Wanneer is je ontvangeraccu leeg?

Maar als je lekker met je knuppels gaat roeren, en het paneel gaat naar rood dan is ie toch bijna/heleaam leeg? En als ie op groen blijft dan weet je toch dat ie vol is?

Zo zit dat systeem blijkbaar niet helemaal in elkaar :roll:

Als ik ga roeren met een net opgeladen akku heeft ie dit verschijnsel ook :?
Dan zou het betekenen dat de akku dus leeg is...................

Ik heb gemerkt dat dit dus niet het geval is en dat ik dus ook gewoon veilig kan gaan vliegen (wat ik ook zou hebben gedaan zonder zo`n led meter).
Daarom hou ik aan dat als de led indicator in het geel staat met onbelaste akku ik niet meer vlieg (zal een gaan meten wat het voltage dan is).

Feit blijft dat het leuke dingetjes zijn maar neit zaligmaken.

Als je weet dat je akku vol is en dat ie verder okee is dan vlieg je zo een hele dag weg, daar heb je zo`n metertje eigenlijk niet voor nodig.

Yep, groen is goed, en rood is niet goed.
Daar tussenin weet je dus niet.
Het is en blijft een indicatie op dat moment en geeft geen garantie voor de toekomst :wink:
Zo af en toe ontlaad ik mijn accu na een vliegdag, op de ontlader kan ik dan zien hoeveel er nog in het pack zat.
Ik ga na 5 vluchtjes bijladen (helikopter)
Met een Calmato vlieg ik rustig 8 tankjes voordat ik aan de accu ga denken.

Wel laad ik alles op voor de vliegdag.

Wel laad ik alles op voor de vliegdag.
Ik denk dat dit gewoon het belangrijkste is voor een veilige vliegdag :-)

Alles hier is natuurlijk ook relatief en moet je in het juiste perspectief zien.

Je moet niet een 500mAh pakket in een grote kist zetten en dan er achter komen dat je niet de hele dag kan vliegen en zeggen "maar Berto zei...." (om mezelf even in te dekken ;-) ).

op dat paneeltje zie je volgens mij alleen de spanning van de accu en dan bedoel ik de hoofd accu en niet de spanning van de ontvanger accu.
al kan je de datalogger ook aan de ontvanger accu hangen.

als het goed is krijg ik de logger en het scherm en wat censors van daag binnen en kan ik wat gaan testen.

Ok, met een volle NiMH 2500mAh kan ik met het vliegtuig lekker lang rondvlieen.

Maar met een raptor50 met digitale servo's?
Heb begrepen dat ie na 2 vluchten leeg is (3D vliegen), een 3e vlucht zou wel kunnen maar zou er om hangen. En daar houd ik niet van.

Beste mensen dit is een steeds terug komende vraag en steeds moet ik (helaas) hetzelfde antwoord geven. De spanning die een NiCad of een NiMH accu afgeeft zegt maar heel erg weinig over de laadtoestand van die accu. De belangrijkste reden is dat de spanning gedurende het ontladen maar een heel klein beetje zakt. Daar komt nog eens bij dat dit voor geen twee accu's eender is.

Stel dat je een 6 cellen accu hebt. De nominale spanning is 7,2V. Als de accu helemaal vol is zal de spanning tot zelfs 8,1V opgelopen zijn. Die spanning stort binnen heel korte tijd in elkaar tot ongeveer 7,6V. Daarna zal de spanning langzamer gaan zakken tot hij net even boven de 7,2V is gekomen, dan gaat hij nog langzamer zakken. Op dat moment heb je echter nog geen 10% van de capaciteit gebruikt!
Gedurende het verder ontladen zal de spanning langzaam verder zakken en als hij ongeveer 7,2V is zal de accu nog om en nabij de 30% van de capaciteit hebben. Helaas zal de spanning nu sneller gaan zakken en als de spanning ongeveer 7V is geworden is de accu leeg! Zo zie je dat het verschil tussen 90% van de capaciteid en 30% van de capaciteit niet meer dan ongeveer 0,1V is. Het verschil tussen 30% en 0% is 0,2V.

Ik schreef al over het bijkomend probleem, die verschillen zijn voor geen twee accu's gelijk. De ene accu zal een verschil van 0,12V hebben en een andere 0,095V. Grotere verschillen zijn ook mogelijk. Als je dus een mooi metertje hebt gemaakt dan zal het in op de ene accu te weinig en de andere te veel aangeven dus is het onbruikbaar. ALLEEN als je vooraf zo precies mogelijk bepaald hoe het spanningsverloop van jou accu is zou je een meetapparaatje kunnen maken welke dat verloop in de gaten houdt. Dan kan je dus meten dat de spanning tot 7,2134V is gedaald en dat dit betekend dat de accu voor nog 66% vol is. Dit zijn natuurlijk voorbeeld waardes die ik zo even uit m'n duim zuig. De echte meetwaardes zullen per accu weer anders zijn.
Het laatste ding wat hier een zeer belangrijke rol mee speelt is de ontlaatstroom. Hoe hoger de ontlaadstroom hoe steiler de ontlaadgrafiek en hoe verder de spanning zakt! Als je de accu met 100mA belast en je meet 7,15V dan zou je er vanuit kunnen gaan dat de accu nog 25% van de capaciteit bevat. Wanneer je echter met 10A gaat ontladen dan zal de spanning veel verder dalen. Je metertje zou dan aangeven dat de accu al helemaal leeg is terwijl de motor nog stevig door draait. Dus helaas nog een reden waardoor dit metertje weinig zinvol is.
Het meest zinvolle apparaat is inderdaat een meter die een stroom en tijd meting doet. Zo meet hij bijvoorbeeld dat er gedurende 1 minuut 2A uit de accu is getrokken. De meter kan dan berekenen dat dit overeen komt met 33,3mAh. Als die meter dat steeds netjes bijhoudt en opslaat dan kan je na een vlucht zien hoeveel van de accu capaciteit is verbruikt. Je kan dan redelijk bepalen hoelang de volgende vlucht maximaal mag duren zonder dat je de accu te ver leeg trekt. Het is nog steeds een ongeveer meting of te wel een indicatie maar het is veel beter dan de spanning van de accu meten en daar conclusies uit trekken. Dat laatste zal absoluut een keer tot brokken leiden.
Dat wil nog niet zeggen dat die LED voltmetertjes en dergelijke 100% waardeloos zijn. Ze kunnen een hulpmiddeltje zijn maar je moet er nooit zodanig op vertrouwen dat nog een vlucht gaat maken terwijl je eigenlijk "voelt" dat het misschien beter is om het niet te doen. Wat zo'n LEDje dan aangeeft mag niet de reden zijn om dan toch je model de lucht in, het water op of de weg op te sturen. Het zou dan wel eens de laatste keer voor dat model kunnen zijn.

Zoals Berto schrijft dat hij met z'n accu's omgaat is eigenlijk de beste manier. Het steeds opladen van de accu zal de levensduur van de accu maar relatief weing verkorten. Mits je natuurlijk niet vreselijk snel gaat laden. Als je NiCad met maximaal 1,5C of misschien 2C en NiMH met maximaal 1C laad dan zal het met het verkorten van de levensduur door het laden nog wel meevallen. Het zal dan misschien van 1000x laden naar 800 of zo zakken. Laad je met maximaal 0,5C dan is het verschil nog kleiner en zullen andere invloeden veel belangrijker zijn.
Het is een blijft een gevoel wat je moet "kweken". Als je een stevige accu gebruikt en je onderhoud hem goed dan kan je daar vele jaren plezier van hebben. De kans op brokken door een kapotte of lege accu blijft dan ook heel klein.

O ja, da's waar. Er is nog een heel belangrijk punt waar hier niet aan gedacht wordt.
De meeste van die LED metertjes worden op een vrij kanaal van de ontvanger aangesloten. Dat is op zich een prima manier maar dan is er nog een "vervelende speler in het veld". Dat is de weerstand van de accu kabeltjes en de aan/uit schakelaar. Als je even lekker met je knuppels gaat roeren dan zal er een behoorlijke stroom uit de accu getrokken worden. Die stroom gaat ook door alle draden en de schakelaar, daar zal dan een (klein) spanningsverlies over ontstaan. Aangezien we hier met hele kleine spannings verschillen werken zullen die LED meterjes dan makkelijk in het rode gebied kunnen komen. Het verschil hoeft maar 0,2V te zijn! Dus ook daardoor zal de meting weer een stukje minder nauwkeurig worden en krijg je toch een verkeerde indruk van de accu conditie. Helaas, helaas weet je ook hier niet hoeveel die invloed is dus hoe groot die fout is.

Onzekerheid, alles is onzekerheid! Daar ben ik zeker van (of toch niet?).

Is in geval van dat de ledjes naar rood gaan als je aan de knuppels trekt, de accu niet wat aan de lichte kant?
Om dit te ondervangen zou je in ieder geval een accucel kunnen nemen (waar mogelijk) die een hogere stroom kan geven. Of 0,25 mm2 i.p.v 0,14 mm2 dikke servo / schakelkabels nemen.
Of zit ik hiermee fout??

Alles met alles gerekend, denk ik dat een klein lcd schermpje die de afgenomen mA weergeeft het veiligste is.

Taco.

Ik denk dat een led-paneeltje van € 5 de goedkoopste indicatie is dat je accu nog voldoende spanning geeft om nog te vliegen. (Steeds in belaste toestand.)
Als hij bij belasting het vier ledjes niet meer verlicht dan is dat voor mij de grens, ledje no. 4 van de zeven brand dan nog net. Een te lichte accu geeft ook al snel een beeld van verlaagde spanning bij belasting. Gemiddeld trekken vier servo's ongeveer 250 mAh. Met belasting bedoelen we alle sticks tegelijk maximaal bewegen.
Kortom deze indicatie is maar een "indicatie" en het is niet 100% maar..... het geeft enigzins een beeld van je accu.
En ik denk maar zo, beter een beetje indicatie dan helemaal blindvaren op je ontvangeraccu.

Eigenlijk wil je helemaal niet hoeven vertrouwen op zo'n led-paneeltje. Die paneeltjes zijn bedoelt als controle om die ene keer op te vangen als bv. er net een cel is overleden, niet om structureel je accu's op te controleren.

Met de capaciteiten van accus die er tegenwoordig beschikbaar zijn, is dat ook helemaal niet nodig.

Gewoon een accu nemen die vol is, een paar keer (2~3 vluchten) gaan vliegen en dan weer laden met een lader die weergeeft hoeveel hij geladen heeft. Je hebt dan een redelijke indicatie van hoeveel capaciteit je per vlucht gebruikt.

Over het algemeen hoef je je hierover geen zorgen te maken. Je krijgt in de winkel al snel een 2000, 2400, 2500, enz mAh pakketje mee als je vraagt om een ontvangeraccu. In een 'normaal' toestelletje, zoals een Calmato bijvoorbeeld, krijg je dat in 1 dag niet leeg.

knikvleugeltje zei:
Is in geval van dat de ledjes naar rood gaan als je aan de knuppels trekt, de accu niet wat aan de lichte kant?
Om dit te ondervangen zou je in ieder geval een accucel kunnen nemen (waar mogelijk) die een hogere stroom kan geven. Of 0,25 mm2 i.p.v 0,14 mm2 dikke servo / schakelkabels nemen.
Of zit ik hiermee fout??

Alles met alles gerekend, denk ik dat een klein lcd schermpje die de afgenomen mA weergeeft het veiligste is.

Taco.
Natuurlijk kan je de invloed van de kabels en de schakelaar verkleinen door dikkere draden en een betere schakelaar te gebruiken. Het inzakken van de spanning door het flink bewegen van de sticks zal dan minder worden. Zo'n klein metertje dat aangeeft hoeveel er al door de besturing uit de accu is getrokken geeft inderdaad de beste weergave van de situatie. Toch moet je ook hier een veiligheids marge inbouwen. Er zijn heel veel factoren die een al dan niet grote rol spelen bij hoeveel energie in de accu ook echt bruikbaar is. Als ik een 2000mAh accu heb zou ik niet meer gaan vliegen als er zo ongeveer 1500mAh uit getrokken is. Je weet maar nooit.

arnold remkes zei:
Kortom deze indicatie is maar een "indicatie" en het is niet 100% maar..... het geeft enigzins een beeld van je accu.
En ik denk maar zo, beter een beetje indicatie dan helemaal blindvaren op je ontvangeraccu.
Precies, die metertjes zijn een hulpmiddeltje die niet meer dan een indicatie geven. Als je ze als zodanig gebruikt dan is er niets mis mee.
Toch moet je ook niet blindvaren op die indicatortjes, dan zal het ook fout gaan.

Meten is weten zegt een oud Nederlands gezegde.

Gelukkig gaat de capacitiet van de accu's steeds verder omhoog. Dus we hoeven ons steeds minder zorgen te maken om de accu als wij een middagje gaan vliegen.
Met het kletsen en koffiedrinken erbij gerekend kom je met bijv. een 2700mAh in een gemiddelde kist zonder al teveel toeters en bellen al aardig een middagje rond.
Meestal hebben wij twee kisten mee naar het veld en je kunt maar met een kist tegelijk vliegen.

Even ter indicatie, op vliegkamp vorig jaar heb ik een dag van 's ochtends tien tot 's avonds 11 gevlogen, en zeer intensief. Dit alles met een four-star 40 met standaard servo's. Die lader gaf de volgende ochtend aan dat er 650 mAh in geduwd was. Ik bedoel maar. Het was een 1500 pakket....

Stefan

hoe ik het altijd doe weliswaar met mijn autos dan is

ik ga rijden. na een paar races gooi ik hem weer aan de lader en ontlaad ik hem eerst dan zie ik hoeveel er nog in zat.

ik hou altijd 30-50% in reserve.

accus van tegenwoordig verliezen veel minder capaciteit en kunnen ook zonder problemen half opgeladen worden.

levensduur zal wat minder worden maar zo vermijd ik alle risico's een auto van 2kg met 70km per uur er vandoor is geen pretje.

ik zal nooit op de grens rijden met mijn ontvanger accu.

Mijn failsafe grijpt in bij een dreigende te lage spanning.

Helaas heb je daar als vlieger/vaarder weinig aan, maar als auto rijder, durf ik dus "gerust" een gokje te wagen...

Back