wanneer is mijn NiCd accu vol?

• Topicstarter Topicstarter Sven van Hattem
  • Startdatum Startdatum
S

Sven van Hattem

Guest
hey mensen ik zit met een vraag. Als ik mijn accu's oplaad ( 2 van 6 cellen en 1 van 5 cellen) dan weet ik nooit waneer ze vol zitten, want ze zijn ook nooit helemaal leeg na gebruik. Hoe zou ik kunnen meten wanneer ze vol zitten met een potmeter of kan dat niet?

groet Sven

1. een lader kopen met deltapeak herkenning
2. gedurende 14uur laden met 1/10 van de capaciteit van de accu.
(zijn je cellen 2700mAh dan laad je dus met 270mA)

en nee...geen potmeter ;)

mvg, Z

Een potmeter (voluit potentiometer) is niet iets wat een extern iets meet. Het is, kort door de bocht gezegd, een regelbare weerstand, een electronisch componentje dus.

Als je een NiCD laadt en je zou een grafiek maken van de spanning, zou er in die grafiek een plotselinge afname. Dit noemt men de deltapiek. De meer uitgebreidere laders herkennen deze piek en slaan vervolgens af.

Er wordt gebruik gemaakt van het volgende effect: als een accu met een constante stroom opgeladen wordt dan krijgt deze een steeds hogere spanning. Wanneer de accu vol is, bereikt deze spanning echter haar maximale waarde en neemt bij aanhoudende stroomtoevoer juist weer lichtjes af. Deze spanningsterugval (deltapiek) wordt door de laadelektronica herkend, en de oplader stopt.

Batterijlader - Wikipedia

Je bent nieuw hier, ik weet niet welke tak van sport je doet, hoeveel je dat doet, of gaat doen, enzovoort, maar als je van plan bent serieus met de modelhobby bezig te gaan, raadt ik je sterk aan eenmalig te investeren in een wat uitgebreidere lader. Deze vind je meestal wel voor tussen de 50 en 100 euro. Daar zul je de rest van je hobby plezier aan hebben.

Tot de tijd dat je een goede lader hebt:
NiCad cellen kun je beter helemaal ontladen voordat je ze weer gaat laden. Dit kan bijv. in je model. Dat heeft te maken met het geheugen effect bij NiCad cellen.

Dan weet je ook dat je ze vanaf nul laad en kun je uitrekenen wanneer ze vol zijn:
een accu van 1000mAh laden met 100mA (moet ergens op je lader staan of instelbaar zijn) duurt: 1000 / 100 = 10 uur

De beste adviezen heb je meteen in de eerste reactie van Z900. Maar je kunt wel iets meten aan de accu, namelijk de warmte. Een accu die vol is word warm wanneer er doorgeladen word. Als je stopt bij 40 graden zit je redelijk goed.

@Sven, Hellaas geef je wat weinig info, bv wat voor cell afmeting, gebruikte lader, snelladen, enz.

Hieronder een methode die werkt met snelladen 1C en hoger (laden met weinig stroom, geen ervaring) zowel voor NiCd als NiMh Sub-C cellen.

Met een goede spanningmeter kan je ook een heel end weg komen, deze moet liefst 3 digits achter de komma aanwijzen, 2 kan ook maar dan moet je nog iets beter opletten.

Een volgeladen 1,2 Volt cell geeft ongeveer een spanning van 1,5Volt per Cell tijdens het laden aan, dus wanneer je hierbij in de buurt kom dan wordt het opletten geblazen, vaak worden de cellen dan snel warmer. Voor een 6 cellenpack begint het interessant te worden rond de 9,00(0) Volt. Wanneer je de spanning gaat monitoren dan zal je zien dat hij wat sneller op gaat lopen om daarna te stabiliseren of zelf terug lopen, dit is het punt dat je de lader moet stoppen. Stel de spanning blijft geruime tijd hangen bij 9,12(0)Volt, (in principe hier al stoppen) en hij zakt dan naar 9,11(0) direct stoppen met laden.

Ondanks ik een goede lader heb met een delta peak afslag, en een temp.beveiling, hang ik in de wintermaanden wanneer de buitentemperatuur onder de 5 graden komt, er toch ter controle een spanningmeter parallel, vanwege het feit dat dan zelfs een goede lader “verminderd nauwkeurig” wordt, en de temp.beveiliging niet echt meer werkt (cellen aan de buitenkant +/- 15 graden max).

Gemakkelijker is natuurlijk een goede lader kopen die alles voor jou regelt, en die is waarschijnlijk goedkoper is dan een goede spanningmeter.

Back