"Want the same power as a actro 32-3 at around half the price?"

ron van sommeren

Forum veteraan
Inmiddels 100 stuks gemaakt:
Want the same power as a actro 32-3 at around half the price? - RC Groups

a2129723-225-DSCF1121_tn.jpg
a1994708-48-Proto%20Heli%20Motor.jpg

De scorpion 4035 zou zelfs nog meer power hebben
dan de Actro, en volgens mij voor nog minder dan
de helft van de prijs.

Wel "toevallig" dat deze fabrikant exact
dezelfde productnummers gebruikt (4025, 4035 etc)

Bas

Bij beide producenten zijn de productnummers blijkbaar afgeleid van de maten van de stator, diameter_lengte, dus als ze allebei hetzelfde formaat hebben, krijg je in beide gevallen eenzelfde code.
Bovendien gebruikt Scorpion geen 'golf' wikkeling (wikkeling over meerdere statortanden), deze motor (beestje heeft nog geen naam) en Actro motoren (niet alle) hebben dat wel. Dus geen zorgen Bas, ze zijn absoluut niet identiek.

Actro was de eerste buitenloper fabrikant, al voor 2000, minstens.

actroSchnittmodell.gif

Laatst bewerkt:
Wat die lui uit deze motor halen is nog niet echt schokkend, 3000Watt.
Onze belgische vriend Jurrien haalt uit een Actro nog 3000-3500 Watt, dus het is nog geen schokkend nieuws maar het ziet er wel mooi uit!

Als je nou echt iets moois wilt neem je gewoon de Kontronik Pyro, 3000 Watt continue bij 375 gram! Dat is tenminste een motor die iets extra's brengt een zeer laag gewicht.

En anders neem je de 4035-560 zoals Bas al zegt, waar voor je geld en al redelijk beproeft.

Groeten,

Michiel.

Greetz,

Michiel.

scorpion

Hallo
De Scorpion 4035-560 heeft enorm veel vermogen, meer als de Actro 32-3 Max.
mijn Spin 99 esc kan hem niet aan en wordt te warm, gaat nu nog net , maar in de zomer zal dit niet gaan.
met de Actro geen esc probleem hoogtens 70 gr in de zomer
het toerental van de Scorpion is veel constanter.
de 4035-500kv is daarentegen. minder sterk dan de Actro, maar zeer zuinig in gebruik. ik heb de reductie nu op 7,82 en draai dan 2020 rpm.
een probleem bij de Scorpion is dat de as geen vlakke kant heeft, deze moet je er zelf aanslijpen of frezen.
ik dacht dat dit alleen bij mijn prototypes was.
gr Cees

Ik probeer dit beestje ook te temmen, in combinatie met een powerjazz :
Scorpion 4035-560

11504902fef60973a.jpg

11504902fef639938.jpg

11504902fef66c9e4.jpg

11504902ff1c1e782.jpg

11504902ff1c4e915.jpg

11504902ff1c8312e.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ralph Okon (Motoren bauen) is druk bezig Scorpions aan hun limiet te krijgen, ik verwacht nog leuke dingen. Georges van Gansen en Lucien Miller zijn goed benaderbaar. En als het goed is eind dit jaar, begin volgend jaar 50 en 60mm motoren (en kits!). Zelf wikkelen zorgt altijd voor een nog betere motor :)

En www.neumotors.com werkt aan een buitenloper met 24statorpolen, ben zeer benieuwd.

Laatst bewerkt:
scorpion

@cees,

reductie op 7,82 en 2020rpm?
Op hoeveel cellen vlieg je dan?
Als variovlieger heb ik nu ook een 4035-560 besteld om een skyfox "e" te maken.
Wil op 10s gaan vliegen en wat ik er over heb kunnen vinden kom ik op een reductie van 1:11,3 uit.
groet Hans

Hoi Hans,
ik vlieg met 10 cellen en dit was de 500 kv
met jouw set up haal je 560 x33Volt ;11,3=1635 x0,9 =1471 rpm
met SLSZX cellen haal je een hoger toerental 560x37 ;11,3x 0,9 =1650 rpm
dus als je nog een hoger toerental wilt zal je een andere reductie moeten nemen.
de sls cellen hebben het hoogste voltage , hogere zijn er niet
gr Cees

Zit de Skyfox niet aan een maximaal rotortoerental van 1600 omwentelingen per minuut? Ikzelf heb onlangs een zeer oude, maar ongebouwde (dus nieuwe) Vario Silence gekocht. In feite de Skyfox maar met een andere voorbouw voor de ontvanger en ontvanger accu (dus geen ruimte voor een brandstoftank) en standaard een houder voor een electromotor. Vertanding is volgens mij 8,2:1 met 28 tanden op de motor. Ben van plan 10s1p 5000mA te gebruiken. Met uiteindelijk 23 tanden op de motor zou ik uitkomen op ca. 1562 tpm. Gezien ik een governor ga gebruiken en 1250 tpm constant wil draaien zit ik goed met een throttlecurve van ca. 80%..
Dit alles berekend over 500kV. Moet zat zijn immers, Vario gebruikt zelf een 460 kV motor.
Ben enkel benieuwd hoeveel ampere er stroomt. Volgens anderen ca. 16A. Als dat zo is zal ik rond de 18-19 minuten kunnen vliegen op één lading..

edit: ik ben van plan een Scorpion 4035-500 te kopen..

Laatst bewerkt:
Ook ik zit met iets omgebouwd:
e-trainer1.jpg

Deze borstelmotor had ik nog en nu voor de gein eens op 10s laten vliegen.
Resultaat: prima en gelijk een scorpion 4035/560 besteld.
Deze motor vliegt op 26t naar 55 ( x4) dus reductie 8,5
Als de heli bijna los komt meet ik aan de grond 1550rpm en zakt iets in bij hoover.
Voor m'n scorpion bij vario in bestelling een 23t voor motor en 65 op mechaniek. dus, 11,3
Het uiteindelijke toerental zie ik wel, heb zat tandwielen om te proberen.
Wordt vervolgd
Hans

Hans,

wat is vertanding verderop dan bij de vrijloop? Ik heb simpelweg teruggerekend van wat Vario zegt.. Ik kom er maar niet uit wat een verstandige keuze is qua kV en tandwiel op de motor..

Of het fet´s zijn weet ik niet, kans is wel groot ja.
Deze combo heb ik al zeker 10 jaar in bezit en er ooit eens 30 nieuwe 2400mA cellen voor gekocht. (totaal 1,8kilo)
Maar het geheel kwam slechts enkele seconden van de grond.
Bij de aankoop van m´n logo zaten 2 packs van 5s4300 die niet meer super van kwaliteit waren. Aangezien de regelaar geen lipo afslag heeft wou ik niet met dure packs vliegen en deze dus opgeofferd. resultaat was super en vandaar dus gelijk de scorpion 4035/560 besteld en bijbehorende tandwielen.
Wel leuk dat zo´n borstelmotor toch best vliegt op lipo´s.
Gr Hans

Hallo Ron,
Goed idee maar deze setup gaat weer in de kast.Bij een volgende poging zal ik er aan denken. Vreemd genoeg bleef de regelaar gewoon koud en de motor en lipo´s handwarm.
Als ik met deze lipo´s (met 1pack 5s dus) in m´n logo vlieg worden ze behoorlijk warm.
gr Hans

Back