'warpen' van logo heli bladen

• Topicstarter Topicstarter jock
  • Startdatum Startdatum
J

jock

Guest
Onvoorstelbaar. Blijkbaar kunnen de rotorbladen van, in dit geval, de logo 10 verdraaien/ krom worden ten gevolge van warmt en daardoor pitch verlies tot gevolg kan hebben.
Zie hieronder de post op logo mania
http://www.logoheli.com/LOGObb/viewtopic.php?p=19772#19772

Nu wil mijn logo 10 niet meer vliegen omdat ik de aanname heb gedaan dat het probleemin de toeren moet zitten.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20954&highlight=

Nu is mijn motor onderweg naar Hacker in duitsland en nu lees ik het verhaal over de rotorbladen en.... die van mij zijn verdraaid..... en mijn motor aan de andere kant van de oceaan.

Echt weer zo'n typisch modelbouwprobleem, overklaarbaar en dan ineens zoiets.....

Jock

Epoxy word zacht als het verwarmd word. Ik heb ergens een staartblad gezien op internet die bijna 30 graden gebogen was.

houd je heli dus in de schaduw en niet te lang in een warme auto laten staan.

Lekker dan. Maar in een auto met volle zon is het vaak te heet. Vleugels trekken ook krom als een gek.

om ze tegen hogere themperaturen bestand te maken zouden ze gebakken moeten worden. ik denk alleen dat dat geen zin meer heeft als jij ze binnnen krijgt. warom doen ze dat eigenlijk niet met de productie? de sterkte word er ook veel hoger van... ik snap dat niet :nooo:

groeten Halmar

Halmar zei:
ik snap dat niet :nooo:

Commercie.

Ga maar eens na hoe lang men nu al bezig is om een set rotorbladen te maken. Mat knippen, epoxy aanmaken, mal in de was zetten, gelcoaten, soppen, drogen, kern maken, loodstreng knippen, alles samen verlijmen, weer drogen, lossen uit de mal, uitbalanceren en verpakken.

Als je daar dan ook nog bij gaat tellen men moet gaan uitharden en alleen nog maar metalen mallen kan gebruiken, worden rotorblaadjes helemaal duur. En dat voor 1 op ....tig bladen die krom trekken door te lang in de zon te staan.

Misschien is het voor Jock interresanter om zo'n rotorbladen tasje of koffer te kopen, 1-malige aanschaf een voorgoed van de problemen af. Wel iedere keer blaadjes erop en af schroeven.

Rick

Hoi hoi,

houten bladen gebruiken :mrgreen: en dan lakken :wink: . Vliegt goed en trekt niet krom.

Gr.A.

Epoxy word zacht als het verwarmd word.

Maar niet als het tijdens de produktie al verwarmt wordt. Temperen heet dat volgens mij.

Als je daar dan ook nog bij gaat tellen men moet gaan uitharden en alleen nog maar metalen mallen kan gebruiken, worden rotorblaadjes helemaal duur.

Is dat zo? Volgens mij ´droogt´ de epoxy heel veel sneller in de oven dan buiten de oven. In dit geval zou verwarmen de mallen juist meer beschikbaar maken.

Maar........ik heb wel vaker ongelijk :wink:

:D

Leo,

Net ff bij www.r-g.de aan het snuffelen geweest.

Is een beetje afhankelijk van de gebruikte hars + harder. Maar de meeste moeten eerst bij kamertemp. gewoon uitharden en worden daarna getemperd. Wordt een beetje in het midden gelaten of dit nu in of uit de mal kan gebeuren.
Sommige harsen mogen inderdaad verwarmd worden om sneller uit te harden, maar moeten daarna toch nog de gewone 'tempering' ondergaan.
Temperen is meestal zo'n 10 uur bij minimaal 60 graden. Is al wat lastiger dan het spul gewoon op het hoekje van de tafel te laten staan tot de volgende dag.

maar nu ff Back On Topic.

Van alleen hoge temperatuur zal een blad niet zo snel krom trekken denk ik. Je zult er ook nog wel een belasting op uit moeten oefenen. Jock zitten jouw bladen op een of andere manier onder spanning als je ze wegzet. Of zou het eigen gewicht al voldoende zijn?

Rick

Rick NT zei:
Van alleen hoge temperatuur zal een blad niet zo snel krom trekken denk ik. Je zult er ook nog wel een belasting op uit moeten oefenen. Jock zitten jouw bladen op een of andere manier onder spanning als je ze wegzet. Of zou het eigen gewicht al voldoende zijn?

Rick

Rick,

Ik weet denk ik wel hoe het gekomen is. De heli heeft een paar uur in de auto gestaan bij een buitentemperatuur van iets van 32 graden. Het zal dus in de auto nog een stuk warmer zijn geweest. Dit doe ik normaal nooit maar toevallig gold deze dag mijn heli als backup voor een soort van 'afscheidsvlucht' op het veld voor een overleden clubgenoot. Tijdens de plechtigheid in de kerk heeft de heli dus een uur of twee in de hete auto gestaan.
Ik heb er alleen geen seconde bij stil gestaan dat de bladen hier niet tegen zouden kunnen. Je ziet nu gewoon een lichte knik na waar de foam-bladhouders hebben gezeten.

Jock

Ik denk trouwens at ik maar voor een paar 515 blades van MS Composit ga want het blijft hier hoe dan ook altijd flink warm (gelukkig 8) )

515... Gaat dat passen? Standaard logo bladen zijn 500 mm.
Lullig als je net weer in de lucht bent en je staartrotorblad er af kapt ;)

Back