pompebled
Forum veteraan
http://www.skyartec.eu/webshop/prod...8_WASP-v2-RTF-35-MHz---Brushless-version.html
Gisteren bovenstaande heli binnengekregen, niet via Skyartec, maar privé van een vlieger uit Augsburg, 125 Euro inclusief verzendkosten, niet slecht, toch?
De heli was nagelnieuw, dus ook niet afgesteld of ingevlogen.
Zoals ik al had gelezen en dus nu zelf ondervonden, kunnen de Chinezen in deze prijsklasse beter geen RTF op de doos zetten, want degene, die dit soort heli's in elkaar (laat) schroeven, heeft er absoluut de ballen verstand van...
Driekwart van de schroeven was slechts gedeeltelijk vastgedraaid, kleinigheid, schroevendraaier erbij en het zit vast. (Wat als je de reklame geloofd en gaat vliegen, met de helft van de schroeven los en de bouten ongezekerd...?)
Aanzienlijk beroerder was de montage van het lieve kleine buitenlopertje; het frame van deze heli is duidelijk niet gemaakt voor een brushless, met een grotere buitendiameter dan de standaard 370, die op de Wasp v1 wordt geleverd.
De motor zat dusdanig strak tegen het hoofdtandwiel geklemd, dat het frame was verbogen en de hoofdrotoras en de motor een hoek van een graad of vijf met elkaar maakten.
Door de 'strakke' passing kon je de motor met de hand amper draaien...
Goed, de hele zaak dus gedemonteerd en uitgericht.
Door de voorste motorbevestigingsbout wordt het koolstof staafje, waar de kap mee op z'n plaats word gehouden, ook vast gezet.
Helaas is hier eigenlijk, door de grotere motordiameter, geen plaats voor en wordt dit boutje richting hoofdtandwiel gedrukt, waardoor de passing véél te strak wordt en de motor scheef wordt gedrukt.
Door het koolstof staafje ter hoogte van de motorbout af te schuren was de motor toch goed op z'n plaats te krijgen, een vulplaatje onder de tweede bout zorgt ervoor, dat de beide assen in één vlucht staan.
Ziedaar, een hele avond sleutelplezier.
Vanochtend de lipo geladen, de zender ingeschakeld en de heli (vastgezet) en nog zonder rotorbladen langzaam laten lopen.
(Wat ben ik blij met de tips op het forum, anders had ik nu een hoopje onderdelen gehad.)
De zaak schudde zichzelf zowat uit elkaar, zoveel onbalans zat er in de rotorkop en (vooral) de hillerpaddles.
Stroom eraf en ook die bijgesteld, stukken beter.
Helemaal rond loopt de kop niet, klaarblijkelijk zit het gat in het onderste deel van de kunstof rotorkop niet geheel recht, helaas niks aan te doen, zonder dit onderdeel in alu na te maken, daar ben ik nog niet aan toe.
De houten rotorbladen waren nagenoeg gelijk, met de tips op het forum was het balanceren een fluitje van een cent, twee stukjes tape waren genoeg.
Een korte test met gemonteerde bladen liet zien, dat naast een kleine storm, de bladen behoorlijk in één lijn lopen.
Alleen het hek hobbelt behoorlijk bij bepaalde toerentallen, ik zal de hekrotor balanceren; als dat niks uithaalt, ben ik bang, dat de onbalans in de rotorkop hier de oorzaak van is.
Wat me wel opvalt, is dat het motortoerental sterk terugloopt bij volle nick voorover uitslag, net alsof er iets zwaar begint te lopen, smeren helpt wel iets, maar weg is het niet, servo uitslag verkleinen?
Bij nick achterover is het nauwelijks zo en ook roll heeft geen invloed op het motortoerental.
Nu nog het trainingskruis eronder en zien of 'ie ook wil hoveren.
Ik sta te stuiteren van de adrenaline...
Groeten, Jan.
Gisteren bovenstaande heli binnengekregen, niet via Skyartec, maar privé van een vlieger uit Augsburg, 125 Euro inclusief verzendkosten, niet slecht, toch?
De heli was nagelnieuw, dus ook niet afgesteld of ingevlogen.
Zoals ik al had gelezen en dus nu zelf ondervonden, kunnen de Chinezen in deze prijsklasse beter geen RTF op de doos zetten, want degene, die dit soort heli's in elkaar (laat) schroeven, heeft er absoluut de ballen verstand van...
Driekwart van de schroeven was slechts gedeeltelijk vastgedraaid, kleinigheid, schroevendraaier erbij en het zit vast. (Wat als je de reklame geloofd en gaat vliegen, met de helft van de schroeven los en de bouten ongezekerd...?)
Aanzienlijk beroerder was de montage van het lieve kleine buitenlopertje; het frame van deze heli is duidelijk niet gemaakt voor een brushless, met een grotere buitendiameter dan de standaard 370, die op de Wasp v1 wordt geleverd.
De motor zat dusdanig strak tegen het hoofdtandwiel geklemd, dat het frame was verbogen en de hoofdrotoras en de motor een hoek van een graad of vijf met elkaar maakten.
Door de 'strakke' passing kon je de motor met de hand amper draaien...
Goed, de hele zaak dus gedemonteerd en uitgericht.
Door de voorste motorbevestigingsbout wordt het koolstof staafje, waar de kap mee op z'n plaats word gehouden, ook vast gezet.
Helaas is hier eigenlijk, door de grotere motordiameter, geen plaats voor en wordt dit boutje richting hoofdtandwiel gedrukt, waardoor de passing véél te strak wordt en de motor scheef wordt gedrukt.
Door het koolstof staafje ter hoogte van de motorbout af te schuren was de motor toch goed op z'n plaats te krijgen, een vulplaatje onder de tweede bout zorgt ervoor, dat de beide assen in één vlucht staan.
Ziedaar, een hele avond sleutelplezier.
Vanochtend de lipo geladen, de zender ingeschakeld en de heli (vastgezet) en nog zonder rotorbladen langzaam laten lopen.
(Wat ben ik blij met de tips op het forum, anders had ik nu een hoopje onderdelen gehad.)
De zaak schudde zichzelf zowat uit elkaar, zoveel onbalans zat er in de rotorkop en (vooral) de hillerpaddles.
Stroom eraf en ook die bijgesteld, stukken beter.
Helemaal rond loopt de kop niet, klaarblijkelijk zit het gat in het onderste deel van de kunstof rotorkop niet geheel recht, helaas niks aan te doen, zonder dit onderdeel in alu na te maken, daar ben ik nog niet aan toe.
De houten rotorbladen waren nagenoeg gelijk, met de tips op het forum was het balanceren een fluitje van een cent, twee stukjes tape waren genoeg.
Een korte test met gemonteerde bladen liet zien, dat naast een kleine storm, de bladen behoorlijk in één lijn lopen.
Alleen het hek hobbelt behoorlijk bij bepaalde toerentallen, ik zal de hekrotor balanceren; als dat niks uithaalt, ben ik bang, dat de onbalans in de rotorkop hier de oorzaak van is.
Wat me wel opvalt, is dat het motortoerental sterk terugloopt bij volle nick voorover uitslag, net alsof er iets zwaar begint te lopen, smeren helpt wel iets, maar weg is het niet, servo uitslag verkleinen?
Bij nick achterover is het nauwelijks zo en ook roll heeft geen invloed op het motortoerental.
Nu nog het trainingskruis eronder en zien of 'ie ook wil hoveren.
Ik sta te stuiteren van de adrenaline...
Groeten, Jan.