Wanneer is een uitlaat goed en kan je motor hem aan?

Hallo medeforumers,

Ik ben opzoek naar een nieuw motortje voor mijn auto en ook een uitlaat.

Ja, ik heb al gezocht op het forum, maar kon niks vinden (degene voor zijn die denken dat ik dat allemaal niet gedaan heb ;)).
Ps: Als er wel draadjes zijn dan zou ik die ook graag zien ;).

Nu vroeg ik me af na het kijken naar een aantal motoren en uitlaten; wanneer is een uitlaat 'goed'? Ik heb wel al de poorten gezien, maar ik weet ook niet wat deze moeten betekenen...:confused:.

Ik ben er wel al achter dat een motortje vaak sneller is als hij meer toeren draait, toch :rolleyes:?

Mijn andere vraag luid:
Wanneer weet ik of mijn motor mijn uitlaat aan kan (of andersom)?

Alvast bedankt,
Nard

Een motor "kan een uitlaat niet aan" (of andersom)
De uitlaat dient afgestemd te zijn op de karakteristiek van de motor, om zo het maximale rendement uit de motor te halen. Dit heeft met gewenste koppelkromme, toerental, in- en uitlaattiming, tot aan de gebruikte brandstof aan toe te maken.
Het beste wat je kunt doen is gewoon rondkijken naar wat voor uitlaten anderen op hetzelfde type motor monteren en hoe dit bevalt.

Een motor "kan een uitlaat niet aan" (of andersom)
De uitlaat dient afgestemd te zijn op de karakteristiek van de motor, om zo het maximale rendement uit de motor te halen. Dit heeft met gewenste koppelkromme, toerental, in- en uitlaattiming, tot aan de gebruikte brandstof aan toe te maken.
Het beste wat je kunt doen is gewoon rondkijken naar wat voor uitlaten anderen op hetzelfde type motor monteren en hoe dit bevalt.

Dankje voor je reactie, heb jij dan al een tip over een uitlaat voor een 3.5cc motor of is dit niet genoeg informatie?

Gr. Nard

Er zit ook veel verschil in de motoren onderling. De ene 3,5 cc motor is de andere niet;)
Is het een wedstrijdmotor? Of gewoon een recreatie motor?

Maar niet alleen de uitlaat doet een hoop, een goede uitlaat bocht is ook belangrijk.

M.v.g. Mark.

Nee, dat is niet genoeg info, merk en type hebben we nodig.
Dan kunnen we aan de hand van de ervaringen van andere met dat type motor, een uitlaad aanbevelen.
Wel kun je er in 9 van de 10 gevallen ervan uitgaan dat een uitlaad geadviseerd door de fabrikant van de motor, ook de beste keuze is.
Er zijn een paar uitlaten die het goed doen op verschillende offroad motoren o.a de Mielke efra 2041, TT/AE efra 2035.

Ik mis ook de info als die on of offroad wordt gebruikt en als het onroad is hoe dan de motor geplaatst is.

In veel gevallen doen de Novarossi 9901 en de 2052 het ook heel goed.

Dat meer toeren sneller is is natuurlijk de vraag want als je een setup gaat maken puur alleen voor toeren zal je bij het optrekken het nodige moeten inleveren en dat wil je ook niet....

:confused:Dank heren, en ja roelof je hebt gelijk over die toeren, maar ik bedoelde dat hij meestal sneller zal zijn als je het niet gaat overdrijven.

Het gaat in dit geval over mijn kyosho mp 7.5 en nu zit de stock motor erin, maar ik wil er iets beters in gaan leggen en hierbij ook een uitlaat.

IK denk dat als ik nu een motor zou kopen dat ik de uitlaat zou gebruiken die de fabrikant ook voor schrijft. Zoals paultje zegt.

Maar het is dus gewoon kijken wat de fabrikant aan beveelt en die gebruiken, ik bedoel word een beetje 'saai' zo ;) als je begrijpt wat ik bedoel, ook andere uitlaatje moeten toch ook goed zijn?

Mark, wat doet de uitlaat bocht dan precies :confused:?

gr. Nard

Ik weet niet hoe het met offroad zit, maar in de onroad scene hebben we eigenlijk 3 soorten bochten, korte, middel en lange bochten. Dit beïnvloed de prestaties van de motor.

De korte bocht zorgt voor topsnelheid, maar je levert in op trekkracht. De lange bocht zorgt voor meer trekkracht, maar je verliest topsnelheid.
De middel compenseert beide een beetje.

M.v.g. Mark

Dat geldt voor ieder getuned uitlaatsysteem. Het punt is dus dat je je uitlaat afstemt op je motor en je eigen wensen (voor zover mogelijk) Een kortere uitlaat zal in resonantie komen bij een hoger toerental. Een langere pijp doet dat al eerder.

@Nitromaniac: een goede resonantieuitlaat is een heel specifiek vormgegeven onderdeel van je auto en dus niet een stukje "bling bling" Hij zal alleen werken als hij een bepaalde vorm en lengte heeft. Zelfs het gekozen materiaal en de kleur zijn -hoewel veel minder- van invloed op de prestaties van de pijp. Dat je, mits je de perfecte pijp voor je motor wilt, weinig keus hebt klopt dus ook.

Allemaal hartelijk bedankt en ik ben verder geholpen, ik hoop dat andere mensen hier ook mee geholpen zijn of mee geholpen gaan worden in de toekomst.

Gr. Nard

Ik weet niet waar of welke ondergrond je rijdt, als je ergens op een open terrein rijdt is het misschien eens leuk om een offroadbaan te bezoeken. Dit geeft veelal weer een nieuwe uitdaging, het is is zeker meer uitdaging dan er zomaar weer een sneller blokje te monteren want ook daar zal je na enige tijd op uitgekeken zijn.

In de buurt van Veldhoven liggen toch wel een paar offroad banen, Helmond, Oss, en Mol (Belgie) Deze 3 banen liggen allen in bereik van een half uur tot 3kwartier rijden. Deze clubs heten je als nieuwkomer allen van harte welkom.

@hpiracingfreak dit geldt natuurlijk ook voor jouw:p

Laatst bewerkt:
Ik woon 2 min fietsen van de plus :D.
Waar rijd je dan, in de buurt van eindhoven airport?

Voor de rest doen we wel met PB ;).

Gr. Nard

Ik woon 2 min fietsen van de plus :D.
Waar rijd je dan, in de buurt van eindhoven airport?

Voor de rest doen we wel met PB ;).

Gr. Nard

de dom,daar waren ze een rotonde aan het bouwen,toen het daar nog overhoop lag (zand en modder) had ik daar gereden...

en de plus is ook ongeveer 2 minuten fietsen van ons vandaan,ik woon in t heike....

oke vanaf nu dan PB!!

Back