@ Gertjan, props zijn over het algemeen links draaiend, dat wilt zeggen dat het moment van de prop de achterzijde naar links zal trekken en daardoor dus de boot naar rechts duwt. Door de as 3-4mm uit het midden naar rechts te zetten wordt de neus naar links geduwd en wordt dat moment gecompenseerd zodat op hoge snelheid de boot gewoon rechtdoor vaart en niet naar links of rechts. Belangrijk voor een stabiele boot is ook dat de prop naast het roer komt, anders krijg je eveneens last van het moment van de prop.
@ Sam, als je snelheid wilt zal dat ten kosten gaan van de vaartijd, dat is onontkomelijk. De motor die je nu hebt zal stilaan aan de limiet van zijn kunnen zitten denk ik. Het nadeel met trimtabs is dat ze het stroomverbruik aanzienlijk doen stijgen, je boot vaart stabiel maar ook met veel romp in het water. Een 36mm buitenloper heeft meestal een kv dat geschikt is om op 6s te varen maar het zijn ook serieuze koppelbeesten. Ik weet niet of je smalle wasabi dat zonder neveneffecten zomaar weggestopt krijgt. Als je sneller wilt en alles nog koel wilt houden, is er maar 1 oplossing:
1. Grotere motor
2. Hogere voltage om de amps te drukken
3. Na puntje 1 en 2, groter proppen
Denk er wel aan dat een hoog toerental minder efficiënt is dan een maatje groter
proppen, ik haal dezelfde snelheid met mijn Pursuit (iets groter dan jouw wasabi)
met een 4082 2000kv op 4s en een x648 of op 5s met een X440, allebei rond 90km/h,
stroomverbruik allebei rond 110A maar de motor wordt op 4s slechts zo'n 40°C heet, op
5s is dat bijna 70°C.
Gr,
Roy