Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Germt, 13 apr 2013.

  1. Germt

    Germt Guest

    "Even" een nieuw bouwverslag maken.
    Ik hou het simpel. De meeste leden kennen de bouw wel, en heb dan ook zelf een kleine selectie gemaakt van hetgeen misschien wel het tonen waard is.
    Het schip gaat een afmeting krijgen van:
    Lengte: 110 cm
    Hoogte: 91 cm
    Breedte 49 cm
    Schaal: Tja onduidelijk, er worden er 2 genoemd; 1:40 en 1:50, ik hou het na de originele afmetingen van dit schip globaal omgerekend te hebben op 1:45
    Start bouw Januari 2012.
    De geschiedenis van het originele schip is eenvoudig op Wikipedia terug te vinden.
    Ik heb natuurlijk nog vele detailfoto's, en kunnen natuurlijk altijd getoond worden, speciaal voor de andere WvH bouwers.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Dit zou het eind resultaat moeten worden, en wordt eerlijk gezegd al moe als ik al het touwwerk zie;)

    [​IMG]
    Zicht op het geschutsdek met daaronder het koedek, dit koedek is alleen maar via de kuil zichtbaar.

    [​IMG]

    Zicht op de schoorsteen van de ondergelegen kombuis, dit stukje wordt afgesloten met een afneembaar luik.

    [​IMG]
    Totaal overzicht van de bovenkant op alle dekken. de romp is op dit moment al volledig beplankt.

    [​IMG]
    Zicht op het half-en kampanjedek. Het bankje stond er bij mijn weten niet, maar is een eigen toevoeging (kan ik lekker in de zon zitten)

    [​IMG]
    Zicht op de luizenplecht met de gescratchte galjoensrooster, het exemplaar van ijzer (een verschrikkelijk gedrocht) ligt inmiddels in de kliko.

    [​IMG]
    Situatie in het door het kampanjedek afgesloten deel van het halfdek, achter de tussenwand waar het bankje tegenaan staat.

    [​IMG]
    De wijzigingen aan de boeg, deze zou volgens de kit rond lopen, maar heb ik hoekig gemaakt conform de Hollandse Tweedekker.

    [​IMG]
    De gescratchte pompen op het koedek

    [​IMG]
    Kan het toch niet laten de PW van Andy is een keer langs geweest.;)
    Om een idee te geven van de afmetingen.
    Ook om met respect de PW te bewonderen vanwege die schaal.

    [​IMG]
    Zo staat ze er nu bij, met dien verstande dat hier de oplettende volgers zien dat de boeg onderaan nog "rond" loopt, dat is inmiddels dus aangepast.



    Vanaf hier gaan we verder met het aanbrengen van de 2 zware berghouten op de romp, waarna het onderwaterschip eindelijk wit geschilderd kan worden.
    Dit is niet het makkelijkste schip om te bouwen, dus heel graag, als er tips, suggesties e.d. zijn laten weten.
    Als er punten in de bouw komen die ik niet begrijp of voor mij onduidelijk zijn, plaats ik eerst een dry-fit foto, zodat e.e.a. nog aan te passen is.
    Ik kan ook niet alles weten;)

    Als laatste; ik PROBEER daar waar mogelijk het schip Historisch juist te bouwen, echter ik bouw uit een kit, en dat geeft hier en daar de nodige beperkingen voor wat betreft de mogelijkheden.
    Ik maak ook gebruik van de volgende bronnen:
    -Historische Scheepsmodellen van W zu Mondfeld (Nederlandse uitgave)
    -Wappen von Hamburg I van Wolfgang Quinger (Duitse uitgave)
    -Een Hollandse Tweedekker van Heinrich Winter (Nederlandse uitgave) dit omdat het originele schip door Nederlandse bouwmeester is gebouwd in Hamburg volgens de principes van de Hollandse tweedekker.
    -De Zeven Provinciën van G.C. Dik (Nederlandse uitgave)
    De laatste hoofdzakelijk voor de tuigage.


    Groet, Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    goed te zien dat je de draad toch weer oppakt Germt.
    we blijven je volgen hier
     
  3. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Inderdaad goed te zien dat de draad weer is opgepakt.
    Succes Germt.
     
  4. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Blij dat je weer terug bent Germ. Ik heb veel gekeken bij je, voordat ik mijn keuze had gemaakt om over te stappen naar statische historische zeilschepen. Voor mij zijn er een paar forumleden waar ik tegen op kijk. Jij bent er een van. Ik ga wel proberen je te overstijgen ;-)
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Als ik zo naar je verslag kijk en de wijze waarop je bouwt, en alles zorgvuldig bekijkt, gaat dat nog lukken ook:cool:
    En eerlijk, ik vindt het ook niet erg hoor, kan ik heel goed tegen :D

    Germt
     
  6. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Germt,

    Mooi dat je verder gaat met je verslag, we blijven het rustig volgen.
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Welkom terug namens de scheepstimmerman van de Prins Willem :pim:.
    Mijn streven is je voorlopig voor te blijven;)

    Andy
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Als ik naar de cijfers kijk, gaat je dat verd..... nog lukken ook:D

    Germt
     
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Maar dat lukt me alleen als ik met de Prins Willem buiten het bereik van de kanons :snipersmile::schrik: van de Wappen von Hamburg blijf.;)
     
  10. Germt

    Germt Guest

    De constabelsmaat heeft de kogelbakken nog niet voorzien van munitie:nooo:, dus voorlopig ligt ze nog volledig weerloos in het water, moet dat broekie eens achter zijn vodden zitten denk ik;)

    Germt
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Nou als ik naar de cijfers kijk lig jij voor ...:pc:.. met berichten versturen;)
     
  12. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Blij dat je weer verder gaat met een verslag :D
     
  13. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Eenmaal met het houtwormenvirus geinfecteerd te zijn.
    Gaat deze nooit weg.
    Ben blij dat je terug bent.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  14. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Mooi datje er weer bent Germt, kan ik toch weer het e.e.a. Van je overnemen.
    En niet alleen ik maar heel veel andere bouwers kunnen ook weer veel leren.
     
  15. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Blij je hier weer te kunnen ontmoeten.
    Succes Ton :p
     
  16. Kees vE

    Kees vE

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Wijk en Aalburg
    Welkom terug Germt. :p Op naar een happy end.;)

    Grt Kees
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Oké, allen dank:D

    Ik ben nog bezig met de berghouten, en dat kost wat meer tijd dan verwacht, maar dat gaat goed komen.
    Ondertussen maar eens wat bestellen bij de kombuis; buigbaar beukenhout.
    Dit om straks de regelingen van het galjoen fatsoenlijk te kunnen scratchen, want ook dat is weer een onooglijk ijzeren gedrocht.
    Over buigbaar beuken gesproken; voor de WvH bouwers die straks aan de berghouten komen, als je de berghouten net als ik toch zwart maakt, maak die berghouten uit dit beuken i.p.v. het stugge noten uit de kit.
    Je hebt maar 2 lengtes nodig, voor de onderste, het berghout wat daar weer 8 mm boven zit gaat makkelijker omdat je daar de omhoog lopende bocht in de boeg al weer kwijt bent, en genoeg hebt aan de natuurlijke loop van de plank.
    Ik heb begrepen dat je van dit beuken a.h.w. "wokkels" kunt draaien als het goed geweekt is, en het is in de goede maat verkrijgbaar:cool:
    Ik wist er toen helaas het bestaan niet van:(

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2013
  18. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Bedankt voor de tip Germt, dat ga ik zeer zeker gebruiken.
     
  19. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Germt, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met dat buigbaar beuken. Heb het nog niemand zien gebruiken tot nu; lijkt me voor 'wokkelstructuren' wel handig.
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Ik heb deze tip weer van Andy, heb "buigbaar beukenhout" opgezocht op het www, wordt o.a. gebruikt in de meubel industrie, men buigt er trapleuningen van enz.
    De Kombuis heeft het ook in kleinere maten voor de modelbouw, dus er moet dan wel "iets" van te maken zijn.
    Het hout is wel lichter van kleur als bv. noten, maar als het toch een "echte kleur" krijgt, maakt dat niet veel uit.

    Germt
     

Deel Deze Pagina