wat gaat hier fout

ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar ik heb een probleem met het spuiten van mn boot.
het dek (hout) was zwart geverfd, weet niet waarmee.
Als ik er spuitplamuur op spuit dan gebeurt er wat je op de foto ziet.
als ik het vlak schuur en er opnieuw opp spuit, dan gebeurt er weer het zelfde.
het zal aan de ondergrond liggen, maar die is en blijft vlak.

aanbouw002.jpg

De spuitplamuur wordt aangetast door die verf...... : kaalhalen(tot op hout), dan spuitplamuur.. (waarom......) en dan pas de grondverf en toplagen erop.

Waarom wil je uberhaubt spuitplamuur gebruiken?? Hout kan je prachtig mooi gladschuren.. laag epoxy erover heen en t wordt net zo glad, of nog wel gladder als dit...

Bepaalde verfsoorten kunnen niet over elkaar aangebracht worden. Vraag mij niet welke.... ik heb alleen maar een klok horen luiden.
Neem deze foto mee naar je verfwinkelier, die weet het meteen, en heeft misschien ook wel een spuitplamuur die wél op die ondergrond kan.

Verf op acrylbasis kan je over verf op terpatinebasis schilderen. Andersom niet!!!! ;)

opschroeien.

Beste Bart.
De ondergrond is op senthetishe basis, en die jij daar op spuit is op thinner basis(om het makkelijk te zeggen).
Het beste is om een 2k grondverf te gebruiken, daar kun je alles op zetten, maar wel alles eerst eraf halen, dan werkt het het mooist.
Ben zelf 46 jaar autospuiter geweest en heb het vaak mee gemaakt als we niet wisten wat voor ondergrond er op zat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sucses.
Mvg Ger.

Kortom, de onderlaag lost op door de nieuwe laag.

Verf op acrylbasis kan je over verf op terpatinebasis schilderen. Andersom niet!!!! ;)
Dit klopt niet, op alle fabrieksmatig met grondverf behandelde materialen zit watergedragen verf (acryl). Bijvoorbeeld ook de gevelkozijnen van een nieuw huis, ja.. ook aan de buitenkant. Deze kun je zonder meer met alkydverf overschilderen. Uiteraard moet het de grondverf wel eerst goed droog en door gehard zijn. Gelukkig gaat dat bij watergedragen verf heel snel.

Wat weinigen weten en ook mij bijzonder verbaasde is dat zelfs de schadeherstelbedrijven je auto spuiten met watergedragen verf.

De vakschilder mag alleen buiten / of in bijvoorbeeld een open loods nog schilderen met alkyverf, in alle andere gevallen moet het watergedragen zijn.

Maar goed, ik dwaal af.
Voor jou zijn er twee oplossingen: geheel kaal maken (lijkt mij ook het beste) of zoeken naar een verf waardoor de onderlaag niet oplost (wordt lastig denk ik).
Succes, Arie

waarschijnlijk was het onderste verflaagje op waterbasis.

en als je dan vernis gebruikt of spuitplamuur (2K)
krijg je wat je nu hebt.

Wat arno 78 zegt klopt.
door het gekloot met het mileu enz mag er niet meer met thinner houden de verf gespoten worden.
Tegen woordig is alles op water basis (k met peren soms.)
Alles goed schoon maken en dan op de goede manier op zetten.
Dus eerst olie houdend zeg maar en dan water basis.
Of alleen op water basis.

Laatst bewerkt:
lak/primer probleempje

Het enige wat hier van kan worden gezegd is dat er een gigantisch spanningsverschil is opgetreden tussen de ondergrond en de primer.
Niemand kan aan de foto ruiken wat er voor primer over welke ondergrond is gespoten.

Verder staan er in de verschillende reacties tal van onwaarheden of hooguit halve waarheden.

Stem je primer af op het systeem wat er reeds op de ondergrond zit.
Bij twijfel kan de ondergrond worden geisoleerd met een sealer. en van daaruit opbouwen in een nieuw systeem.
Heel soms kom je er mee weg als er, ondanks niet zo heel geschikte primer, wordt opgebouwd in heel dunne lagen.

Succes in ieder geval
Frank

inmiddels met super afbijt van Alabastine (ging perfect) het hele dek kaalgemaakt.
zit nog wel even te twijfelen om er nu eerst epoxy op te smeren, nu er toch alleen maar blank hout over is, is de boel meteen waterdicht

aanbouw004.jpg

Back