Wanitchek Scheibe L-Spatz 3 Motorspatz

PH_AJH

Forum veteraan
Ik ga hier even door, vind dat beter passen dan bij de bouwverslagen :-)

Ik ben dus eindelijk begonnen aan mijn Motorspatz. Spanwijdte is 3,3m.

Mijn Spatz :-)

110512_Spatz001.jpg

Ik heb er de schuimvleugels bij. Nou is dat niet direct handig; ze zijn nog uit de tijd dat er geen micro-servo's waren dus er lopen geen tunnels voor kabels door. Wel rietjes waar een staaldraad doorheen kan - maar dat wil ik dus niet. Het leggen van de kabels voor de servo's in de vleugel is dus wat gepruts.

Inmiddels het richtingsroer en stabilo afgewerkt. De roeren zijn aangehangen en geborgd met state-prikkertjes.

110513_Spatz1.jpg

Er zat een rare sleuf in de romp, net onder het stabilo, waarschijnlijk een ongelukje met een dremeltje of zo :-). Klein matje aan de binnenkant gelegd en afgeplamuurd.
Ik moet eens na gaan denken over een kleurenschema....
Ik vind deze wel fris:

D-KECU.jpg

110513_Spatz2.jpg

De rietjes van de stuurkabels zijn over de volle lengte van de vleugel verlijmd, die kunnen er dus niet uit.
Ik heb het schuim net achter de voorlijst geruimd - dan leg ik daar de kabeltjes door. Servotray uitgefreesd, daar komen op rol Dymond D60-SHT's in.
De remkleppen maak ik net als bij mijn ASW centraal aangestuurd. Bij het opbouwen is het twee minuten werk om de stuurstangen aan de servo te klikken. Het scheelt me voor nu twee dure kleine servo's en een hoop werk.

110513_Spatz3.jpg

110512_Spatz002.jpg

Wielbak met uitneembaar wiel is klaar

110529_Spatz004.jpg

Zo zit het dan in elkaar. 330cm is toch in huis iedere keer weer groot :-)
110529_Spatz001.jpg

Er gaat veel tijd zitten in die kleine dingetjes...maar nu schiet het op. De romp kan bijna gespoten gaan worden.

Alle servoplankjes, de verbinders en de scharnieren voor de kap zitten er in.

110602_Spatz001.jpg

De kap heb ik min of meer zoals bij de echte scharnierend gemaakt

110602_Spatz006.jpg

Kan dus open staan én is afneembaar.

110602_Spatz005.jpg

OE-9006_2.jpg

Dit is trouwens ook wel een leuke uitmonstering, als ik Oostenrijker was wist ik het wel. Maar de kleur is me toch net niet helemaal goed.

OE-9006.jpg

Zo komen de servo's er in. In het midden richtingsroer (wordt pull-pull), daarnaast hoogte; de remkleppen centraal bovenin.
110602_Spatz004.jpg

De uitsparingen voor de raampjes heb ik er ook in gemaakt. En bij de Carglass hebben ze grote hoeveelheden plexiglas in de afvalbak (voor noodruiten, die snijden ze uit platen die standaard aan beide zijden meer dan een halve meter te groot zijn.....) Dat spul heeft een mooie dikte; met de dremel randjes weggehaald zodat ik ze met wat kit in de romp kan zetten.

110602_Spatz003.jpg

Past mooi, is bijna vlak met de romp. En het kost niks :-)

Laatst bewerkt:
Ha Maarten,
Dat is wel de bedoeling.

Gerhard vliegt de zijne op 4 cellen, ik ga het op 3 proberen.
De motor wordt een Robbe ROXXY BL Outrunner 3545/08; 150 gram, met een kV van 1300. Mag kortstondig 53A trekken (ga ik niet doen :-) )
Dat hoge kV maakt dat ik een kleine prop kan/moet monteren, wat wel zo mooi is én hopelijk voldoende grondspeling geeft voor grondstarts. Een (vaste) 10x5 ga ik als eerste proberen; ik zet er geen klapprop op, het moet wel een beetje echt blijven :-).

Met het probleem van die grondspeling zit ik ook met mijn ASK-14. Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga oplossen. Die kist was niet gemaakt voor grondstarts maar met een vaste prop komt deze in contact met de grond bij het landen (als een blad naar beneden staat). Klapprop is idd niet mooi en de neus is te breed om de bladen eromheen te laten vouwen. Met het landen kan je voor extra afremmen overigens ook de prop langzaam laten draaien, in een testbericht van de ASK14 van de FMT uit 1977 (kreeg ik van Jan Hein) werd daarover bericht. Ik heb ook al gedacht aan een drieblads prop ivm de grondspeling. Niet schaal maar voor mij wel praktisch. Met je setup zal deze wel mooi schaal omhoog gaan denk ik zo. Op welk vlieggewicht gok je? Succes en groeten, Maarten

Vlieggewicht kan ik nog niet inschatten. Ik ga wel voor licht. Die van Gerhard weegt vliegklaar 3000 gram maar ik heb andere vleugels. 2700 gram zou mooi zijn :-)

Arjan, gaaf jouw Motorspatz! :D
Veel plezier ermee!

Ik heb nog goede herinneringen aan mijn Scheibe Motorspatz.:yes:
Hij vloog super stabiel. Elke vlucht was genieten……ongecompliceerd, het toestel reageerde perfect op de stuurbewegingen. 8-)

motorspatz.jpg

Probleem met bodemstarts?
Hier de oplossing……:schrik::schrik:
Toch maar niet!
oerlelijk.jpg

Johannes

Ja het is een aparte verschijning (de Spatz maar ook de jonge Oostenrijker :-)

De motor zit er inmiddels in

110603_Spatz004.jpg

De romp is nu zo ver gereed dat ik die kan gaan spuiten.
Met een 10x5 is het krap aan...ik ben benieuwd.

110603_Spatz001.jpg

110603_Spatz003.jpg

En dan ga ik verder met de vleugels.

Even een vraagje over je uitneembare wiel.
Zit hij ook geborgd of is het puur de klemming van de (veren?)stalen pennen in de buisjes die hem op zijn plek houden?

Hij gaat zo zwaar dat ik geen borging heb gebruikt. Als hij losser had gezeten had ik één van de busjes wat genepen met een tang, dat zou voldoende moeten zijn.

Arjan,

Prachtige kist weer!

Effe doorwerken, dan kan hij volgende week maandag mee naar de open dag in Boxmeer!!;)

De romp is wit gespoten, richtingsroer en stabilo zijn bespannen.

De vleugels zijn nu ook een heel eind.
Neuslijsten verlijmen en in model schaven/schuren, verkasting van de ailerons aanbrengen, en schuren schuren schuren

110605_Spatz001.jpg

De vleugels zijn erg taps en de dikte van het profiel neemt ook erg af. Daardoor begin je met een lijst van 20mm en op het eind is het nog maar 8mm. Dat is dus héél veel schaafsel :-)
Mooi is het wel geworden.

110605_Spatz002.jpg

Verder met de remkleppen en dan kunnen we naar de bespanning en afbouw toe

Tempo zit er lekker in Arjan!

Nieuwsgierig vraagje: is dit een hele nette hobbykamer of werk je gezellig samen met de familie aan je modellen in de woonkamer? Is wel een idee, zien ze me wat vaker ;)

Jacob

Om 't hongerig gepeupel rustig te houden en een opstand te voorkomen............ ;-)

full

Grapje, dat was de mijne, nu van een grens-forens :-) ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back