Honen wordt bij nieuwstaat gedaan en na het pinchen. Tijdens het normale gebruik moet je de wand van de zuiger en cilinder ongemoeid laten want er is geen zuigerveer en is dus de passing van de zuiger in de cilinder heel belangrijk, ga je die oppervlaktes aanpakken ga je lek veroorzaken wat ten koste van de prestaties en de betrouwbare loop gaat.
Pinchen is niets anders dan de bovenkant van de cilinder in een klem zetten waardoor de cilinder mechanisch vervormd wordt tot een smallere diameter. Om de rondheid nauwkeurig te houden kan je dat niet zomaar met iedere tool doen maar inweze kan het al met een slangenklem.
Afhankelijk hoe ver je gaat met het pinchen kan je opnieuw honen en moet je opnieuw inlopen. Honen kan met een hoonborstel/steen voor remcilinders welke je bij een beetje automaterialenzaak kunt vinden.
Wat je termen betreft, ik neem aan dat je alleen over motoren praat?
Shimmen is bij een RC motor niet echt een term. Dmv. zgn. headshims kan je de compressie bepalen, de compressie is 1 van de factoren die het ontstekingstijdstip bepaalt, in principe hoef je daar niets aan te doen maarje kunt er mee spelen om de motorkarakteristiek te bepalen.
Flowen is niets anders dan de interne stroming versoepelen. Daar waar het bot en haaks loopt mooie schuine kantjes slijpen en afronden geeft een soepelere stroming van het mengsel en zal een netter lopende motor geven. Na zo'n bewerking zal je zien dat de motor stationair mooier loopt en iets makkelijker zijn toeren pakt maar prestatieverhogend is het niet te noemen. Dit noemen ze ook wel porten.
Gekrankt ken ik niet maar mogelijk zal het ook zoiets als flowen op de krukas zijn. Dingen zoals een zgn. turbo scoop en het wegwerken van de platte randen is vaak de optie bij veel goedkopere motoren.