Warmte problemen T-rex SE

was benieuwd of er meerdere mensen zijn met warmte problemen.
Vandaag bijna 2 maal de grond in gegaan wegens uitval regelaar ( of BEC ) .
Het gaat om de Align 35 A regelaar ( gemodificeerde koeling ) en een JGF 450 TH motor met een 13 T tandwiel .
Curve staat niet hoger als 75 % gas ( governer uit )
Ik moet wel zeggen dat ik er de nieuwste Align fiber kap op heb zitten .
Regelaar zit op de plaats waar bij de andere versie's de accu zit .
Regelaar wordt bloed heet met alleen rondvliegen !
Heli is verder ok gebouwd , alles loopt zeer soepel .
Oplossingen of remedies ???

Ik had precies hetzelfde vanmiddag ook met de Align 35 amp regelaar. Hele BEC eruit en alles gelocked voor 2 seconden, erg leuk als je uit een stallturn komt :? Ik heb de regelaar rondom gemeten en was niet warmer dan 55 á 58 graden. Volgens de handleiding mag hij 80 graden worden.

Ik heb in ieder geval een CC35 met 3 amp BEC besteld, misschien dat een losse BEC nog een optie voor je is. Dat Align geval van mij prop ik wel een keer in een vliegtuig ofzo.....

Ik vond de regelaar op mijn T-Rex ook best warm worden. Bleek voornamelijk om de BEC te gaan. Vanmiddag ff gevlogen met een losse BEC. Scheelt best veel in warmte voor de regelaar. Ik denk dus dat dat wel de beste, makkelijkste en goedkoopste oplossing is. Ik heb die simpele BEC van Perba gekocht. Regelaar is een Hextronic 30amp, (ongeveer zelfde als Towerpro).

Ik moet wel zeggen dat ik er de nieuwste Align fiber kap op heb zitten .
Regelaar zit op de plaats waar bij de andere versie's de accu zit .

Istie ongespoten carbon? Zwart dus? Dan lijkt het me namelijk helemaal logisch dattie warm word.... Zonder luchtkoeling in een provisorische zonneboiler.. En dat met dit weer.

"Curve staat niet hoger als 75 % gas ( governer uit )"

Dit mag je alleen doen als je een jazz regelaar gebruikt. Je moet als dicht als mogelijk naar 100% de regelaar zetten. Anders krijg je heet van de regelaar. Dit heb ik gevonden met alle regelaars behalve kontroniks. Probeer eens met een 11T tandwiel en 100%. Mischien het gaat beter mischien niet. Als niet dan heb je een jazz 40 nodig :)

Bij word de align 35 A regelaar amper lauw,zelfs na 7 minuten vliegen op 100 % gascurve,ook met 13 T,wel in combinatie met de align 430.

Marcel zei:
Bij word de align 35 A regelaar amper lauw,zelfs na 7 minuten vliegen op 100 % gascurve,ook met 13 T,wel in combinatie met de align 430.

Zelfde setup, geen problemen met dit weer.....
Ik denk dat er problemen ontstaan als je met lage headspeed draait met deze temperaturen. Lage headspeed + pitch = warmte.

Mijn regelaar wordt ook niet superheet, zoals ik al zei ongeveer 55 graden. Alleen is gister wel een paar keer de BEC eruit geknalt. Ik draai 2800 toeren met een 11 tands op de Align 430L, en een gascurve van 100 95 90 95 100

BarnOwl zei:
Ik denk dat er problemen ontstaan als je met lage headspeed draait met deze temperaturen. Lage headspeed + pitch = warmte.

Dat lijkt mij niet. Volgens mij is het zo dat een hoog rotor-toerental per definitie meer vermogen zal vragen van de motor (in een gelijke vliegsituatie).

Maarten2 zei:
BarnOwl zei:

Dat lijkt mij niet. Volgens mij is het zo dat een hoog rotor-toerental per definitie meer vermogen zal vragen van de motor (in een gelijke vliegsituatie).

Lagere headspeed betekent automatisch méér pitch (zoals BarnOwl aangeeft). Veel pitch bij lagere toerentallen van de motor betekent een hoge belasting op de motor=> véél ampere's=> regelaar heet!
Een electromotor houdt nou eenmaal van toeren draaien, als je hem gaat belasten naar minder toeren, gaat hij stroom vreten. Dit geldt vooral voor de geborstelde motortjes, en gaat gelukkig minder op voor de borstellozen.

Elke elektromotor heeft een gebied waar het rendement het hoogste is. Als het gaat om zo min mogelijk warmte-ontwikkeling zijn twee dingen belangrijk:
1. gevraagde vermogen zo laag mogelijk (bij gelijke vliegstijl).
2. een zodanig toerental van de MOTOR dat deze in een gunstig toerental draait.
Om aan deze twee voorwaarde te voldoen moet juist niet een gierende rotorkop ingesteld worden en moet het motor toerental goed zijn. Kortom de juiste overbrengingsverhouding is erg belangrijk.

Aaalie zei:
Lagere headspeed betekent automatisch méér pitch (zoals BarnOwl aangeeft). Veel pitch bij lagere toerentallen van de motor betekent een hoge belasting op de motor
Volgens mij haal je een aantal begrippen door elkaar: koppel, opgenomen en afgegeven motor vermogen.
Lagere headspeed > meer pitch betekend een hoger koppel. Dit zegt nog niets over het afgegeven motor vermogen ! Bij dezelfde efficientie van de rotorbladen zal het afgegeven motor vermogen gelijk blijven ! Het is belangrijk om te begrijpen dat de motor niet bepaald wat het afgegeven vermogen wordt maar in het geval van een heli, de rotor. Het is natuurlijk wel zo dat een juist toerental van de motor invloed heeft op het opgenomen vermogen.

Nog eventjes doorzeuren :lol:

Ik zie wel eens dat bij dat dezelfde heli maar met verschillende motoren, tandwiel overbrengingen worden vergeleken. Elk type motor heeft zijn eigen gunstige toerental die hoort bij een bepaalde belasting.

Zelfde setup op TP2100's en ook geen problemen. Headspeed is 2800 tijdens 3D, belast.

Cheers,

Rich 8)

mmh, ok. Ik zit nu op 100% gas met een 3533KV motor met 10 tands tandwiel. Vanmiddag ff toerental gemeten. 0° pitch 2700 toeren.
Vliegt heerlijk, maar motor word best warm. Regelaar niet meer (was dus puur de BEC bij mij)

Maarten, probeer maar eens: Zet je gascurve laag en je pitch hoger, laat hem even draaien en zet je duim tegen de motor. Als je deze test doet met volle toeren en een lage pitch is de motor veel koeler. Zoals al gezegd hier, die brusless motortjes zijn erop gemaakt de grootste efficientie te leveren op hoge toeren.

Vandaag met 11 T geprobeerd op 95 % gas , wordt in ieder geval minder warm .
Ik denk dat de 450 TH gewoon meer stroom trekt als de 430 L van Align.
Ik heb al een Kontronik Jazz besteld , ik hoop dat hij voor het weekend binnen is ....

Voor de gene die nog een regelaar zoekt :
Mijn gemodificeerde regelaar gaat in de verkoop , TEAB !!!!!!!!

Henk

BarnOwl zei:
Maarten, probeer maar eens: Zet je gascurve laag en je pitch hoger, laat hem even draaien en zet je duim tegen de motor. Als je deze test doet met volle toeren en een lage pitch is de motor veel koeler. Zoals al gezegd hier, die brusless motortjes zijn erop gemaakt de grootste efficientie te leveren op hoge toeren.
Ik ben het niet oneens met je, het zal best kloppen dat je met een hoog toerental op de kop en dus een hoger toerental op de motor een lagere motor temperatuur zal krijgen. Alleen de gedachte gang dat een lager toerental op de kop deze (de kop dus) meer vermogen vraagt ben ik het niet mee eens.

Wat de motor moet LEVEREN en wat de motor vraagt aan elektrische energie zijn twee dingen: motor efficientie. Dat bij een te laag motor toerental de efficientie terug loopt ben ik het helemaal mee eens.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat wanneer je bv. 2000 omw/min. op de kop nodig hebt om "lekker" te kunnen vliegen maar je hebt 2800 omw/min. nodig om dat anders je motor erg heet wordt je beter je motortandwiel kunt verkleinen
Voordelen: Bladen hebben minder verlies, minder grotere krachten op de constructie, langere vliegtijden.
(het resultaat van een kleiner motortandwiel is dat de motor sneller gaat draaien en de kop het zelfde toerental behoudt.

Het gaat mij er niet om dat je dit moet doen, tuurlijk kan je met een hogere gascurve ook het probleem oplossen. Waar het mij omgaat is dat de gegeven verklaring niet klopt.

helihenk zei:
Ik denk dat de 450 TH gewoon meer stroom trekt als de 430 L van Align.

Volgens de motoren supertest op TrexTuning is dat dus zeker niet het geval. De 450TH kwam als meest energievriendelijke motor uit de test en kreeg een tweede plaats overall onder de iets sterkere Medusa.
De 430 van Align kwam niet eens door de eerste ronde heen......

Hoi, ik heb ook ongeveer hetzelfde probleem, maar bij mij wordt de motor te warm, kan er nog net m'n vinger ophouden gedurende een aantal seconden. Regelaar valt wel mee.

Moet wel even meedelen dat ik er nog maar 2 vluchten mee heb gedaan, ik vertrouw een nieuw model nooit meteen dus heb ik er ook nog wel een iets of wat te groot trainingkruis onderhangen, en dus ook enkel gehoverd. Dus m'n belasting is nog wel wat groot..

Maar hoe kan ik die motor koelen?? ik heb de koepel al van de kap gevezen, en in feite zou je toch denken dat de motor door de tandwielen (fan-achtig) frisse lucht krijgt ? De regelaar heb ik trouwens om die redenen ook achteraan geplaatst, zodat die door de tandwielen lucht over zijn koelplaat krijgt.
Er hangt momenteel een trainingkruis aan met 2 carbon(3mm)stokken van elk een meter lang. (Ik weet dat het wat groot is) Hoeveel zou ik deze nog kunnen inkorten om toch nog min of meer funtioneel te zijn?

Ik heb de volgende setup :
T-rex 450x SE
- Motor = Align 430L
- Reglaar = Align 35A RCE-BL25G/35G
- Battery = 3 cellen Lipo 1800mAh
- Tandwiel = 11 tanden
- Trotle curve = 85-85-85-85-85 %

Ik zou denken dat een trotle curve van 90-100% wel beter is voor de regelaar, maar mijn motor gaat dan enkel meer toeren maken, dus toch warmer worden niet ?

Hier nog een foto van de ligging :
normal_T-rex%20450x%20Steven%2010.jpg

T-rex%20450x%20Steven%2007.jpg

Groetjes
Steven[/b]

Back