Wat betekenen deze begrippen?

Hallo,
Ik zit regelmatig wat rond te surfen op het internet en dan kom ik vaak deze begrippen tegen:

Gecrankt, Geflowed en Geshimt.

Wat betekenen deze begrippen?

Shimmen = spelen met de ringetjes tussen cilinder en koelkop, hiermee vergroot of verklein je de compressieruimte, het afstellen van de compressieverhouding van de motor dus.

Flowen heeft betrekking op de geleiding van het brandstof-luchtmengsel van aan de carbutateur tot uiteindelijk in de verbrandingskamer. (Het bijwerken van de krukas voor een optimale mengeling en stroming bvb)

Wat ze met 'cranken' bedoelen heb ik ook het gokken naar :D

shimmen kan ook betrekking hebben op de wielen.
daar kun je met shims de spelling verminderen maar wel zo dat je wielen nog wel draaien.

flowen heeft volgens mij betrekking op het tunen van de moter.
en dan met name de doorstroming van het mengsel.

Ok, bedankt, en dit alles heeft als gevolg een betere prestatie?

Nog een vraagje: Kun je deze cilinders ook hoonen? (ik weet niet hoe je het precies schrijft)Aangezien het toerental zo hoog is?

aan de kopspelling zou ik niet al te veel doen.
hooguit 0.1 of zo
shimmen van je wielen lijkt me duidelijk. dit zal het sturen van je auto verbeteren.
je bus hoonen ???
ten eerste waarmee ?
en wat wil je er na het hoonen in zetten ?

niet doen dus.
je kunt de bus wel laten pinchen (krimpen) waardoor je weer wat compressie krijgt maar daar heb ik geen ervaring mee.

Tsja, aangezien ik nogal veel met de motorcross bezig ben waarbij de 2 takt motoren wel om de zoveel uur gehoond moeten worden, dacht ik dat dat met deze motortjes ook zo was. En dat pinchen, waarmee moet dat? Want dat moet ik waarschijnlijk eind van het jaar doen

voor pinchen heb je een pinchtool
dit is voor zover ik weet een bus die over je cilinderbus heen gaat en dan op een of andere manier je bus iets krimpt.
maar voor de exacte manier kun je beter contact opnemen met roelof.
die kun je vast wel ergens vinden op het auto forum

Shimmen betekent gewoon opvullen met vulringen (shims) dit kan je doen om axiale speling te voorkomen. Dit verbeterd vaak de levensduur van lagers en dergelijke.

Honen wordt bij nieuwstaat gedaan en na het pinchen. Tijdens het normale gebruik moet je de wand van de zuiger en cilinder ongemoeid laten want er is geen zuigerveer en is dus de passing van de zuiger in de cilinder heel belangrijk, ga je die oppervlaktes aanpakken ga je lek veroorzaken wat ten koste van de prestaties en de betrouwbare loop gaat.

Pinchen is niets anders dan de bovenkant van de cilinder in een klem zetten waardoor de cilinder mechanisch vervormd wordt tot een smallere diameter. Om de rondheid nauwkeurig te houden kan je dat niet zomaar met iedere tool doen maar inweze kan het al met een slangenklem.
Afhankelijk hoe ver je gaat met het pinchen kan je opnieuw honen en moet je opnieuw inlopen. Honen kan met een hoonborstel/steen voor remcilinders welke je bij een beetje automaterialenzaak kunt vinden.

Wat je termen betreft, ik neem aan dat je alleen over motoren praat?
Shimmen is bij een RC motor niet echt een term. Dmv. zgn. headshims kan je de compressie bepalen, de compressie is 1 van de factoren die het ontstekingstijdstip bepaalt, in principe hoef je daar niets aan te doen maarje kunt er mee spelen om de motorkarakteristiek te bepalen.

Flowen is niets anders dan de interne stroming versoepelen. Daar waar het bot en haaks loopt mooie schuine kantjes slijpen en afronden geeft een soepelere stroming van het mengsel en zal een netter lopende motor geven. Na zo'n bewerking zal je zien dat de motor stationair mooier loopt en iets makkelijker zijn toeren pakt maar prestatieverhogend is het niet te noemen. Dit noemen ze ook wel porten.

Gekrankt ken ik niet maar mogelijk zal het ook zoiets als flowen op de krukas zijn. Dingen zoals een zgn. turbo scoop en het wegwerken van de platte randen is vaak de optie bij veel goedkopere motoren.

Weet je toevallig waar je zo'n 'pinch tools' kan vinden ofzo en of ze duur zijn?

Lijkt me wel handig om eens te proberen op een oud nitro-autootje.
Is zo'n tool speciaal voor 1 bepaalde diameter van cilinderbus of is de tool universeel voor meerdere maten? :)

Op ebay kan je voor een paar dollar dergelijke simpele tools vinden. In Amerika zit een figuur Rayaracing waar je setjes naar toe kunt sturen of voor veel geld een good werkende tool kunt kopen. Ik zelf gebruik een spantang, dit is een machineklem voor draaibanken etc.

De tools zijn niet universeel en zit je vast aan maatvoeringen. Veel 3.5cc motoren hebben een bus van 19.5mm en heb je als onroad of buggy racer genoeg aan 1 tool.

Aah oké bedankt ;)
Maar hoe weet je dan juist wanneer je 'genoeg' gepincht hebt? Meet je dat uit ofzo? Of gewoon meten door te passen?

met de zuiger voelen, als je eenmaal meer ervaring met je tool hebt weet je hoeveel kracht je moet gebruiken.

Ga er maar van uit dat je de eerste motor sloopt met het pinchen, lukt het wel dan heb je er goed gevoel voor ;)
Shimmen heeft overigens ook vaak betrekking op de diffs, bij offroad auto's gaan de diffs vaak kapot doordat er teveel speling op zit/komt. Daarom worden de diffs altijd geshimmed.

Op ebay kan je voor een paar dollar dergelijke simpele tools vinden. In Amerika zit een figuur Rayaracing waar je setjes naar toe kunt sturen of voor veel geld een good werkende tool kunt kopen. Ik zelf gebruik een spantang, dit is een machineklem voor draaibanken etc.

De tools zijn niet universeel en zit je vast aan maatvoeringen. Veel 3.5cc motoren hebben een bus van 19.5mm en heb je als onroad of buggy racer genoeg aan 1 tool.

Tgoh die tooltjes lijken me wel leuk, maar het probleem dat ik hier zowat vanalles in de stal heb...allemaal andere maten natuurlijk (Nitro Bull 28 is 18,5, Hotbodies .46 waar ik het eens mee wou proberen is 22, dan nog wat kleinere onroad motoren...) :mad:

Spijtig! Pinch je toevallig zelf ook niet op aanvraag? :D Want euhm zo'n machineklemmen heb ik hier niet meteen op de juiste maat liggen...(En als ik die moet kopen kan ik net zo goed een nieuwe zuiger & bus aanschaffen)

En als ik PB wordt er niet op gereageerd.. raar, want dat ding van mario is best een leuk blokkie geworden....

Ik heb nog even een vraagje tussendoor:
Ik heb een Force .17 motor(kapot) om uit elkaar te halen.
Zuiger, drijfstang en cilinder zijn er al uit, alleen de krukas nog niet.
Op diverse filmpjes heb ik gezien dat je hem er zo uit kunt drukken, maar bij mijn motor zit er nog een soort vliegwiel op. Niet het gewone vliegwiel maar een kleinere.

Hier zit hij ook op:

235981lb00fbeps.jpg

Hoe moet ik deze er af halen??

Schroevendraaier tussen het carter en dat dingetje steken.. zit erop vast op een schuine conus.

Back