Wat DOET een flybar nou eigenlijk voor me?

• Topicstarter Topicstarter Trail
  • Startdatum Startdatum
T

Trail

Guest
Hallo allemaal,

Wat vraagjes:

Hoe nodig is die flybar nou? Waar dient deze voor? Waarom gebruiken sommige mensen extra gewichtjes op de flybar en wat doet dat voor hen?

Ik vind de flybar alleen maar irritant.. een kleine verandering lijkt grote invloed te hebben op mn blade tracking en ik weet niet precies welk deel ik welke kant op moet draaien om mn blade tracking beter te krijgen.. aan de pushrods schroeven heeft volgens mij weinig zin als er iets met de flybar mis is.. wat doet dat kreng nou precies ??

M.vr.gr,
~Trail.

Een flybar is meer een gyroscoop.
Deze heeft een stabliserende werking op de rotorkop.
Vergelijkbaar met een vliegwiel.
Hoe zwaarder, hoe sterker stabiliserend.
Lichter = wendbaarder en minder stabiel.

De paddles moeten altijd recht staan ten opzichte van elkaar.
Hier verdraai je niets aan.
Bladspoor corrigeer je op de rotorbladen, niet de flybar.
Jupiter Modelvliegclub

Flybar werkt als een demper tussen servo's en rotorkop, doordat deze als een vliegwiel gyroscopisch werkt omdat hij op dezelfde as door wil blijven draaien.

Je kunt de flybar er wel van afhalen, maar dan zul je het met een Flybarless setje op moeten vangen waarin in geavanceerde software en meerdere gyroscopen zitten. En deze optie is gelijk een kleine 300 euro omdat je een nieuwe rotorkop moet hebben naast deze dure set en goeie sterke servos die de directe kracht van de rotorkop aan kunnen.

Echte heli's zijn zo groot dat een Flybar niet nodig is.

Laatst bewerkt:
Het is best mogelijk om zonder Vbar toch flybarless te vliegen. Je uitslagen moeten een stuk minder worden, en je bladen moeten het zwaartepunt een stuk verder naar buiten hebben.

De nadelige effecten zoals omkiepen als hij op snelheid komt zijn dan nog niet helemaal weg helaas.

Back