Warm worden lipo's

Ik heb een funtana gebouwd met een 2212/34 axi brushless en 3 e-tech
700 lipo's . Is het normaal dat de lipo cellen na ongeveer een minuut warm worden. Het model heeft een totaalgewicht van 360 gram.
Ik heb nog niet zoveel ervaring met lipo's.

In principe worden lipo's veel minder warm bij ontladen dan NiCad's of Nimh's. Als het goed is worden ze niet warmer dan maximaal 40-45 graden. (Net boven je eigen lichaams temperatuur.) Als ze veel warmer worden zijn er verschillende oorzaken mogelijk.

(1) Onvoldoende vliegwind koeling.
Vooral in zeer sterk isolerende Depron modellen is het belangrijk om voor voldoende lucht toe, en vooral, afvoer te zorgen om het thermoskan effekt tegen te gaan.

(2) Te grote belasting van de Lipo cellen.
De mini Funtana's van Didiers tekening wegen met axi 221234 en 3s Etec 700 meestal in de buurt van 300 gram. Met een GWS 11x7 HD prop en wat gedoseerd gas geven zijn de vliegtijden dan rond de 12 minuten. (Gemiddeld effectief 5C, met pieken van 10C. ) Bij veel kortere vliegtijden worden de cellen te zwaar belast.

Precies! De Funtana is een 3D kunstvucht toestel voor extreem wendbare manouvres en niet bedoeld om als race kist te gebruiken. Volgas is alleen nodig om even verticaal te versnellen. Omdat je een behoorlijk stuk zwaarder bent uitgekomen dan het ontwerp van Didier kan het zijn dat de Etec 700 cellen het net niet meer redden om voldoende fut te leveren.
Als je meer dan 1 Packje 3s Etec 700 hebt kun je overwegen om er 2 parallel te schakelen met een Y stekker. Anders een pack kiezen dat de stroom wel aan kan. (B.v. Kokam 1500 HD en dergelijke.)

lipo's

lipo's moetten helemaal niet warm worden !!!!
Dan laad je of ontlaad je ze met te hoge stroom.
Je mag ze maar met 0,5 c laden als het maar 700 mah is.
En met nog minder ontladen.
Tenminste zo heb ik dat geleerd en gebruik ik hem in mijn 2 meter zwever.
Die van mij zijn nog nooit warm geworden.

groeten Nick

Re: lipo's

Nick Cornelis zei:
Je mag ze maar met 0,5 c laden als het maar 700 mah is.
Uh... C staat voor capaciteit, beetje vreemd om de max. laadstroom uit te drukken in capaciteit van de accu als het maar voor 1 soort cel geldt.
Met 1C max zit je altijd goed.

Nick Cornelis zei:
En met nog minder ontladen.
Dat is dan de eerste cel die je sneller mag laden dan ontladen waar ik ooit van gehoord heb... Ik geloof niet dat jouw zwever met minder dan 350mA (exclusief servo stroom!) omhoog komt

Nick Cornelis zei:
Tenminste zo heb ik dat geleerd en gebruik ik hem in mijn 2 meter zwever.

Van wie heb je dat geleerd? Het lijkt me voor jullie beide het best eens wat dieper in de materie te duiken, op dit forum is meeer dan genoeg te vinden!

Nou Nick, dan valt er nog een hoop bij te leren :wink: . Wat dacht je van Kokam 350UHD cellen met ontlaadstromen van 20C continue of 30C kortstondig? Laden in de regel met max 1C :teacher:.

Ik vlieg met mijn funtana mini 2212-34 met 10x7 prop en 3 e-tech 1200 cellen. Het gewicht ligt tussen de 320 en 340 gram.
Na die 20 minuten vliegen zijn de accucellen warm.

Andere prop?????

20 minuten vliegtijd betekent een gemiddelde ontlaadstroom van 3C. Het warm worden ligt dus niet aan een te hoge belasting. Blijft over onvoldoende koellucht doorstroming.

Back