Wanneer is een lipo (in dit geval 1S) leeg (ook in het kader van levensduur)?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Peter Brand, 26 feb 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik lees her en der dat de lader een voeding moet hebben van minimaal 12V en 2A.
    Zet hem eens op een auto-accu en kijk dan wat er gebeurd.

    GJ
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kon je vorig voeding ook al, min of meer.... 12,6V x 1A is 12,6W

    Nogmaals: je moet een 50W voeding hebben voor deze lader, of, zoals GJ ook al aangaf, sluit hem eens met de krokodillebekjes aan op een (uiteraard goede en volle) auto-accu.... Dan fietst hij zomaar naar de 4+ ampere toe.

    Ik heb jaren zo'n Imax ladertje gehad, en het zijn gewoon prima ladertjes.
     
  3. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    IMG_8486.JPG

    Gelukt!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi!
    En wat was nu het probleem of moesten de cellen gewoon een setje hebben?

    GJ
     
  5. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Ik denk toch de andere voeding die het vermogen niet kon leveren.
    Zeker ben ik daar echter niet van.
    Maar ik ben blij dat ik nu echt volle accu's tot mijn beschikking kan hebben.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laad nu maar gewoon vanaf je auto-accu, of vanaf een andere voeding...

    De meeste Laptop voedingen kunnen al meer dan het voedinkje wat je nu gebruikt... Ga je ook veel meer plezier van je lader hebben, want je bent niet meer twee dagen bezig om je accu vol te krijgen...
     
  7. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    De voeding die ik nu heb kan 2 amp laadvermogen aan.
    Goed genoeg voor mij.
    Gebalanceerd laden op 1,5 amp ging ook redelijk vlot.
    Nu ik weet dat de lader en de beide 5000Mah accupacks geen problemen geven ben ik gerust.
    Nogmaals bedankt voor de back up allemaal. :beer:
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vraag me alleen af waarom je met zo'n lage stroom wilt laden. Behoudens een extreem lange laadtijd brengt het je niets. Je moet ook nog de hele tijd het laadproces visueel bewaken. Zonder controle laden wordt sterk afgeraden. Met een 50 watt voeding kan je met ca. 4,5 ampere laden.
     
  9. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Snelladen gaat ten koste van de accu.
    Langzaam laden is altijd beter voor de levensduur van de pack's.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Kan me daar niets bij voorstellen. LiPo's slijten. Dat is zeker. Maar er zijn heel veel redenen voor die slijtage. Zelfs als je ze niet gebruikt slijten ze. Als je laadt met 1C, dus een 5000 mAh Lipo met 5000 mA ofwel 5 ampere is niet overdreven veel. De meeste moderne LiPo's mogen met 3 C worden geladen. Dat zou bij een 5000 mAh Lipo 15 ampere zijn. Kijk voor je met meer als 1C gaat laden, even naar de specificaties van je Lipo.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat verbaast me niks: er ging maar 900 mAh in terug....

    Maar er hóórt bij normaal gebruik ongeveer 4000 mAh in terug, dus dan duurt het zo'n beetje 3 uur.
    En neem het nu aan van de velen die het WEL weten: je kunt jouw accu's gerust met 5A laden, ZONDER gevolgen voor de levensduur.
    Die 1 of 1,5A die je nu gebruikt, daar schiet je niks mee op, je accu zal er werkelijk geen sikkepit langer om meegaan.
    Snelladen voor jouw accu, moet je toch écht al boven de 10A gaan zitten, wil je überhaupt merken dat de levensduur achteruit gaat.... Dat kan jouw lader niet eens (die kan max 5A aan, maar slechts tot 10V. Jouw accu is 12,6V, hij zal hooguit 4,4A halen)
     
  12. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp

    O.k.,LiPo's zijn voor mij een vrij nieuwe ervaring maar toen ik,lang geleden,met tapijtracers reed in clubverband werd dat mij altijd voorgehouden door mijn mede clubleden.
    Ook al laden zij ,en ik ook trouwens ,toen onze NiMH's snel tijdens wedstrijden.
    Maar aangezien ik nu geen wedstrijden meer ga rijden en mijn truggy puur voor de fun heb ga ik mijn accu's liever niet te zwaar belasten als dat niet nodig is.
     
  13. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    O.k,je was mij net voor met posten.
    Als mijn lader t trekt laad ik de volgende X gewoon op 5 amp.
    En op de vrachtwagen in frankrijk kan hij mooi op 1 van de 2 truck accu's laden.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is juist een eigenschap van LiPo's dat je ze (in verhouding tot NiCad accu's) snel kunt laden. LiPo's laden met minder dan 1C om zo de levensduur te vergroten zet geen zoden aan de dijk. Je zal de levensduur daar echt niet merkbaar mee verlengen. Door te ontladen met echt heel grote stromen (bij 5C kan je het al meten) zal de levensduur wel verminderen maar dan is die nog steeds lang genoeg om je accu een aantal jaren te kunnen gebruiken. Echt heel hoge stromen (meer dan 30C of zo) zal de levensduur goed merkbaar verminderen.

    Waar een LiPo veel meer van te lijden heeft is te ver ontladen en vooral lang wachten met het weer opladen. Ook volledig geladen wegleggen heeft nadelige gevolgen. De vroege Lipo's kon je al na één keer te ver ontladen haast weggooien. Ook een paar dagen volledig geladen wegleggen kon al fataal zijn. De huidige Lipo's hebben daar veel minder last van maar vooral te ver ontladen en niet op tijd laden is nog steeds heel slecht.

    Laad je Lipo's dus met een gerust hart met 1C of, als het volgens de fabriek met meer stroom kan, met meer dan 1C. Zorg er wel voor dat je de LiPo niet te ver ontlaad en laad een LiPo zo snel mogelijk weer op tot minimaal de bewaarspanning. Als je zeker weet dat je de accu die dag nog gaat gebruiken laad hem dan volledig op.
    Het kan wel verstandig zijn om een accu die net gebruikt is eerst even een korte tijd "tot rust" te laten komen en eventueel af te laten koelen. Een half uurtje is meestal wel voldoende. Pas op, laat hem er geen dag liggen!
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lipo's zijn ontworpen om met 0,1 tot 0,5 C geladen te worden.
    Modelbouwers zijn ongeduldig en zijn lipo's met 1C gaan laden.
    De fabrikanten kunnen dan geen 1000 of meer laadcycli garanderen.
    Sommige verkopers (dus de bedrijven die hun naam erop zetten) beweren zelfs dat hun lipo's met 5C geladen kunnen worden.
    Aangezien er geen ISO normen of gecertificeerde testen zijn kan iedereen op de lipo zetten wat hij wil.
    Dat ie beduidend korter meegaat door snelladen en hoge ontladingen maakt ze niks uit en de modelbouwer zal het niet merken.
    Zoals alles in modelbouw, garantie tot de deur, het is altijd een gebruikersfout als er iets geclaimd word.

    En wat betreft even laten rusten is (als je de accu voorgewarmd en hem met een normale belasting gebruikt hebt) helemaal niet nodig.
    Een goede lipo komt kouder uit het model dan dat ie erin gegaan is.
    En de chemie werkt beter als een lipo op bedrijfstemperatuur is (30-40 graden).

    GJ
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke oorzaak denk jij aan?
     
  17. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Ik weet niet wat ik er van denken moet.
    Te lage input voltage?
    Een software instelling die verkeerd staat?
    Eenmaal boven de nominale waardes van standaard 11.1V ging de balancer wel door tot 4.2V per cel.
    It keeps me in tha dark. :confused:
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Niks donker aan, als de spanning van je batterij te laag is dan herkent de lader het aantal cellen niet en stop.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De spanning van zijn batterij was niet te laag, de lader herkende 3S.
    En als de inputspanning te laag is komt de lader met een waarschuwing.
    Dus dat is het ook niet.
    Het meest logische zou zijn een softwarefout maar als er niets veranderd is dan kan dat bijna niet.
    Een heel enkele keer wil het zo zijn dat een cel gewoon niet mee wil doen.
    Dan helpt hardhandig doorduwen (dus zonder balanceren laden of op een andere chemie proberen te laden) wel eens.
    Ik vermoed dat dit het geval was.
    Vroeger, in de nicad tijd, heb ik cellen wel eens omgepoold als ze het niet lekker deden, dus laden tot ze min 0,5 volt waren.
    Vaak waren ze daarna beter dan ooit.
    Ik heb dat een paar jaar geleden toen ik op de de fabriek van Saft was gevraagd en ze kenden het fenomeen maar wisten niet waardoor dat kwam.

    GJ
     
    Coyote vindt dit leuk.
  20. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Van de desbetreffende accu was idd 1 cel op 2.55V gekomen waar de andere 2 op 2.95 waren blijven steken.
    Ik merkte aan de auto dat hij ineens veel langzamer reed.
    Ben gelijk gestopt en daarna aan de lader de hiervoor beschreven problemen tegengekomen.
    Dus heel goed mogelijk dat 1 cel de boosdoener was.
    Na fast charging die ene cel op een hogere waarde gebracht en voila.
     

Deel Deze Pagina