Wat betekend FBD?

Heb van VQ models (Pichler) de Ka-7 gekocht.
Anders dan bij mijn Bergfalke is hier geen ontkoppel mechanisme ingebouwd.
Nu vraag ik mij af of er op de plaats dat gemarkeerd staat als FBD2 zulks een ontkoppeling kan geplaatst worden, dit betekend dat de sleepkabel onder aan de romp word bevestigd, kan er op deze wijze gesleept worden met een sleeptoestel of kan het enkel maar met een rek.
Zou niet graag sleper en zwever in de vernieling zien gaan.

http://

Dank voor eventuele reacties.
Johan.
 
Laatst bewerkt:
Wat FBD betekent zou ik niet weten. Maar het lijkt er inderdaad op dat FBD2 een verstevigingsplaatje is voor een lierhaak.

Ik zou niet gaan slepen met een haak op deze positie. De haak zit maar net voor het zwaartepunt en ver onder de vleugel. Dat geeft te weinig richtingsstabiliteit (haak te ver naar achteren) en een enorm pitch-up moment (haak te laag). Een slaaphaak moet verder naar voren en hoger.
 
Op Retroplane las ik dat je voor de positie van de lierhaak, een lijn moet trekken vanuit het zwaartepunt (naar beneden) en dan 20° naar voren.
En dat je het best een houten blok inbouwt zodat je de haak op meerdere posities kunt indraaien en dan voor de eerste lierstart een positie van 30° naar voren neemt.

Klopt dat?
 
30 graden is denk ik erg behoudend, maar deze methode werkt vaak wel bij schaalzwevers.
Bij zwevers met een dunne romp kan de haak soms zelfs achter het zwaartepunt geplaatst worden.
 
Dat van die 20° zou wel eens juist kunnen zijn, het zwaartepunt ligt op 40 mm, als ik zo de hoogte van de romp bekijk dan is dat ongeveer zo.
Bij de Birth of Time zit er inderdaad een blok ingelijmd dat toelaat de lierhaak op 4 plaatsen in te draaien.

Johan.
 
Het hangt dus blijkbaar ook af van het soort zwever? Op Retroplane heb je natuurlijk veel schaal en vintage beoefenaars.
 
Bedankt voor de antwoorden.
Heb mij dan maar aan de goede raad gehouden en heb zelf een sleepkoppeling gemaakt, deze is demonteerbaar zodat ik de ni-cad batterij kan vervangen bij defect.

http://

http://
Een steuntje voor een mini camera heb ik ook maar gelijk geplaatst, meer dan ruimte genoeg onder de cockpitkap.

http://
Hopelijk voor de maiden goed weer met matige wind.

Johan.
 
ik ben bang dat die servo niet sterk genoeg is om te lossen.
zet eens spanning op het lusje en probeer hem te openen. met spanning bedoel ik echt hard trekken aan het lusje en dan los koppelen.
 
De servo is oke!
Vandaag 3 sleepvluchtjes gemaakt en telkens zonder probleem losgehaakt.
Het filmpje dat ik gemaakt had is slecht van qualiteit, daarom plaats ik het niet op You Tube.
Vergeleken met mijn Bergfalke vliegt de KA-7 iets sneller maar is vlugger geneigd om weg te kantelen als niet de ideale snelheid word aangehouden.
Maar verder is het weer een goed toestel erbij.

http://

Groetje's.
Johan.
 
Toch zou ook ik willen adviseren een sterkere servo te monteren. Tijdens 'gewoon' loskoppelen lukt het vast prima, maar je wilt ook zeker los kunnen koppelen als het mis gaat en er veel meer spanning op de lijn staat. Deze servo zou daar wel eens moeite mee kunnen hebben.

Mooie kist. Al lijkt het dat de vleugel bijna geen V-stelling en voorwaarste pijlstelling heeft, 2 factoren die voor het beeld van het origineel juist zo bepalend zijn.
 
Heeft wel degelijk de V stelling vooruit, zal volgende maal eens een foto van opzij nemen, een foto van vooraan genomen geeft telkens een vertekend beeld.
Op deze foto al een beter zicht op de zaak.

http://
Voor een sterkere servo ga ik het zaakje nog eens bekijken, had helemaal niet nagedacht over een noodsituatie, bedankt.

Johan.
 
Back
Top