Wanneer moet je Lipo's 'laden' met het storage programma?

Hallo allemaal,
het is mij duidelijk dat als je een lipo niet gebruikt je deze weg moet leggen met een cel spanning van ongeveer 3,8 volt, oftewel het storage programma van de lader gebruiken.
Maar hoelang 'wegleggen' wordt hier nu eigenlijk bedoeld? Een paar dagen? Weken? Misschien Maanden??
Wat ik nu doe is na iedere vlucht de lipo's weer laden met het storage programma en bijvoorbeeld 2 tot 6 dagen later, voor gebruik de lipo weer helemaal vol laden... Is dit zo de bedoeling of kan ik ze ook gerust gelijk opladen en een paar dagen geheel geladen laten liggen?* Of misschien juist eerst leeg laten liggen en zo kort mogelijk vóór het vliegen opladen?* Ben benieuwd hoe jullie dit doen, ik wil mijn lipos graag zo goed mogelijk behandelen maar als dat storage* programma niet iedere keer nodig is sla ik dat graag over!

Of hier een eenduidig antwoord op te geven is, weet ik niet. Maar voor mij gaat gemak boven de levensduurverlenging van de Li-Po. In het vliegseizoen laadt ik de Li-Po's altijd daags na gebruik tot 100%. Dan zijn ze klaar voor de volgende vliegdag, hoewel dat wel eens een of twee weken kan duren.
In het winterseizoen, dan weet ik zeker dat ik niet veel vlieg. Kou en vliegen zijn voor mij geen combinatie, dan leg ik de Li-Po met ca. 80 % lading weg.

Mijn Hyperion lader geeft met storage aan dat ze op 60% geladen zijn .
Ook hoorde ik iemand zeggen dat je ze ook op 20% moet bewaren voor langere termijn .
Ben benieuwd of er een "expert" hier de beste oplossing voor weet .

A.

Ik heb ook eens iemand horen zeggen dat je lipo`s af en toe helemaal leeg moet trekken voor een betere levensduur.

Waarom zou je afwijken van hetgeen wat je lader doet ?

Tijdens het vliegseizoen laad ik ook steeds tot 100%. Nooit storage mode en zeker nooit leeg wegleggen.
Voor de winteropslag leg ik de meeste lipo's weg na storage mode gebruikt te hebben. Op enkele na die ik hou om dadelijk mee aan de slag te kunnen bij een vrij en mooi moment.
Tot op heden merk ik geen verschil in levensduur lipo's. Al heb ik nog maar 1,5 jaar ervaring.

De lipo's die al bij me stuk gingen was door te ver leeg vliegen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Om te beginnen is er geen "tijd" op te geven waarna je de accu's op een lagere spanning moet bewaren. Zoals diverse voorgangers al hebben geschreven doen zij het tijdens het vliegseizoen nooit. Wel, als je zo ongeveer dagelijks vliegt is daar helemaal niets mis mee en kan je het prima zo doen.
Zelf vlieg ik niet dagelijks en weet soms niet wanneer ik de volgende keer zal vliegen. Daarom laad ik mijn accu's aan het einde van een vliegdag altijd tot de opslagspanning. Dat is geen extra moeite en als ik dan eens een paar weken niet vlieg hoef ik me nergens zorgen over te maken.
Maar als je zeker weet dat je bijvoorbeeld twee weken niet zal vliegen dan zou ik de accu's tot de bewaarspanning laden. Het enige nadeel, als je het zo wilt noemen, is dat je voordat je gaat vliegen de accu's eerst helemaal moet laden. Voor mij is dat geen onoverkomelijk iets.
Ga je de accu's echt lang niet gebruiken dan moet je ze zeker laden tot de bewaarspanning. Doe je dat niet dan bestaat er een gerede kans dat de accu's een kortere levensduur zullen hebben.

In het bovenstaande schrijf ik steeds "bewaarspanning" en niet over laden tot 60% of 80% of wat dan ook. Dat komt omdat het niet belangrijk is hoeveel er in de accu is geladen. De spanning is belangrijk! Afhankelijk van de fabrikant zal die spanning ergens tussen de 3,4V en 3,8V zijn. Welke spanning het nu echt moet zijn weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat ik het bij diverse laders heb gecontroleerd en de spanning bleek steeds ergens tussen de 3,4V en 3,8V te zijn.
Op zich is dat ook logies want de spanning een zeer slechte indicator van de laadtoestand, dat hoor je eigenlijk te weten. Als je 3,8V meet kan dat overeenkomen met 80%. Bij een ander merk zou dat best 3,7V kunnen zijn. ;)

Gebruik dus gewoon de instellingen van de lader en maak je totaal niet druk over de ladingstoestand. Zolang de spanning ergens tussen de 3,4 en 3,8V is zit je goed en kan je de accu behoorlijk lang wegleggen.
O ja, je moet een LiPo nooit leeg wegleggen. Als je dat doet kan je er zeker van zijn dat hij na een paar weken, soms zelfs al na een week, naar de maan is. Als de accu echt helemaal leeg is moet je de accu zelfs zo snel mogelijk weer laden. Dan kan een uur al fataal zijn!
Bewaren bij een lage temperatuur? Dat kan je doen maar dat is bij een LiPo niet echt vreselijk zinvol. Natuurlijk zal de veroudering ietsje langzamer gaan maar of dat echt merkbaar zal zijn is de vraag. Wil je het toch doen zorg er dan voor dat de accu goed droog is en blijft. Vooral bij het afkoelen en bij het weer opwarmen kan er condens ontstaan. Dat vocht moet weggehouden worden van de accu! Je hoeft niet zo erg bang te zijn voor kortsluiting maar wel voor corrosie!
De accu moet je nooit laten bevriezen. Veruit de meeste accu's vinden bevriezen zeer vervelend en ze zullen er heel makkelijk van defect raken.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: bmw
Alles wat ik weet over lipo's heb ik hier vandaan; ALLES OVER LIPO ACCU'S, LADEN EN GEBRUIK

Zelf leg ik ze altijd vol weg. Mijn idee is dat vol weg leggen misschien niet het beste is maar als de spanning in een cel te laag wordt is de accu dood...

De fabrikant heeft een gebruiksrichtlijn bij mijn laatste setje lipos geleverd, hierop staat:

* niet langer dan 24 h op volle lading opslaan

* bij langdurige opslag tot ~3.8V per cel laden en dan wegleggen, 3-maandelijks controleren of de cellen niet onder de ~3.5V per cel vallen.

Dat komt aardig overeen met de website die je linkt. Wel maf dat ze aanraden lipos op te slaan met een volle lading om schade door te diep ontladen te vermijden, zo veel werk is het nu ook niet om eens in de paar weken even bij je LiPOs te kijken.

Een linkje van onze Amerikaanse vrienden:
RC Groups - View Single Post - Hyperion's new G3 series LiPolys

With 7 years of Lipo customer support experience, it is my opinion that "more than a few hours" should be avoided if possible. That does not mean that if you regularly let them sit for a day or two fully charged that it will have drastic negative consequences. There may, or may not, be a measurable reduction in lifecycles. It is simply "best practice" to keep them at STORE voltage whenever you can.

If you do want to keep them charged for a few days at a time, you can reduce the risk by keeping the packs cool (say 10~20 deg. celcius), or at the very least keep them out of the garage in the middle of summer. (that is true no matter what voltage they are sitting at, btw).

David

PS: As an aside, we have recently completed some long-term (14 months) Lipo torture testing (various brands, inc. G3), for range of temperatures, STORE voltage, etc... We were rather astonished to find how badly storage above 25C affects all Lipo lifespan, and in particular when temps are sustained above 30C (which is why laptop lipo fail so fast. Hot environment, and almost always at 100% charge). The issue is more serious the lower the Ri of the battery (higher C)

As a result, Hyperion HK Ltd. has been keeping their AC on at 20 deg Celcius 24/7 as of several months ago (HK Spring), and all of our distributors have been directed to do the same during warm/hot months. Air Craft World has already been doing so, after making a "lipo room" so we can cool only the batts. Also, HPHK has got a chart showing peak and average temps for container ships to all our distributor locations, and we will not allow sea shipment during any period which is likely to exceed 25C peak temp during transit.

We have also instituted a "just in time" production system at our factory, to reduce inventories and "shelf time" for G3, thus reducing any storage impact. Lipo cells will "change their character" over the first 8 weeks in particular, so we do 4 weeks of charge/settle/test at the factory before we receive them at our warehouse, and ideally they stay at our warehouse for an average of an addtional 4 weeks. Then we test all the cells before shipping to distributors, and they test before sending to the customer. As a result, we can cull 98%+ of the cells that are likely to fail.

All this costs money, which we are happy to pay to insure you get the best possible product.

In het kort: Storage voltage gebruiken waar mogelijk, onder 25 Celsius opslaan.

Naar wat ik al gehoord en gelezen heb is inderdaad in theorie het beste om langdurig op te slaan in storage mode. Maar in praktijk overleven de meeste lipo's bij die vol weggelegd worden. Net omdat velen vergeten de lipo's om de x-aantal tijd te contoleren en bij te laden.
Vol wegleggen laat de lipo's dan weer sneller verouderen. Iedereen zal dit voor zichzelf moeten uitmaken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fabrikanten bewaren de lipo's bij zo'n 3,8 V per cel.
Ze kunnen dan jaren bewaard worden omdat de zelfontlading bij een lipo minimaal is.

Vol wegleggen is funest, de lipo wordt snel bol en rijp voor de vuilcontainer.
Ook lipo's leeg (onder de 3V per cel) wegleggen geeft hetzelfde effect.

Praten over 60% of 80% is onzin.
Je moet praten over spanningen per cel, de meeste goede laders hebben een storagemode die de cel op zo'n 3,8V per cel brengt.

GJ

Ik sluit me aan bij Ernst, na het vliegen altijd op storage of ik moet zeker zijn dat ik binnen 3 dagen weer ga vliegen.
De lipo's waarmee ik vlieg zijn een aanzienlijke prijs maar ik kan me voorstellen wanneer dit niet zo is je iets minder consequent bent.

Back