein
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Bedankt voor de tip, maak ik alleen de lasnaden erop, de rest komt later wel.
    Ik ga ook styrodure gebruiken, makkelijk te verwerken, altijd handig zo'n forum.
    Ik ben ondertussen begonnen met het tussenstuk, daarvan heb ik de spanten al, die stonden op de tekening, voor de rest ben ik alles aan het uittekenen.

    Hoi Hein,

    Ik heb al zitten mailen met Stefan over de CAD tekening, je hebt er in principe weinig aan, hij gebruikt hem als referentie voor zijn model.
    Spanten zal ik toch zelf moeten reconstrueren volgens Stefan, ik zie het als een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

    [​IMG]

    De spanten uitgezaagd uit triplex, en voorzien van gaten voor de draadeinden.

    [​IMG]

    De welbekende styrodure in handzame blokken gezaagd om tussen de spanten te klemmen.

    [​IMG]

    Het wordt van het zagen een beetje een zooitje, maar dat moet je er voor over hebben.

    [​IMG]

    En dan krijg je dit, het begin van het middenstuk, verder ben ik nog niet, want vanaf dit middenstuk beginnen de spanten van vorm te veranderen.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    [size=+19]stop[/size]

    doe a.u.b. niet zo verder (ik zeg a.u.b. )
    ga naar het topic over de italiaanse midget en je gaat zien dat je hetzelfde probleem van toen terug aan het creeren bent

    kijk terug naar mijn foto en wat zie je ?????

    juist een halve romp

    je hebt het probleem dat je maar een paar spanten hebt namelijk 2 waarvan het midden stuk er drie van maakt

    en het belangrijkste waar je op kan werken gebruik je niet ????

    een moderne boot doe je horizontaal door midden een WW2 doe je vertikaal doormidden
    als plug en als mal

    ga naar de shop en koop twee triplex planken van 3 mm dik
    deze lijm je aan de buitenkant opelkaar
    op een kant lijm je een kopie van je rompdoorsnede die je hebt
    daarna zaag je beide planken tegelijk uit
    zo heb je twee helften van je zijkant van je plan op de planken staan
    nu zaag je de twee reeds gemaakte spanten door - de dikte van de twee triplex platen
    nu kleef je beide reeds uitgezaagde spanten op de beide planken

    deze triplex planken zet je vast op een dikke betonplex plaat zodat ze vlak blijven
    je zet de schroeven door de beton plex in blokjes die je op je triplex lijmt
    je moet ze later nog kunnen los schroeven

    denk er aan je moet een linker en een rechter kant bouwen (niet lachen er zijn er die reeds twee dezelfde hebben gebouwd)

    nu kan je aan de hand van de afbeelding op het plan je styrodure blokken af schuinen
    en aan het andere plan de hoogte berekenen
    laat die vinnen er vanaf die kan je der later nog aan zetten
    ze maken alleen de mal maar ingewikkelder en kans op fouten in de mal

    zo kan je beide helften mooi bestukken en glad schuren
    als je er tevreden van bent dan schroef je beide helften los en zet ze tegen elkaar met een paar drupjes witte hout lijm (drie is zeker genoeg)
    zo kan je de resterende stukken egaal aan elkaar schuren en krijg je een idee van hoe de romp er gaat uit zien als ze klaar is
    je kan ze nu nog makkelijk na bewerken

    indien je tevreden bent snij je met een mes de drie druppels lijm terug los zodat je terug twee helften hebt
    nu schroef je terug in de blokjes een houten balkje dat je makkelijk tussen een workmate kan klemmen
    het balkje mag NIET onder de romp uit komen het moet korter zijn dan je romp
    het mag tamelijk hoog zijn dat werkt makkelijker

    als je de halve romp hebt vast gezet moet je ruimte tussen de romp en de workmate hebben hoe meer hoe liever

    nu kan je gaan werken met EPOXY
    de romp een laagje geven en goed laten in dringen
    als het nog een beetje plakt neem je een laag glas doek van 25 a 45 gr
    neem de doek groot genoeg de overschot neem je voor lief want als je het goed doet spaar je op schuren en plamuren
    met twee of drie man span je de doek over het nog licht plakkende model zodat je de doek met de hand kan glad wrijven en zo de plooien er uit kan strijken
    er komen plooien maar die zitten buiten je romp door aan de doek te trekken
    daarom de opening tussen de workmate en de romp
    laat die plooien daar gerust maar komen die zitten daar niet in de weg
    daarna met een borstel heel zachtjes de epoxy er terug over borstelen meer doppen dan wrijven

    als deze laag gedaan is weer wachten tot ze nog lichtjes plakt en een tweede laagje aan brengen
    daarna wachten tot de dag er na dan kan je met een scherp mesje de restant weg snijden
    en hou je een mooie halve romp over

    alles herhalen voor de andere kant

    de mal doe ik morgen uit leggen pfhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    groetjes raf en ik hoop dat je der aan uit kunt
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en niet tussen de styrodure een plankje zetten grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    hout heeft een andere structuur dan de styrodure je gaat ellendig veel moeten schuren
    twee spanten is meer dan ellende genoeg
    [​IMG]
    de verkleuring die je hier ziet is van de stift waar we de spanten mee hebben afgetekend
    dit is allemaal styrodure er zit geen enkele spant tussen

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben weer wat verder met de bouw aan de V80, heb uiteraard het draadje van Raalst doorgelezen, het is inderdaad meer werk maar niet onoverkomelijk.
    De ribben die lopen vanaf het midden naar voren en achteren zijn gereconstrueerd en geplaatst, heb het eerste begin gemaakt met de voorzijde en de achterzijde.
    [​IMG]

    Het opnieuw uittekenen van de spanten was een aardige klus, maar met wat gezond verstand lukt het aardig.

    [​IMG]

    Na flink wat plakken en zagen en schuren krijg je dit als resultaat, ik heb meteen het achterstuk eraan bevestigd.

    [​IMG]

    Ook de neus heb ik erop gezet, wil de contouren meer gebruiken voor de vorm, het zal nog een aardige klus worden om deze symmetrisch te krijgen.
    En ja, styrodure is heerlijk spul om mee te werken, als er wat fout gaat, uitsnijden, opnieuw inlijmen en weer in vorm brengen.
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben weer wat verder met de romp van de V80, het begint nu een beetje op een grote vis te lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst maar een paar blokken styrodure tegen het staartstuk aangelijmd, na het drogen van de lijm begon het zagen en schuren weer.
    [​IMG]

    En dan ziet het er zo uit, het moeilijkste in het staartstuk was, en de ronding en het verloop mooi vloeiend te krijgen, en wel zo dat ik minimaal plamuur nodig heb in de toekomst.

    [​IMG]

    Ook de contouren van de bovenbouw uitgezaagd, de onderplaat komt te vervallen en is meer om de onderkant goed vlak te krijgen, het koepeltje wat erop hoort ben ik nog niet over uit, ik zal dat wel zien tijdens het zagen en schuren of dit eenvoudig niet los te maken valt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een proefpassing om te zien hoe het er uit gaat zien, de bovenbouw komt 8 mm lager te zitten want de Mdf grondplaat vervalt uiteindelijk, het begint een beetje op een duikboot te lijken ipv een grote vis.

    Raf,

    Je zou nog iets plaatsen over hoe je een goede mal kan maken, ik ga dit zeker nodig hebben in de toekomst, kan je een goede uitleg schrijven in dit topic zodat ik het woord voor woord kan volgen en hiermee hopelijk een mooie bruikbare mal kan maken.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo manfed

    je bent goed bezig LOL
    je weet ik vind die plaatjes tussen de styrodure niet goed
    laten zich moeilijk schuren
    maar als je alles klaar hebt voor de epoxy
    dan moet je dit doen


    een doorsnede uit zagen omdat je de helft van de romp maar eerst moet maken
    deze lijm je vast met warme lijm aan de houten langs doorsnede die je in de plug hebt zitten
    en wel zo dat je half half hebt
    zit het niet 100 % juist is geen bezwaar
    de naden werk je af met een soort plasticine die voor epoxy en polyester resistent is zodat de kant volkomen glad wordt

    borstel een laag epoxy over je plug
    niet kijken naar de putjes maar gewoon door borstelen
    en als de epoxy aan begint te trekken een tweede laag op borstelen
    je gaat zien dat deze IN de styrodure trekt
    nu neem je de 45 GR glas doek (geweven)en je snijd een stuk dat groter is dan je plug
    het probleem dat je met deze bouw wijze is dat je de helft niet kan los nemen zoals ik ze bouw
    maar daar kan je niets meer aan veranderen
    het probleem wordt de hoek die de romp maakt met het vertikale stuk
    het is nu om het doek zo glad mogelijk over de romp te spannen niet borstelen maar spannen als een trommel
    zo worden de putjes die in de styrodure zitten als het ware weg gewerkt
    de hoek zal je moeten in knippen daar kom je niet onder uit
    als de doek gelemaal glad aan ligt deze laten harden tot hij nog plakt
    dan de tweede laag aan brengen

    en deze laten uit harden minstens 24 uur of langer

    daarna maak je de warme lijm los en kan je de andere kant opdezelfde manier doen
    wel niet vergeten om aan de opstaande kant loslack aan te brengen

    hier moeten nog geen centreer pennen in
    want deze naad moet je weg schuren dus zeker niet teveel laten over steken

    nu kan je beginnen met plamuren en als je de doek mooi gespannen hebt zal dit niet zoveel zijn (mij lukt haast met niets )

    je kan nu de plug plamuren met polyester plamuur zolang dat je niet door de epoxy heen gaat
    de reden is dat polyester plamuur makkelijker schuurt
    eerst droog schuren metredelijk grof schuur papier en dan met aluminiumoxide papier met water en heeeeeel veel water gebruiken
    want het stof maakt krassen

    als je nu de romp klaar hebt kan je aflakken met plamuur (grijs)en kijken of hij glad is
    gewoon over de primer terug plamuren het is toch een plug en hoeft niet stevig te zijn
    na de tweede plamuur spuiten met een andere kleur primer zo jie je als je te ver schuurt doordat dan de ondeer laag er terug door komt
    nu als de boot lasnaden heeft kan je die nu aan brengen
    kleefband of garen draad en dan alles terug in de primer zetten

    nu zou je de plug in twee moeten kunnen doen in de lengte maar dat lukt dus niet met je bouw wijze

    dus terug de uitgezaagde plank aan passen en zoals voorheen terug vast zetten en met de boetseer klei terug de gaten afdichten en glad afwerken
    voldoende los lak en los wacs aan brengen

    nu kan je een polyester gelcoat een brengen (de epoxy zit als scherm tussen de styrodure en de polyester
    in de hoeken de gelcoat mooi in de hoek laten lopen en zien dat er geen lucht bellen komen te zitten
    je kan het beste 2 lagen gelcoat aan brengen en tijdens de tweede laag doe je voor de hoeken gekapte glasdoek in de gelcoat zodat je een dikkere laag kan zetten
    je rond als het ware de hoeken af zodat je glasweefsel niet onder een scherpe knik komt te liggen
    dit kan je doen voor alle scherpe hoeken
    laten drogen (tijd staat op de bussen)en daarna glasweefsel aan brengen
    eerst weer 45 gr daarna kan je dikkere doek gebruiken
    het is belangrijk dat je een ruime marge overschot hebt aan de kant waar je de plank hebt aan gebracht
    daar kan je een latje rond lijmen (contact lijm)weer losmiddel en tot deze lat zet je glasdoek

    na het uitharden haal je die plank weg en herhaal je alles aan de andere kant niet vergeten los middel te zetten(ja ik zeg dit dikwijls omdat ik reeds een paar mensen heb gezien die dat vergeten waren met alle gevolgen vandien)

    als je beide kanten hebt gedaan en alles is uitgehard dan kan je de flappen van boorgaten voorzien waar je schroeven in kan zetten
    niet te ruimboren ze moeten er juist doorheen passen want anders zitten je romp helften niet over elkaar

    daarom moet die overstekende rand redelijk dik zijn omdat deze de mal later in vorm houd
    polyester wil namelijk na een tijdje dicht trekken
    dat was het probleem met de skip jack mal

    nadat je dat alles hebt gedaan en alles zeer stevig is geworden
    moeten de twee helften los van elkaar gemaakt worden

    nu zou je warm water willen gaan gebruiken maar dat mag je niet doen

    gewoon koud water met een heel goeie geut azijn er doorheen
    en dit tussen de naad laten lopen
    het probleem is dat de vezels van de eerste vlakke kant niet echt 100% vlak is ook niet na de loslack en dan gaat de gelcoat van de volgende laag daar echt in vast geankerd worden
    dus een scherp mesje (aardappel mesje)zonder tanden want die maken krassen
    stilletjes de twee helften van elkaar wrikken
    steeds water met azijn blijven gieten (handschoenen dragen met dat spul)
    dan zie je de lucht onder de mal komen en komt de plug los

    als je een helft los hebt is de andere makkelijker LOL

    daarna de twee helften uit wassen met weer dezelfde water azijn mengeling tot alle restjes uit de mal zijn en dan is je malletje klaar

    de twee delen tegen elkaar schroeven en zo weg leggen tot je begint te polyesteren
    je zal op een of andere manier moeten zoeken hoe je de twee helften tegen elkaar ga zetten want zo twee helften tegen elkaar daar kom je langs binnen niet aan

    ik werk met een wtc buis en doe reeds de zaag merken in de mal mee gieten

    een lange posting amaj
    als je der niet aan uit kan dan ga ik proberen een mal mee te brengen naar bidding huizen van de akula
    en hebben we heel de dag om te kijken hoe het moet

    groetjes raf
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Phoe, dat is best wel een hele geschiedenis, en dan te bedenken dat ik dit al eens eerder heb gedaan in het verleden met de schaal 1:100 dolfijnklasse, maar dan met een gipsmal.
    De kennis is bij mij zeker niet up to date aanwezig, ik ben blij met deze duidelijke uitleg en daar ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
    Als je nog ruimte overhoud in de auto voor de mal hebt, graag, dan kan ik het in het echt zien, dat werkt voor mij beter.
    Voorlopig wordt het streven deze zomer het hele proces gedaan te hebben, het gaat wel even duren voor ik daar uiteindelijk rompen van wil maken, eerst nog aankomende winter voor het afronden van de VIIC.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lanfred

    probeer de plug heel te houden

    dan kan je ze terug in de mal drukken als je deze niet nodig hebt
    zo blijft de vorm zeker bewaard
    en de gips mal was anders die kon niet weg smelten door de hars

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina