warmlopen os max 10cc

hallo iedereen

ik vlieg een vario rompheli met os 10cc motor.
Nu kreeg ik een paar weken terug het probleem dat de heli na ongeveer 10 minuten vliegen motor vermogen begon te verliezen zover dat hij moest landen en hem ook niet meer van de grond af kreeg. Maar toen was de tank een heel eind leeg dus heli weggezet en paar dagen later nog een keer vliegen en toen weer hetzelfde na 10 minuten vliegen.
Ik daarna aan iemand nagevraagd en die zei dat ik de motor moest voelen na het vliegen.
Gedaan en die was heet ik kon men vinger niet langer als 3 sec. erop houden.
Dus op advies de hele rijker gezet (eerst een paar tandjes en later een halve slag) en weer geprobeerd maar haalde niks uit.
Tot de gloeiplug kapot en ik hem niet meer kon starten. Afgelopen zaterdag nieuwe gloeiplug geplaatst rossi 5 (very cold) en 10 minuten gevlogen (toen bewogen men vingers niet meer van de kou ;-)
De motor meteen gevoeld (met een levende vinger) en toen kon ik men vinger langer als 10 seconden erop houden.
Dus dat was goed. Alleen zondags ging ik nog een keer vliegen en toen begon de motor na een minuut of 6 weer vermogen verliezen en landen.
Motor gevoeld was weer te warm.
Daarna motor nog een keer proberen op te toeren alleen iets te snel zodat de motor afsloeg.
Weer opnieuw proberen te starten maar de gloeiplug was weer kapot.

Het is een heel verhaal maar zo heb ik het het beste uitgelegd.
Ik hoop dat er mensen ideën hebben hoedat ik dit nu het beste aan kan pakken?

Check je brandstofslang IN je tank ook even.
Miss dat je een lek hebt in de siliconenslang, dan zuig je lucht aan en loopt de motor (te) arm.
Hoe zagen die kapotte gloeipluggen eruit? Was het gloeidraadje nog "chroom kleur" of grijs?

Grt,
Eric.

Als de motor warmloopt tijdens het hoveren moet je misschien de midgassproeier verder open zetten.
Welke OS61 heb je en welke carburateur zit erop?

Steven

Het probleem na de plug wissel is in ieder geval is heeeeeeel duidelijk.
De plug die je gebruikt is veeeeeeeeel te koud.

plugchart.jpg

Een 10cc loopt lekker op een OS#8 of een ENYA#4 (gemiddeld genomen)

Wat gebeurt er als de plug te koud is?
- De motor zakt in toeren zodra je de glowplug batterij er af haalt.
- De spiraal wordt niet heet genoeg door de brandstof ontploffing en blijft slecht gloeien.
- Als je hem koud genoeg maakt loopt hij hierdoor waardeloos en met weinig power.
- Tune je hem op vermogen dan loopt dan lekker als hij te mager loopt => maar wordt heet.
- Je plug wordt dan ook slecht.

Als een plug te heet wordt gebruikt dan wordt de spiraal dof of gaat vervormen.

Misschien is er meer aan de hand maar de Rosssi_5 is gewoon slecht voor jouw motor.
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Extra tip:
De slangen in je tank (cluncklines) zouden wel eens poreus kunnen zijn geworden.
Dan zuigt hij valse lucht aan en gaat ook magerder lopen des te verder je tank leeg is.
Ik vervang ze iedere 3 maanden (omdat ik met veel nitro vlieg).
Met minder nitro hoeft dit minder vaak. Wanneer zijn die voor het laatst vervangen bij jou?

EDIT: Ik zie dat eric de extra tip al had vermeld......

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een rossi 4 plug liggen ga ik die eens proberen, maar voor die rossi 5 zat er ook al een 5 in. En die was in de midden gebroken. En de laatste moet ik nog even uit de motor schroeven en kijken wat voor een kleur die is.
Maar gemeten met ohmse waarde meten ik een hele hoge waarde, waar het bij een nieuwe onder de 1 ohm is.

En het tankje is er een half jaar geleden nieuw in gekomen, dus daar zou ik eens na kunnen kijken. Maar dat zijn dan alleen de stukjes slang in de tank?

En ik vlieg met quartel brandstof q5 met 5% nitro. Heeft de motor altijd goed opgelopen.

Geloof me maar. Je plug moet heter om het optimale ontstekings tijdstip te verkrijgen.
Rossi R3, OS#8 of ENYA#4
De R4 is al beter, maar nog te koud.
Het feit dat je motor pluggen vreet geeft al wat aan.
Waarschijnlijk is je spiraal van je nieuwe R5 gebroken en dof grijs in plaats van mooi zilver glimmend. Dit komt omdat je de motor TE heet moet laten draaien om de gloeispiraal gloeiend te houden.

En voor de zekerheid ALLE slangen vervangen.
Die 3 euro kosten je de kop niet en dan sluit je dat weer uit.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk om de reden dat hij daar altijd al op heeft gedraait. Ik zou de volgende keer eens zonder nitro nemen.

Probleem waarschijnlijk opgelost.
De heli vliegt nu op een os n8 gloeiplug en vliegt goed ook na 10 minuten en wordt niet overdreven warm.

Back