Wat gaat sneller

Zo het was mooi weer vandaag dus we konden de fluxcompensator proberen met de powerdekker 4035 528kv met 8,5x23 prop op 10 en 12s.
Ik had Gerben een smsje gestuurd of hij wou komen meten met zijn radargun maar Gerben wist het nog niet zeker .
Dus om 12:00 de eerste vlucht op 10s dat ging erg goed snelheid ook goed maar helaas was Gerben er nog niet dus geen meeting.
Vlak daarnaa ging de telefoon,het was Gerben dat hij om een uur of 14:00 er zou zijn alleen had ik nu alleen nog maar een 12s lipo .
Om een uur of 14:00 was Gerben er en gelijk maar de 12s er in een vliegen en Gerben meten ,de eerste pas iets van 350 daar naa rond 370 en bij de 4 of 5 pas het voor mij magiese getal 401 km :-) daar naa rond de 370 .
Voorlopig ben ik te vreden met de snelheid .

EMCR11nov2012_14_.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb even zitten googlen op die fluxkompensator en kwam toen dit filmpje tegen:

460km/h met deze setup:
Setup: 9s 4000er Sls Apl Kontronik Powerjive 120 hv Kontronik Pyro 650 getunt Latte 7,5*12

Hoe is het verschil in snelheid te verklaren t.o.v. de 4035/12s setup?
Wat zou de pitchspeed zijn van de Pyro setup?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een goeie vraag ,wat is de pitchspeed van die kontronik pyromaan 650.
Eisvogel heeft met de volgende setup ook 460 km/h gehaald
Strecker RS 435/25 900 U/V 9S 3500 7,9 x 15,4 = 460,5 km/h
En als we die setup nou eens door Gerben zijn rekensommetje halen dan komen we op ongeveer 502 kmh op 9s
Mijn setup op 10s komt ook op 502 kmh en op 12s op 602kmh.
Ik denk dat het verschil in snelheid in de prop licht ,ik heb denk ik te veel spoet waar door hij niet snelgenoeg op snelheid kom maar misschien heeft Gerben hier wel een goede verklaring voor.

Hoi Imre,

Ik heb nog een 10x20 liggen, die zou je eens kunnen proberen.
Is voor mij ook een beetje gissen wat echt het beste werkt bij deze extreme snelheden, zou best kunnen dat wat teveel pitchspeed hebt op 12s en iets te weinig diameter, oftewel thrust. De nieuwere Koch props schijnen trouwens wat dunner te zijn als ik het goed begrepen heb, en daarmee efficienter. (8.5x23 en 10x20 zijn nog 'oude' props).

Gerben

Hoi Gerben

Die 10x20 wil ik zeker een keer proberen van je op 10s op 12s gaat de regelaar dat denk ik niet reden.
Maar laten we vande zomer maar eerst een paar keer gaan vliegen met de powerdekker wand tot nu heb ik er nog maar 2 x mee gevlogen en ik was best een beetje zenuwachtig toen we op 12s gingen vliegen .
Maar hard ging het wel .

Gr. Imre

Kan je iets zeggen over de stroom tijdens de run, motortemp en duur van een run? Ben wel benieuwd naar wat hij nu te verwerken krijgt.
Ik denk idd dat de prop veel verklaart want de 4035 levert sowieso veel meer koppel dan die Pyro 650.

Bert

Hoi Bert
Ik heb er geen unilog in zitten dus ik kan je geen cijfers geven.
Ik weet alleen dat hij apsoluut niet warm word .

OK. Mocht je meer power willen in de toekomst, ik kan de vulgraad nog verder ophogen. De belastbaarheid neemt dan nog meer toe.
Ik kan me ook voorstellen dat je in deze toepassing niet echt behoefte hebt aan een YY wikkeling zoals deze motor heeft. Ik doe dat met name vanwege de betrouwbare loopeigenschappen in heli's waar veel deellast wordt gevlogen.
Deze motor zou bv ook in delta gewikkeld kunnen worden met 1.7 of 1.8mm draad, met daarbij een hogere Kv (bv 540 of 610) en beduidend lagere interne weerstand dan je nu hebt.

Hoi imre

Als de motor koel blijft, kan je een drieblads proberen met de 8,5x23.
Deze vliegtuigen hebben ongeveer 6 tot 8sec nodig om op topsnelheid te komen.
Daarom duiken ze aan op de Speedcup! Anders is tie uit het zicht voor dat ie op snelheid is.
De getunde Pyro650 heeft een kv van 830(zelfde wikkelingen per pool maar YY verschakeld).
Ik weet niet wat de kv van jou PowerDekker is, maar jij maakt veel minder toeren.

Grtz René

Hoi René en Bert
Het grootste probleem met de setup die ik nu heb is het weg vliegen bij de start, door de grote spoet heb ik bijnaa geen trekkracht en komt hij moeilijk weg.
Met de eerste setup ging dat veel makkelijker maar was de snelheid ook wat lager.
Ik denk dat de beste setup zou zijn 800 tot 850 kv met een 7x13 op 10s dan is hij lichter dan de 12s En hebben we meer trekkracht en zijn we ook eerder op snelheid.

Wat ik niet begrijp is dat die pyro maar 830 kv zou zijn dan kom je toch op een veel lagere Pitchspeed met zijn setup of doe ik nou iets fout

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt: een lagere spoed en een hogere Kv om zodoende goed te kunnen opstijgen en sneller je eindsnelheid te halen.

Begin eerst eens met loggen zou ik zeggen. Wat is de werkelijke accuspanning onder belasting, hoeveel toeren draait de motor onder belasting, temperatuur van de regelaar etc etc.
Meten is weten. Je kunt wel hoogtoeriger gaan, maar dan gaat je diameter ook omlaag. Als je de start van die Flux op het filmpje ziet gaat dat ook maar net goed, die valt gewoon naar links weg in de start. Misschien kom je met meer gas wel makkelijker weg..

Dan nog wat meer vliegen, kijken hoe je aan moet vliegen om de hoogste snelheid te halen, wanneer geef je volgas, wanneer kom je vertikaal omlaag, hoeveel up geef je om hem vlak te leggen. Om nog hogere snelheden te halen zul je alles moeten optimaliseren.
Ik denk ook dat de nieuwere Koch props wat efficienter zijn, hoewel dat maar een vermoeden is.

Die getunede Pyro moet meer kv hebben dan hier beweerd wordt, of er zit een andere prop op, anders kom je nooit over de 400kmh, laat staan 460kmh.

Gerben

Gerben je hebt gelijk laat ik eerst maar eens wat meer gaan vliegen,al zal dat nu nog niet mee vallen met dit weer.

Zaterdag ziet er trouwens best goed uit kwa voorspelling zon weinig wind maar wel koud 1tot3 grade.

Hoi imre

Met een klapprop ga je ongeveer 10% langzamer dan met een goeie vaste prop.
Komt door de weerstand van de naaf (middenstuk).
Met een driebladsprop heb je meer trekkracht als met een tweeblads (ook bij lage snelheden)!
Ik denk dat je met een drieblads op 10S al beduidend sneller gaat.

Grtz Rene

Back